مقالات

کیت کلاچ و خرید بهترین نوع آن

کیت کلاچ

کیت کلاچ یکی از مهمترین قطعه‌های مکانیکی ماشین است که میان موتور و گیربکس ارتباط هماهنگی را به وجود می‌آورد. فراموش نکنید که کیت کلاچ مخصوص یک خودرو را نمی‌توان برای خودروی دیگری به کار برد. چرا که ساختار هر خودرویی طراحی ویژه‌ای دارد. مثلاً کیت‌های کلاچ پراید هیچ‌گاه برای ماشین‌های پیکان و یا تیبا قابل استفاده نیستند‌. امروزه مدل‌های مختلفی از این قطعه را می‌توان در بازار یافت. البته هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. از جمله معروف ترین مارک های کیت کلاچ می‌توان به برندهای والئو فرانسه، کیت کلاچ هرینگتون، دایکن، سکو، آیسین و غیره اشاره کرد.

کیت کلاچ چیست؟

مهمترین قطعه‌ای که در ساختار یک اتومبیل طراحی شده است، کلاچ خودرو می‌باشد. در این قطعه اجزای مختلفی نظیر دیسک، فنر دیافراگمی و مارپیچی، بلبرینگ و صفحه قرار دارد به همین دلیل به آن کیت کلاچ گفته می‌شود. در حقیقت این وسیله نقش انتقال نیرو را انجام می‌دهد. چون میان موتور و گیربکس یک تماس مناسبی را برقرار می‌سازد. شما با استفاده از این قطعه می‌توانید کنترل ماشین را در اختیار بگیرید.

مثلاً در زمان تعویض دنده با فشار دادن پدال کلاچ این امکان وجود دارد تا حرکت خودرو را متوقف کنید، پس به طور کلی کلاچ وسیله‌ای است که با انجام حرکات چرخشی می‌تواند سیستم انتقال نیرو را هدایت کند.

انواع کلاچ

امروزه با توجه به تنوع زیادی که در طراحی خودروهای داخلی و خارجی به وجود آمده است، بنابراین کلاچ‌ها در نمونه‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. مثلاً کلاچ‌های یک صفحه ای و یا کلاچ‌های دو صفحه ای نمونه‌ای از این قطعات مکانیکی هستند. البته کلاچ‌های روغنی و خشک هم وجود دارد که در کنار کلاچ‌های اتوماتیک نیز می‌توانند عملکرد یک خودرو را ارتقاء دهند.

کلاچ‌های یک صفحه ای که طراحی آن‌ها با فنر مارپیچی ساخته شده است تنها مخصوص مینی بوس و اتوبوس می‌باشد. از طرفی کلاچ‌های یک صفحه ای که دارای فنر دیافراگمی هستند تنها برای خودروهای سبک مانند پراید، نمونه‌های مختلفی از پژو و تیبا به کار می‌روند.

کیت کلاچ چیست؟

همچنین بخوانید: خرید و تشخیص انواع بلبرینگ و هرزگرد اورجینال

بهترین مارک کیت کلاچ

تا به حال شرکت‌های گوناگونی در جهان اقدام به تولید انواع کیت کلاچ‌های مختلف نموده‌اند. از بین آن‌ها می‌توان به کیت‌های کلاچ والئو فرانسه، هرینگتون، دایکن، سکو و آیسین اشاره کرد. توجه داشته باشید که این شرکت‌های مطرح، محصولات خود را تنها با یک لوگو و نشان تجاری عرضه می‌کنند.

پس در زمان خرید کیت کلاچ علاوه بر تفاوت قیمت نیز به تفاوت کیفیت نیز توجه داشته باشید‌. چرا که امروزه در بازارهای داخلی کشور برندهای پرفروش دیگری وجود دارد که اغلب با نام محصولات والئو فرانسه و یا برند دایکن عرضه می‌شوند.

نکات مهم در زمان خرید کیت های کلاچ

در زمان خرید انواع کیت های کلاچ خودرو حتماً به معتبر بودن مرکز فروش کیت کلاچ توجه داشته باشید. چرا که شرکت‌های معتبری مانند والئو فرانسه، دایکن، آیسین و غیره علاوه بر کیفیت محصول نیز تلاش می‌کنند تا قطعات تولیدی خود را به صورت پلمپ شده با یک نام و نشان و در یک نوع رنگ بسته بندی به فروش برسانند. پس توجه داشته باشید که کیت‌های کلاچ برند والئو فرانسه در بازار تنها به رنگ سبز است. چنانچه برند والئو را با بسته بندی آبی و یا رنگ دیگری به دست آورید مطمئن باشید که محصول اگر چه برند والئو است؛ ولی والئو کره یا ترک می‌باشد.

این دسته از کیت های کلاچ اصل هستند؛ ولی کیفیت والئو فرانسه را ندارند. بنابراین در زمان خرید کیت‌های کلاچ با برندهای مشهور حتماً به محصول درخواست شده خود نیز توجه داشته باشید. کیت های کلاچ وارداتی قیمتی بالاتر از کلاچ‌های ایرانی دارند. هیچ‌گاه نمی‌توانید مرغوب ترین کیت های کلاچ فرانسوی یا کره ای را با قیمت ارزانی به دست آورید.

نکات مهم در زمان خرید کیت های کلاچ

سخن پایانی

چنانچه قصد خرید کیت کلاچ پژو، پراید، پیکان، ساینا و دیگر خودروهای ایرانی و وارداتی را دارید، سعی کنید برندهای شناخته شده هر گروه از خودروهای مشخص شده را انتخاب نمایید. مثلاً کیت‌های کلاچ والئو فرانسه بیشتر برای انواع پژو مناسب هستند. این شرکت برند هرینگتون را بر روی تمام محصولات خود حک نموده است. همچنین انواع کیت‌های کلاچ خود را با یک نوع بسته بندی به فروش می‌رساند‌. پس قبل از انتخاب نوع کیت‌های کلاچ خودرو از معتبر بودن فروشگاه مطمئن شوید‌.

‫5/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *