مقالات

بلبرینگ و هرزگرد اورجینال + راهنمای خرید و تشخیص انواع آن

بلبرینگ و هرزگرد

بلبرینگ و هرزگرد از جمله قطعات مهم در موتور خودرو محسوب می‌شود. هر کدام از آن‌ها وظیفه‌ای در موتور داشته و چنانچه به خوبی کار نکنند کارکرد موتور نیز مختل خواهد شد. در این مطلب به صورت اختصاصی هر کدام از این قطعات را معرفی می‌کنیم.

بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ نوعی چرخ دنده است که به آن یاتاقان توپی نیز گفته می‌شود. به طور کلی بلبرینگ کاربرد بسیار وسیعی در خودروها و موتورها دارد. این قطعه با توجه به اینکه بارهای شعاعی و محوری را تحمل می‌کند از به وجود آمدن معایب در قطعات مختلف جلوگیری می کند. لذا همان‌طور که می‌دانید اصطکاک در موتورها می‌تواند موجب خراشیدگی، ساییدگی‌ها و خوردگی شود.

با این حال می‌توان گفت مهم‌ترین کاربرد بلبرینگ پیشگیری از حرکت جانبی محور و همچنین برخورد بخش‌های متحرک و ثابت می‌باشد و از طرفی نگهداری محور جهت جلوگیری از لقی آن در داخل بدنه نیز دیگر کاربرد بلبرینگ است.

معرفی انواع بلبرینگ

از لحاظ کارکرد، بلبرینگ و هرزگرد در سه دسته شعاعی، محوری و شعاعی محوری قرار می‌گیرند. به طوری که باید بدانید یاتاقان‌های محوری نباید در مقابل چرخش ایستادگی از خود نشان دهد. با این حال از انواع این یاتاقان‌ها می‌توان به بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ لغزشی و بلبرینگ خود تنظیم اشاره کرد. نوع دیگر این یاتاقان‌ها یاتاقان محوری بوده که بار محوری را تحمل می‌کند که به آن رولبرینگ کف گرد نیز گفته می‌شود. دیگر نوع این قطعه همان‌طور که از اسمش پیداست بلبرینگی بوده که هم بار شعاعی و هم بار محوری را متحمل می‌شود.

بلبرینگ چیست؟

همچنین بخوانید: درباره واشر سر سیلندر،کاربرد سوختن و تعویض آن چه می دانید؟

هرزگرد چیست؟

قطعه دیگری که در کنار بلبرینگ موتور خودروها قرار دارد هرزگرد است. این قطعه روی بلبرینگ سوار شده و تنها به بدنه موتور متصل است. به طوری که تسمه جهت اینکه میزان سفتی را تنظیم کند از این قطعه کمک می‌گیرد. در واقع می‌توان هرزگرد را تسمه سفت کن نامید. دقت داشته باشید از آنجایی که تسمه‌ها در موتورهای انواع مختلفی دارند. مشاهده می‌شود که این تنوع در هرزگرد ها نیز وجود داشته که البته به طور کلی کاربرد آن‌ها یکی می‌باشد. در این بین هرزگرد کولر و هرزگرد تایمینگ جزو نمونه‌های پرکاربرد این قطعه به شمار می‌روند.

 خراب شدن بلبرینگ و هرزگرد

با توجه به اهمیت استفاده از قطعات بلبرینگ و هرزگرد در موتور خودرو باید از سالم بودن آن اطمینان داشته باشید. حال لازم است توجه کنید یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب خرابی قطعه هرزگرد می‌شود، آسیب دیدن بلبرینگ است. لذا در صورتی که بلبرینگ آسیب ببیند هرزگرد نیز به صدا درمی‌آید. سپس سریعاً کارایی خود را از دست می‌دهد. این امر موجب می‌شود که نه تنها روند چرخ تسمه تسهیل پیدا نماید بلکه همچون یک ترمز عمل کرده و در نهایت باعث پاره شدن تسمه خواهد شد.

خرید بلبرینگ و هرزگرد اصلی

با توجه به آنچه در خصوص اهمیت کاربرد هرزگرد و بلبرینگ گفته شد طبیعتاً نیاز است که قطعات اصلی خریداری شود.

استفاده از قطعات تقلبی می‌تواند خسارات جبران ناپذیری برای موتور به بار آورد.

در اینجا نکته مهمی که باید بدانید این بوده که بلبرینگ و هرزگردهای KDK ژاپن، gisp، هرینگتون جزو قطعات باکیفیت بوده که از آن به عنوان قطعه تمام عیار نیز یاد می‌شود.

مثلاً هرزگرد تایم ثابت هرینگتون قطعه‌ای بسیار باکیفیت بوده که مدل فلزی است و از انواع ثابت به شمار می‌رود و برای خودروهایی چون دنا و سمند مناسب است.

کیفیت ساخت قطعات اصلی به راحتی در ظاهر قابل تشخیص نیست.

اگر هرزگرد کوچک‌ترین شیار یا لبه تیز داشته باشد می‌تواند در سلامت تسمه تایم اثر گذارد.

البته به طور کلی تشخیص تقلبی یا اصل بودن هرزگرد و بلبرینگ برای مکانیک‌ها نیز میسر نمی‌باشد. از این رو پیشنهاد می‌شود حتماً از مراکز معتبر این قطعات را تهیه كنید.

خرید بلبرینگ و هرزگرد اصلی

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *