مقالات

مهم‌ترین دلایل و علائم خرابی دینام خودرو کدم‌اند؟

علائم خرابی دینام خودرو

درصورتی‌که شما با علائم خرابی دینام خودرو آشنایی داشته باشید، بهتر می‌توانید جلوی خرابی دینام را بگیرید. دینام خودرو به دلایل مختلفی ممکن است دچار مشکل شود. در این مقاله ما قصد داریم شما را با برخی از نکات مهم در مورد دینام خودرو آشنا کنیم. همچنین در اینجا چند علل که نشان از خرابی دینام دارند را برای شما شرح خواهیم داد.

عملکرد دینام خودرو

دینام یکی از قطعات بسیار مهم خودرو است که بانام ژنراتور نیز شناخته می‌شود. این قطعه موجب تولید برق خودرو خواهد شد. برق موردنیاز برای کلیه وسایل برقی موجود در خودرو از طریق دینام تأمین می‌شود. برای مثال برف‌پاک‌کن‌ها، ضبط ماشین، چراغ‌ها و غیره برق خود را از دینام دریافت می‌کنند. دینام خودرو شامل آرمیچر، بوش، کلکتور، فولی، بالشتک، پوسته فلزی و چند قطعه زغال است. دینام خودرو در کنار موتور و زیر پمپ هیدرولیک قرارگرفته است. از اجزای مهم و داخلی دینام می‌توان به رتور اشاره کرد که با چرخش در یک میدان مغناطیسی موجب ایجاد جریان برق می‌شود. دینام وظیفه دارد جریان مستقیم برق را برای شارژ باتری تولید کند. پس می‌توان گفت این قطعه انرژی الکتریکی لازم برای خودرو را تأمین خواهد کرد.

دلایل خرابی دینام خودرو

دلایل خرابی دینام خودرو

دلایل مختلفی وجود دارد که موجب خرابی دینام خودرو می‌شود. ازجمله این دلایل می‌توان از بین رفتن زغال دینام را نام برد. شما می‌توانید با تعویض کردن زغال دینام جلوی این مشکل را بگیرید. گیرپاچ کردن بلبرینگ‌های دو سر دینام هم یکی دیگر از دلایل خرابی علائم خرابی دینام خودرو است. همچنین سوختن سیم‌پیچ‌های داخلی دینام نشان‌دهنده خراب شدن دینام هستند. در این صورت شما باید دینام را تعویض کنید. در اثر گرما ممکن است سیم‌پیچ دینام جداشده و به روتور وصل شود. آفتامات دینام درصورتی‌که خراب شوند دینام نیز با مشکل مواجه می‌شود.

علائم خرابی دینام خودرو در آرمیچر

یکی از علائم خرابی دینام خودرو در قسمت پشت آرمیچر آن قرار دارد. هنگامی‌که روی داشبورد چراغ‌های کوچک آن روشن شود، نشان‌دهنده خرابی دینام خودرو است. در حقیقت بیشتر افراد با روشن شدن این چراغ ممکن است تصور کنند که باتری تمام‌شده است. اما این نشانه یکی از علائم خرابی دینام خودرو به شمار می‌آید. چراغ باتری شکل به یک کامپیوتر وصل است که میزان جریان خروجی از دینام را بررسی خواهد کرد. اگر این چراغ روشن شود بهتر است هر چه سریع‌تر به نزد یک مکانیک حرفه‌ای بروید. زیرا اگر این مشکل را برطرف نکنید، خودروی شما دچار هزینه‌های بیشتری برای تعمیر خواهد شد.

همچنین بخوانید: با انواع دنده اتوماتیک بیشتر آشنا شوید

خرابی دینام و استشمام بوی سیم یا لاستیک سوخته

یکی از علائم خرابی دینام خودرو احساس بوی سیم یا لاستیک سوخته است. ازاین‌رو معمولاً در اثر اصطکاک فولی و تسمه این بو به وجود می‌آید. بنابراین داغ شدن تسمه ازجمله علائم خرابی دینام خودرو محسوب می‌شود. درصورتی‌که دینام خودرو داغ شود، ولتاژ بالاتر تولید می‌کند. این موضوع به دیگر قطعات خودرو آسیب وارد خواهد کرد. دینام جریان برق تولیدشده را با کمک سیم‌های بلند و کوتاه انتقال می‌دهد. بروز مشکل در سیم‌های اتصالات موجب کم شدن جریان برق و یا قطعی آن می‌شود. اگر در سیم‌ها و اتصالات مشکلی به وجود آید، چراغ‌ها پرنورتر خواهند شد. زیرا دینام خودرو برق بیشتری تولید می‌کند. در این صورت شما بوی سیم یا لاستیک سوخته استشمام می‌کنید.

علائم خرابی دینام خودرو و صدای جیرجیر

علائم خرابی دینام خودرو و صدای جیرجیر

از دیگر علائم خرابی خودرو می‌توان به شنیدن صدای جیرجیر اشاره کرد. فرسودگی بوش‌ها و یاتاقان‌های خودرو یا تراز نبودن فولی دینام با تسمه از دیگر دلایل خرابی دینام خودرو هستند. اگر اتصالات دینام قطع‌شده یا دچار شل شدگی شوند، لازم است که کلیه موارد مربوط به دینام را بررسی کرد. تسمه دینام اگر دچار شل شدگی پوسیدگی و خوردگی شود، نشان‌دهنده خرابی دینام خودرو است.‌ علائم خرابی دینام خودرو یک‌باره بروز پیدا نمی‌کنند. بلکه رانندگان خودرو با مشاهده برخی هشدارها پی به خرابی این قطعه خواهند برد. درصورتی‌که نشانه‌های خرابی دینام خودرو مشاهده شوند، هر چه سریع‌تر باید خودرو را نزدیک تعمیرگاه برد تا دچار مشکل خاصی نشود.

خرابی تسمه دینام خودرو

درصورتی‌که علائم خرابی دینام خودرو را مشاهده کنید، شما می‌توانید پوسیدگی یا دررفتگی تسمه را بررسی کنید تا از کارکرد درست تسمه دینام مطمئن شوید. اگر تسمه دینام دچار خوردگی شده باشد، خیلی سریع باید آن را تعویض کنید. محکم یا شل بودن بیش‌ازاندازه تسمه یکی دیگر از مواردی است که روی عملکرد دینام تأثیر می‌گذارد. بنابراین برای اینکه دینام بتواند به‌درستی به کار خود ادامه دهد، باید تسمه آن را چک کنید.

علائم خرابی دینام خودرو و چراغ چشمک‌زن

علائم خرابی دینام خودرو و چراغ چشمک‌زن

زمانی که چراغ هشدار بندر بر روی کیلومتر شمار قرار می‌گیرد، معمولاً به شکل یک باتری در است، این چراغ اگر عبارت ALT و GEN را نشان دهد، یکی از علائم خرابی دینام خودرو است. بنابراین خیلی سریع باید نسبت به برطرف کردن این مشکل اقدام کرد. درصورتی‌که ولتاژ خروجی دینام خودرو از محدوده تعیین‌شده آن خارج شود، چراغی که بر روی داشبورد وجود دارد، روشن می‌شود. هنگامی‌که دینام با مشکل مواجه می‌شود این چراغ به‌صورت چشمک‌زن هشدارهای لازم را نشان خواهد داد.

همچنین بخوانید: علت‌های مهم خرابی برف پاک کن و نحوه رفع آن

علائم خرابی دینام خودرو و خوابیدن باتری

بروز مشکل در دینام خودرو موجب می‌شود تا باتری جریان برق بیشتری را از دینام به بیرون بکشد. بنابراین باتری در این صورت به‌جای انبار برای تأمین برق خودرو موجب جبران عملکرد ضعیف دینام می‌شود. با چرخاندن سوئیچ اگر صدای تلق تلق شنیدید، نشان‌دهنده این است که باتری خودرو خوابیده است. درصورتی‌که دینام خودرو با مشکل مواجه شود، به باتری برق نمی‌رسد. پس پر کردن مداوم باتری خالی، مشکلی حل نمی‌کند. حتی در صورت استفاده از بهترین باتری هم‌فشاری که به آن وارد می‌شود مشکل را حل نمی‌کند و باتری می‌خوابد.

علائم خرابی دینام خودرو و کم شدن نور چراغ‌ها

درصورتی‌که دینام خودرو با مشکل مواجه شود، دیگر قسمت‌های خودرو نیز عملکرد درستی نخواهند داشت. درنتیجه خودرو با مشکلاتی مثل کم شدن نور یا پر شدن نور چراغ‌ها مواجه می‌شود. پس در زمان رانندگی اگر شاهد کم شدن نور چراغ‌ها و نور پشت آمپر شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر دینام را بررسی کنید. همچنین باید تجهیزات الکتریکی خودرو مثل سیستم تهویه و سیستم‌های پخش خودرو چک شود. چون نور کم چراغ‌ها از علائم خرابی دینام خودرو به شمار می‌آید.

راه‌های جلوگیری از خرابی دینام خودرو

در این مقاله ما چند مورد از مهم‌ترین علائم خرابی دینام خودرو را بررسی کردیم. ولی چندراه نیز وجود دارد که می‌توان برای پیشگیری از خراب شدن خودرو آن‌ها را به کاربرد. رعایت برخی نکات موجب جلوگیری از خراب شدن دینام خودرو می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از این نکات می‌پردازیم.

برای اینکه جلوی خرابی دینام گرفته شود، باتری‌هایی که استفاده می‌شود باید دارای ظرفیت بیشتری باشند. در مواقعی که مدت‌زمان توقف طولانی باشد، از طریق فشار دادن پدال گاز دور موتور را به میزان ۲۰۰۰ دور در دقیقه می‌توان به‌تناسب به‌طور متناوب بالا برد. بهتر است که دور کولر تا حد امکان در پایین‌ترین درجه باشد. وضعیت تسمه دینام را باید مرتب چک کرد تا شل یا سفت نباشد. در زمان‌های غیرضروری نباید چراغ‌های خودرو را روشن کرد. باید دقت کنید که هنگام موتورشویی آب وارد دینام خودرو نشود.

رانندگی با دینام خراب

رانندگی با دینام خراب

بعد از خراب شدن دینام خودرو ممکن است شما بتوانید مدتی با آن رانندگی کنید. ولی در صورت ادامه دادن به این کار باتری خودرو و دیگر قطعات موتور خودرو دچار آسیب می‌شوند. همچنین هزینه‌های تعمیر برای شما بیشتر خواهد شد. دینام یکی از قطعات و اجزای مهم در خودرو است که دارای وظایف مهمی است. وظیفه دینام تأمین مقدار مناسبی از جریان الکتریکی برای تغذیه قطعات و باتری‌ها است. دینام انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. در صورت بروز مشکل در دینام کلیه قطعات الکتریکی خودرو برق موردنیاز خود را از باتری دریافت می‌کنند. اما باتری خودرو ممکن است آن‌قدر قوی باشد که بتواند برق لازم برای کلیه قطعات را تأمین کند. پس دینام یکی از قطعات بسیار مهم برای خودرو به شمار می‌آید و باید هر چه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن علائم خرابی دینام خودرو اقدام کرد.

همچنین بخوانید: مهم‌ترین نکات برای خرید انواع سوزن انژکتور

علت داغ شدن دینام ماشین

در برخی مواقع گرم شدن هوا روی بالا رفتن درجه حرارت موتور خودرو تأثیر می‌گذارد. همچنین گرمای هوا باعث می‌شود دور فن کولر به حداکثر دور برسد. در این صورت استفاده از کولر خودرو باعث می‌شود تا دور فن کولر در دور حداکثر قرار گیرد. همچنین ترافیک سنگین که در شهرها وجود دارد روی کاهش دور موتور و کاهش سرعت خودرو تأثیر می‌گذارد. پس قدرت تولید برق توسط دینام کاهش پیدا می‌کند. وسایل برقی که در خودرو وجود دارند، با حداکثر ظرفیت خود عمل می‌کنند. درنتیجه ذخیره باتری به مصرف خواهد رسید و این کمبود از طریق دینام جبران می‌شود. با پایین آمدن دور موتور دینام قادر نخواهد بود پیوسته باتری را شارژ کند و برق وسایل با کمک دینام تأمین می‌شود. در این صورت به دینام فشار زیادی وارد می‌شود و در صورت ادامه داشتن این فشار دینام دچار سوختگی خواهد شد.

علت افزایش ولتاژ دینام خودرو

علت افزایش ولتاژ دینام خودرو

برخی موارد باعث افزایش ولتاژ دینام خودرو می‌شوند. درصورتی‌که شما می‌خواهید ولتاژ خروجی دینام افزایش پیدا کند، به‌طوری‌که پاسخگوی نیاز مصرف‌کننده باشد، باید برخی موارد را رعایت کنید. شدت میزان قطبین روی بالا رفتن ولتاژ دینام تأثیر می‌گذارد. هم‌چنین سرعت حرکت آرمیچر از مواردی است که باعث افزایش ولتاژ دینام خواهد شد. طول سیم و زاویه میان خطوط میدان و مسیر حرکت از دیگر موارد مهم در این زمینه هستند. شدت میدان قطبین به قدرت خروجی دینام بستگی دارد. در این صورت برای بالا رفتن ولتاژ و جریان خروجی دینام بهتر است طول سیم زیاد باشد. همچنین باید از کلاف‌های طولانی برای آرمیچر استفاده کنید.

علائم خرابی کلکتور دینام

خارج شدن سطح کموتاتور یا اسپرینگ از حالت صافی و صیقلی باعث بروز شیارهایی در آن می‌شود. همچنین زغال با سطح آن نمی‌تواند اتصال برقرار کند. این موضوع موجب بروز جرقه خواهد شد. خراب شدن سطح کلکتور ممکن است در اثر موارد دیگری رخ نیز رخ دهد که به آن لبه‌دار شدن تیغه‌ها نیز گفته می‌شود. هر یک از مواردی که موجب خرابی کلکتور دینام خودرو می‌شوند، روی چرخش روتور و گشتاورها تأثیر می‌گذارد. همچنین خرابی کلکتور دینام باعث فاصله انداختن میان زغال و سطح کلکتور می‌شود و این موضوع باعث بروز جرقه خواهد شد.

سخن پایانی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برق موردنیاز برای خودرو با استفاده از باتری آن تأمین خواهد شد. ولی باتری فقط کار روشن کردن خودرو و استارت زدن آن را انجام می‌دهد. همچنین باتری در زمان خاموش بودن خودرو برای آن برق موردنیاز را تأمین می‌کند. دینام خودرو وظیفه شارژ کردن کامل باتری را دارد. دینام نیروی لازم به باتری برای روشن کردن خودرو را استارت زدن را تأمین می‌کند. بنابراین درصورتی‌که دینام دچار مشکل شود، کلیه قسمت‌هایی که به برق وصل هستند، دچار مشکل در عملکرد خواهند شد. البته ممکن است در برخی مواقع خرابی قطعات دیگر خودرو موجب بروز مشکل در دینام می‌شود. زیرا این قطعه به بیشتر قطعات خودرو وصل است.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برای خرید عمده با این شماره تماس حاصل فرمایید : ۰۹۳۵۲۲۴۹۳۹۵

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *