مقالات

کیت تسمه تایم و تعویض آن

کیت تسمه تایم

یکی از قطعات مهم در خودرو که در عملکرد موتور نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، کیت تسمه تایم است. در صورتی که این قطعه با مشکل مواجه شود موتور نیز دچار خسارات بسیار جدی خواهد شد. در این مقاله قصد داریم شما را با کیت تسمه تایم اورجینال و تسمه تایم‌های برند پاور گریپ بلژیک و دایکو ایتالیا و عملکردی که دارند، بیشتر آشنا کنیم.

کیت تسمه تایم چیست؟

نخستین بار در سال ۱۹۶۲ در موتور یک خودروی آلمانی از تسمه تایم استفاده شد. کیت تسمه تایم قطعه ای بسیار بادوام و محکم است که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می‌باشد و برای ساخت آن از مواد ویژه مثل نخ و پلاستیک استفاده شده است. این کیت دارای دندانه‌هایی است که در فواصل معین قرار گرفته‌اند و با دندانه‌های چرخ دنده میل لنگ و پولی میل سوپاپ موتور منطبق هستند.

تأثیر کیت‌ تسمه تایم روی موتور

کلیه قطعات به کار رفته در موتور خودرو دارای اهمیت بسیار زیاد هستند. به طوری که اگر یکی از این قطعات دچار مشکل شود، عملکرد موتور نیز مختل می‌شود. اگر برای موتور بهترین تسمه تایم انتخاب شود، روی عملکرد درست موتور و کارکردی که دارد تأثیر زیادی خواهد گذاشت. از بهترین نمونه های کیت تسمه تایم می‌توان به کیت تسمه تایم برند اورجینال و تسمه تایم‌های دایکو ایتالیا و پاور گریپ بلژیک اشاره کرد. محصولات این برندها  از کیفیت بالایی برخوردار هستند و استفاده از آن‌ها موجب تضمین کارکرد موتور خواهد شد.

وظیفه تسمه‌ی تایم چیست؟

کیت تسمه تایم دارای وظایف بسیار اساسی و مهم بر روی کارکرد موتور احتراق خودرو می‌باشد. این قطعه معمولاً در درون موتور قرار می‌گیرد و وظیفه آن مرتبط کردن میل لنگ به سوپاپ‌ها می‌باشد. همچنین تسمه تایم وظیفه دارد که زمان بندی دقیق میان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را تنظیم کند. از این رو تسمه تایم باعث می‌شود تا نیروی محرکه از دنده تایمینگ سر میل لنگ را گرفته و انتقال آن را به دنده تایمینگ میل سوپاپ انجام دهد. بنابراین تسمه تایم کمک می‌کند که در موتور خودرو عمل‌های اصلی مکش، تراکم، تخلیه و احتراق به خوبی صورت گیرد.

کیت تسمه تایم چیست؟

همچنین بخوانید: نکات مهمی که برای خرید بهترین کیت کلاچ باید بدانید!

نحوه قرارگیری تسمه تایم

برای استفاده از تسمه تایم حتما به نحوه قرار گرفتن صحیح تسمه تایم دقت کنید. زیرا اگر این قطعه جابجا شود یا چند دانه از آن سر جای درست قرار نگیرند، موجب تغییر در زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها می‌شود. در نتیجه عملکرد موتور با اختلال مواجه می‌شود. به طوری که اگر دنده‌های جابجا شده زیاد باشند، ممکن است موتور با آسیب‌های جدی روبرو شود.

اجزای کیت‌های تسمه تایم چیست؟

در کیت تسمه تایم اجزای مختلفی مانند تسمه، هرزگرد و تسمه سفت کن وجود دارد. هریک از قطعاتی مانند تسمه و بلبرینگ هایی که در تسمه سفت کن و هرزگرد وجود دارند از طول عمر مشخصی برخوردار هستند. لازم است در زمان معین آن‌ها را تعویض کرد. در صورت پاره شدن تسمه تایم و یا خرابی یکی از بلبرینگ‌ها ممکن است زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و یا بالا و پایین رفتن پیستون‌ها دچار مشکل شده و به موتور آسیب جدی وارد شود.

تعویض تسمه تایم

هر یک از کیت‌های تسمه تایم اورجینال، تسمه تایم‌های پاور گریپ بلژیک و تسمه تایم دایکو ایتالیا دارای تاریخ انقضا متفاوتی توسط کارخانجات سازنده می‌باشند. برای تمامی این تسمه تایم‌ها بهترین زمانی که می‌توان برای تعویض تسمه تایم در نظر گرفت. بعد از سپری کردن ۶۰ هزار کیلومتر و یا ۴ سال می‌باشد. تسمه تایم در سیستم موتور خودرو نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. اگر تسمه تایم پاره شود و یا دندانه‌های آن از جای خود جدا شوند، موتور با آسیب جدی روبرو می‌شود. پس لازم است که به صورت دوره‌ای کیت تسمه تایم را تعویض کرد.

نکات مهم برای تعویض تسمه تایم

در صورتی که یک خودروی دارای دو موتور بالا باشد و یا برای موتور خودروهایی که همواره تحت بار هستند و کارکرد آن‌ها در ناحیه‌ای است که ترافیک زیاد باشد و برای خودروهای مسابقه‌ای لازم است که این قطعه پیش از ۴ سال و یا پیش از رسیدن به میزان پیمایش 60 هزار کیلومتر تعویض شود.

از جمله نکات مهمی که در هنگام تعویض تسمه تایم لازم است به آن دقت کرد این است که تسمه تایم باید با کیت کامل تسمه دینام عوض شود. در واقع تسمه تایم و تسمه دینام با هم دارای طول عمر حدود ۶۰۰۰۰ کیلومتر یا ۴ سال هستند و لازم است که این دو با هم تعویض شوند. پس همواره باید دقت کرد که از تعویض هر یک از این قطعات به صورت تکی خودداری شود.

تعویض تسمه تایم

سخن پایانی

کیت تسمه تایم یکی از قطعاتی است که در سیستم موتور احتراق داخلی کار می‌کند. این قطعه وظیفه دارد تنظیم حرکت سوپاپ‌ها را با استفاده از چرخش میل لنگ انجام دهد. تسمه تایم موجب متصل شدن میل لنگ به میل بادامک‌ها می‌شود. از این طریق به نوبت باز و بسته شدن صدای سوپاپ را بررسی می‌کند. در موتورهای چهار زمانه لازم است که سوپاپ‌ها یکبار در هر دو دور باز و بسته شوند. در واقع تسمه تایم وظیفه دارد این زمان بندی دقیق را انجام دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *