مقالات

علت‌های مهم خرابی برف پاک کن و نحوه رفع آن

خرابی برف پاک کن

خرابی برف پاک کن و کثیف بودن مداوم شیشه جلو می‌تواند برای راننده بسیار خطرآفرین باشد. برف پاک کن ها معمولاً نگهداری آسانی دارند و در صورت خرابی با کمترین هزینه قابل تعمیر یا تعویض هستند؛ اما خرابی این قطعات جانبی حتی به‌صورت یک شل شدن مهره می‌تواند کاملاً به ضرر راننده تمام شود پس مشکلات برف پاک کن را جدی بگیرید و در زمان‌های مناسب سالم بودن برف پاک کن را از تمام جهات بررسی نمایید؛ زیرا شما با انجام این کار می‌توانید ایمنی رانندگی خود را افزایش دهید.

علائم خرابی برف پاک کن

برف پاک کن جزو ساده‌ترین سیستم برقی اتومبیل است این قطعه جانبی دارای یک موتور الکتریکی است که توسط یک گیربکس کوچک حرکت می‌کند. همچنین بازوی اصلی این قطعه با حرکت رفت‌وبرگشت بر روی شیشه خودرو به کار خود ادامه می‌دهد. برای اینکه برف پاک کن به‌سادگی بتواند حرکات رفت‌وبرگشت خود را مدام تکرار کند باید مدار تایمر عملکرد مناسبی داشته باشد؛ اما گاهی اوقات بروز برخی مشکلات دیگر در ساختار این سیستم برقی سبب می‌شود تا تیغه‌های برف پاک کن مستهلک‌شده و یا از کار بیافتد. در ادامه مهم‌ترین عوامل بروز برخی خرابی‌های برف پاک کن را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.‌

ایجاد صدای ناهنجار هنگام کشیده شدن روی شیشه

ایجاد صدای ناهنجار هنگام کشیده شدن روی شیشه

زمانی که برف پاک کن را روشن می‌کنید ممکن است صدای ناهنجاری شبیه به جیرجیر شنیده شود این صدای غیرعادی بیشتر به علت کهنگی لاستیک‌های برف پاک کن اتفاق می‌افتد. البته اگر شیشه شوی انتخابی شما کیفیت مناسبی نداشته باشد یا اینکه در ترکیبات آن آلودگی‌های زیادی دیده شود قطعاً در زمان استفاده از برف پاک کن به لاستیک‌های آن صدماتی وارد خواهد شد. گاهی اوقات خشک بودن سطح شیشه باعث خرابی برف پاک کن می‌شود پس سعی کنید زمانی برف پاک کن را روشن کنید که هوا بارانی یا برفی باشد و یا هنگامی‌که از شیشه شوی مناسب استفاده می‌کنید.

صدای غیرعادی موتور برف پاک کن

شاید بارها دیده باشید که هنگام کار کردن برف پاک کن از موتور این قطعه جانبی صداهای غیرعادی شنیده می‌شود.‌ ممکن است این سروصداها همراه با کند شدن و یا گیج زدن برف پاک کن همراه باشد در چنین مواقعی خرابی برف پاک کن به علت شل شدن پایه‌های موتور در این قطعه است. در حقیقت برای حرکت کردن تیغه‌های برف پاک کن لازم است تا موتور این سیستم به پایه‌های های خود تکیه کند البته احتمال دارد که ایجاد این صداهای ناهنجار به دلیل مشکلات مکانیکی برف پاک کن و یا خرابی زغال‌های موتور باشد.‌

همچنین بخوانید: مهم‌ترین نکات برای خرید انواع سوزن انژکتور

پخش نشدن آب از چشمی برف‌پاک کن

در ساده‌ترین حالت از خرابی برف پاک کن ممکن است که از چشمه برف پاک کن شیشه شوی خارج نشود. این گرفتگی چشمی بیشتر به علت داخل شدن اشغال و یا رسوب گرفتن چشمی است پس برای رفع این مشکل برف پاک کن سعی کنید به‌آرامی یک مفتول فلزی بسیار نازک را درون چشمی فروببرید.

کار نکردن شیشه شوی برف پاک کن

اگر در هنگام روشن کردن برف پاک کن متوجه شدید که پمپ شیشه شوی آن به‌درستی کار نمی‌کند در اولین مرحله به سراغ فیوز برف پاک کن بروید. برای برطرف کردن خرابی پمپ آب برف پاک کن باید موتور خودرو را خاموش‌کنید سپس به حالت سوئیچ باز عملکرد پمپ آب برف پاک کن را بررسی کنید اگر فیوز سالم بود لازم است تا به درون مخزن نگاهی بیندازید؛ چون ممکن است که مایع شیشه شوی تمام‌شده باشد البته گاهی اوقات پارگی شیلنگ انتقال آب به برف پاک کن می‌تواند علت اصلی این مشکل معرفی شود. فراموش نکنید که کار نکردن مخزن آب برف پاک کن می‌تواند به علت قطعی سوکت این قطعه جانبی یا حتی سوختن موتور رخ دهد.

سوختن فیوز برف پاک کن

دقت کنید که همیشه خرابی برف پاک کن به علت بروز مشکلات جزئی در عملکرد برف پاک کن نیست بلکه گاهی اوقات استفاده زیاد از این قطعه می‌تواند باعث خرابی و درنهایت سوختگی برف پاک کن شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما موتور برف پاک کن را زیاد روشن گذاشته باشید در چنین حالتی فیوز موتور سوخته و برف پاک کن از کار می‌افتد؛ چون فیوز طوری ساخته‌شده است که تنها نقطه ضعیفی از موتور برف پاک کن را تشکیل می‌دهد پس اگر این موتور زیاد کار کند قطعاً فیوز توان مصرفی خود را از دست خواهد داد و می‌سوزد.

خرابی شیشه خودرو با برف‌پاک کنخرابی شیشه خودرو با برف‌پاک کن

چنانچه برف پاک کن روی شیشه‌های خشک کشیده شود موجب خراشیدگی سطح شیشه خواهد شد. حتی ممکن است که مغزی فلزی که لاستیک تیغه را نگه می‌دارد از برف پاک کن جدا شود. پس در صورت خرابی تیغه‌های برف پاک کن قبل از اینکه خط و خش زیادی روی شیشه ایجاد شود در اسرع وقت تیغه برف پاک کن را تعویض کنید.‌

کار نکردن و خرابی برف‌پاک کن

اگر مشاهده کردید که تمام حالت‌های برف پاک کن ازکارافتاده‌اند اول‌ازهمه برای برطرف کردن خرابی برف پاک کن به سراغ عملکرد فیوز تغذیه دسته‌راهنما بروید. چنانچه فیوز تغذیه سالم بود سعی کنید با دقت خرابی تایمر برف پاک کن را بررسی کنید؛ چون ممکن است زغال موتور این قطعه جانبی تمام‌شده باشد از طرفی احتمال دارد که اتصال بدنه موتور برف پاک کن قطع‌شده باشد. اگر خودروی شما دارای BCM است در صورت خرابی برف پاک کن می‌توانید مشکلات به وجود آمده در این قطعات خودرو را توسط دستگاه دیاگ بررسی کنید؛ چون در برخی مواقع گیرکردن موتور این قطعه جانبی به علت مواردی مثل یخ‌زدگی شیشه می‌تواند عملکرد نامناسبی داشته باشد. هرچند که دلایل مختلف دیگری نظیر گیر مکانیکی در اهرم‌بندی می‌تواند باعث شود تا سیستم BCM وارد وضعیت حفاظتی قرار بگیرد پس در چنین حالتی BCM به برف پاک کن اجازه نمی‌دهد که روشن شود‌.

همچنین بخوانید: چند نکته مهم برای خرید بهترین برف پاک کن

رایج‌ترین علل خرابی برف‌پاک کن

چنانچه تنها تعدادی از حالت‌های برف پاک کن از کار بیافتد مثلاً این قطعه در دور تند حرکت نکند احتمال دارد که عیب از موتور برف پاک کن و یا خراب شدن قطعه‌ای در ساختار تایمر باشد. برخی از ماشین‌ها برای روشن کردن دورهای تند و کند برف پاک کن به‌طور جداگانه‌ای مجهز به یک فیوز هستند‌ درصورتی‌که یکی از این فیوزها بسوزد سرعت برف پاک کن با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. البته اختلالات دیگری مثل:

  • قطع ارتباط سیم‌های برف پاک کن
  • شل شدن اتصالات بدنه‌ها
  • خرابی کنتاکت های برف پاک کن

می‌تواند عملکرد برف پاک کن را با مشکلات جدی روبه‌رو سازد.

شل شدن مهره‌های محوری برف پاک کنشل شدن مهره‌های محوری برف پاک کن

یکی از رایج‌ترین خرابی برف پاک کن بروز مشکلات فنی مانند شل شدن مهره‌های محوری در این قطعات است. تیغه‌هایی که برای تمیز کردن شیشه خودرو در برف پاک کن به کار می‌روند باید به یکسری بازوهای مکانیکی متصل باشند سپس این بازوها توسط مهره‌هایی به دستگاه متصل شده تا نیروی موردنیاز حرکت کردن برف پاک کن تأمین شود. اگر این مهره‌ها به هر دلیلی شل شوند قطعاً مشاهده خواهید کرد که این بازوها توان حرکت کردن صحیح را نخواهند داشت. پس حتماً در بازه‌های زمانی مختلف این مهره‌ها را محکم کنید.‌

سوختن موتور و خرابی برف‌پاک کن

در بیشتر مواقع علت خرابی برف پاک کن در قسمت موتور به دلیل سوختن فیوز است؛ اما اگر برف پاک کن به‌طور غیرمنتظره‌ای از کار بیافتد احتمال دارد که موتور برف پاک کن قبل از سوختن فیوز به‌طور کامل بسوزد؛ چون موتور برف پاک کن مانند تمام وسایل الکتریکی دیگر ممکن است بدون هیچ علت مشخصی سوخته و از کار بیافتد.

خرابی چشمی مادون‌قرمز برف پاک کن

امروزه برخی خودروهای جدید مجهز به سنسورهای باران هستند معمولاً این سنسورها با طراحی نوعی چشمی مادون‌قرمز می‌توانند در روزهای برفی و بارانی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشند. درواقع اساس کار این سانسورهای باران بر پایه امواج اولتراسونیک است؛ زیرا در ساختار آن‌ها نوعی فرستنده و گیرنده طراحی‌شده است که قطرات باران و برف را تشخیص می‌دهند. پس در این خودروها مدار تایمر برف پاک کن به‌صورت اتوماتیک با ایجاد یک وقفه کار می‌کند. چنانچه در این نوع برف پاک کن ها اختلالی ایجاد شود به‌احتمال‌زیاد خرابی برف پاک کن به علت بروز مشکل در چشمی مادون‌قرمز خواهد بود‌.

علت سوختن فیوز برف‌پاک کن چیست؟

علت سوختن فیوز برف‌پاک کن چیست؟

در صورت بروز خرابی و یا سوختگی در فیوز برف پاک کن باید به دنبال علت زیاد کار کردن موتور برف پاک کن باشید هرچند که دلایلی مثل:

  • گیرکردن برف پاک کن
  • نامناسب بودن تیغه‌ها و لاستیک‌های برف پاک کن
  • چسبیدن چیزی مثل آلودگی‌های زیاد به تیغه‌های برف پاک کن

می‌تواند باعث سوخته شدن این قطعه در موتور شود. برای رفع این‌گونه خرابی‌های برف پاک کن باید فیوز را به‌طور کامل تعویض کنید.

سخن پایانی

برف پاک کن جزو اساسی‌ترین قطعات جانبی خودرو است که کیفیت رانندگی را افزایش می‌دهد‌. اگر به هر دلیلی تیغه‌های برف پاک کن از کار بیافتد مطمئن باشید که در روزهای بارانی حوادث ناگواری برایتان رخ خواهد داد. پس در صورت خرابی برف پاک کن به علت سوختن فیوز، نامرغوب بودن تیغه‌ها، شل شدن مهره‌های محوری و…‌. در اسرع وقت نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعات معیوب اقدام نمایید. گاهی اوقات این خرابی‌ها تنها با یک تعمیر ساده مثل محکم کردن مهره‌های اتصال و تعویض شیلنگ پمپ برطرف خواهد شد؛ اما در بعضی مواقع لازم است تا شما هزینه‌های نسبتاً بالایی را برای رفع خرابی‌های برف پاک کن پرداخت کنید مثل سوختن موتور برف پاک کن، خرابی تایمر برف پاک کن و.‌…

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

‫1/5 ‏‫(2 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *