مقالات

علائم سوختن واشر سر سیلندر چیست؟

سوختن واشر سر سیلندر

در سوختن واشر سر سیلندر خودروهای مختلف اول‌ازهمه آب درون رادیاتور بیش‌ازاندازه گرم می‌شود. سپس حرارت سیلندر تا حد زیادی بالا می‌رود و بعد از چند لحظه زمانی که آمپر قرمز می‌شود واشر سر سیلندر شروع به سوختن و صدمه دیدن می‌کند. در چنین حالتی دود سفیدرنگی از ماشین خارج‌شده و یا در مواقعی آب و روغن با یکدیگر ترکیب می‌شود.‌ این قطعه اگرچه دارای حجم کوچکی است و زیاد به چشم نمی‌آید؛ ولی در عملکرد موتور خودرو نقش بسیار مهمی دارد. پس در ادامه متن با ما همراه باشید تا در مورد علت سوختن این قطعه از موتور خودرو بیشتر صحبت کنیم.

بررسی سوختن واشر سر سیلندر

یکی از قطعات مهمی که در ساختار اتومبیل قرار دارد واشر سر سیلندر است که پس از مدتی دچار سوختگی می‌شود. درواقع یکی از مشکلات رایجی که معمولاً در پیشرانه‌های احتراقی به وجود می‌آید سوخته شدن واشر سر سیلندر است‌. جنس این قطعه از جلوبندی خودرو پلاستیکی- فلزی است و همچنین از مقاومت بالایی در هنگام تماس با حرارت و فشارهای بالا برخوردار است. واشرهای سر سیلندر در قسمتی از بلوک‌های سیلندر موتور متصل هستند و باعث آب‌بندی فضای داخلی بلوک‌های سیلندر و سر سیلندر می‌شوند. این واشرها می‌توانند از انجام کارهایی مانند:

  • نشت آب از کانال‌ها
  • نشت روغن از کانال‌ها
  • فرار گازهای درون محفظه احتراق

و هرگونه احتمال نشتی دیگر از بلوک موتور جلوگیری نماید. پس چنانچه دمای سیال‌های درون بلوک سیلندر بالا برود قطعاً واشر سر سیلندر آسیب‌دیده ‌و سوخته خواهد شد.

علت سوختن واشر سر سیلندر چیست؟

علت سوختن واشر سر سیلندر چیست؟

در قسمت پایینی موتور خودرو که به آن بلوک موتور گفته می‌شود تعداد زیادی منافذ برای خنک شدن آب و روغن وجود دارد. چنانچه بعد از نصب سر سیلندر در قسمتی از بلوک موتور و همچنین آغاز کار کردن پیشرانه امکان ایزوله کردن این منافذ وجود نداشته باشد ممکن است که روغن از این سوراخ‌ها به‌راحتی وارد کانال‌های آب موتور نشت کنند. از طرفی احتمال دارد که روغن هم از برخی کانال‌ها در اطراف واشر سر سیلندر نشت کند و باعث کم شدن مقدار روغن در پیشرانه شود. پس در صورت عدم آب‌بندی این منافذ در بلوک موتور و ترکیب آب و روغن با یکدیگر واشر سر سیلندر سوخته و به موتور خودرو آسیب‌های زیادی وارد گردد.

همچنین بخوانید: انواع کمک‌فنر برای خودروهای مختلف را بشناسید

هزینه تعمیر واشر سر سیلندر

سوختن واشر سر سیلندر بدون شک توان موتور را کاهش داده و باعث لطمه زدن به قطعات مهم دیگری در جلوبندی خودرو می‌شود حتی ممکن است که روان کاری قطعه‌های دیگری را با مشکل روبه‌رو کند و ماشین دچار یاتاقان شود. پس اگر تعمیر و یا تعویض واشر سر سیلندر در اسرع وقت انجام نگیرد در چنین حالتی میل‌لنگ و قطعات دیگری مثل میل‌سوپاپ دچار زنگ‌زدگی خواهند شد درنهایت برای تعمیر این قطعات باید به‌طور کامل موتور خودرو باز شود و یک تعمیر اساسی صورت بگیرد. پس در زمان پرداخت هزینه تعمیر واشر سر سیلندر ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌های دیگری برای تعمیر و یا تعویض میل‌لنگ و میل‌ سوپاپ شوید.‌ اگر برای رفع سوختن واشر سر سیلندر دیر اقدام کنید مطمئن باشید که برای رفع آسیب‌های واردشده به دیگر قطعات موتور خودرو باید هزینه‌های بالاتری را در نظر بگیرید.

رایج‌ترین علت سوختن واشر سر سیلندر

رایج‌ترین علت سوختن واشر سر سیلندر

ازآنجایی‌که واشر سر سیلندر یک قطعه پلاستیکی است همواره در کیفیت و جنس‌های مختلفی استفاده می‌شود. پس بعد از مدتی کار کردن به‌طور حتم کارایی خود را از دست خواهد داد. همچنین به‌مرورزمان در اثر سوختن و فشارهای وارد آمده از قدرت آب‌بندی آن کم خواهد شد. پس تحت چنین شرایطی سوختن واشر سر سیلندر رخ می‌دهد و بدون شک نیاز به تعمیر و تعویض پیدا خواهد کرد. چنانچه دمای موتور خودرو به علت‌های مختلفی مانند:

  • خرابی رادیاتور
  • بسته ماندن ترموستات
  • ازکارافتادن فن خنک‌کننده موتور خودرو
  • کاهش حجم آب درون مخزن خنک‌کننده

بیش‌ازحد مجاز بالا برود مطمئن باشید اولین قطعه‌ای که در سیستم خودرو دچار آسیب می‌شود واشر سر سیلندر است.

علائم سوختن واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر اگرچه حجم کمی دارد؛ ولی می‌تواند در موتور خودرو وظایف بسیار مهمی را انجام دهد. این قطعه اگر در شرایط مناسبی قرار بگیرد قطعاً از عمر زیادی برخوردار خواهد بود؛ اما چنانچه به دلایل مختلف دفرمه یا همان سوخته شود می‌تواند علائم بسیاری را از خود نشان دهد. همان‌طور که گفته شد سوختن واشر سر سیلندر بیشتر به علت عدم آب‌بندی منافذ بلوک موتور اتفاق می‌افتد. پس با توجه به این موضوع مهم‌ترین نشانه‌هایی که بعد از آسیب رسیدن به واشر سر سیلندر دیده می‌شود عبارت‌اند از:

کاهش حجم مایع خنک‌کننده در پیشرانه احتراقی

اگر متوجه شدید که موتور اتومبیل شما به‌صورت غیرطبیعی از حجم آب آن کم می‌شود بدون آنکه هیچ نشتی در شیلنگ‌ها، رادیاتور و هر قسمت دیگری از موتور وجود داشته باشد ممکن است که سوختن واشر سر سیلندر اتفاق افتاده باشد؛ چون در اثر سوختن این قطعه نیز آب موتور به‌طرف سوراخ‌های دیگر مثل منافذ محفظه سیلندر جاری می‌شود در چنین حالتی سوخت در محفظه احتراق به‌صورت دود زیاد همراه با بخارآب از موتور خودرو بیرون می‌آید.

همچنین بخوانید: درباره انواع خودروهای برقی و عملکرد آن‌ها چه می‌دانید؟

ایجاد لایه‌های روغن داخل رادیاتور

اگر زمانی که ماشین خاموش است درب رادیاتور را بازکنید احتمال دارد که لایه‌هایی از روغن را روی آب درون رادیاتور ببینید در چنین حالتی مطمئن باشد که واشر سر سیلندر آسیب‌دیده است؛ چون در اثر سوختن واشر سر سیلندر روغن پیشرانه از طریق منافذ بلوک موتور به مجاری آب درون رادیاتور نفوذ پیدا می‌کند.

وجود حباب در آب رادیاتور

وجود حباب در آب رادیاتور

گاهی اوقات سوختن واشر سر سیلندر به علت تمام شدن طول عمر واشر سر سیلندر است. پس اگر این قطعه در موتور زیاد کار کند این احتمال وجود دارد که براثر فشارهای ناشی از کمپرس سیلندر آسیب ببیند سپس حباب‌هایی از هوا به داخل رادیاتور وارد شود. البته ممکن است در چنین وضعیتی شیلنگ رادیاتور هم تااندازه‌ای متورم شود.

تغییر رنگ‌روغن‌موتور

اگر بعد از خارج کردن گیج روغن در هنگامی‌که موتور نسبتاً حرارت بالایی دارد ناگهان مشاهده کردید که روغن به رنگ نسکافه‌ای تغییر پیداکرده است. همچنین شکل روغن به‌صورت غیرعادی درآمده بود قطعاً سوختن واشر سر سیلندر رخ‌داده است؛ چون تنها با سوختن این قطعه از بلوک موتور می‌تواند آب به‌طرف کانال‌های روغن حرکت کند. در شرایط دیگری ممکن است شما با برداشتن درب روغن مشاهده کنید که روغن‌موتور به شکل یک ماده بشری رنگ تغییر پیداکرده است. فراموش نکنید که این حالت تنها در موقع که موتور خاموش است ولی نسبتاً گرم است باید بررسی شود. این نشانه می‌تواند به علت سوختن واشر سر سیلندر یا حتی در حالت‌های دیگر مثلاً نیم‌سوز شدن واشر سر سیلندر دیده شود.

خارج شدن دود سفیدرنگ از اگزوز خودرو

سیلندر اتومبیل در هنگامی‌که پیستون در بالاترین جایگاه خود قرار می‌گیرد فشار داخل سیلندر در بیشتر ماشین‌ها به‌اندازه زیادی بالا می‌رود پس اگر فضایی که میان سیلندر و واشر سر سیلندر وجود دارد به‌طور کامل پوشش دهی و آب‌بندی نشده باشد مطمئناً فشار ایجادشده چنان زیاد می‌شود که مخلوط هوا و بنزین را از درون محفظه خارج می‌کند در چنین حالتی گازهایی بعد از انفجار به شکل دود سفیدرنگ از اگزوز خارج می‌شود. چنانچه در بعضی مواقع مشاهده کردید که دود سفیدرنگ و بسیار غلیظی از اگزوز خودرو خارج می‌شود این علائم می‌تواند جزو خطرات سوختن واشر سر سیلندر باشد.‌ پس به زبان ساده این نشانه‌ها زمانی رخ می‌دهد که آب از منفذهای کوچکی به داخل محفظه رادیاتور راه پیداکرده باشد در چنین حالتی سوختن مایع خنک‌کننده با ترکیب شدن بنزین و هوا همراه می‌شود.

خارج شدن دود آبی از اگزوز خودرو

زمانی که واشر سر سیلندر سوخته می‌شود روغن به‌راحتی به محفظه احتراق وارد خواهد شد. در چنین حالتی روغن با مخلوط آب و بنزین ترکیب‌شده و باعث ایجاد یک دود آبی‌رنگ می‌شود. پس زمانی که مشاهده کردید از اگزوز دود آبی‌رنگی خارج می‌شود احتمال دارد که واشر سر سیلندر سوخته باشد. هرچقدر که آسیب‌دیدگی این قطعه بیشتر باشد دود آبی‌رنگ غلیظ‌تر خواهد بود؛ چون روغن بیشتری به درون محفظه نشت خواهد کرد.‌

همچنین بخوانید: با انواع دنده اتوماتیک بیشتر آشنا شوید

خرابی کامل موتور در اثر سوختن واشر سر سیلندر

خرابی کامل موتور در اثر سوختن واشر سر سیلندر

در برخی موارد آسیب‌دیدگی شدید واشر سر سیلندر می‌تواند به‌طور کامل عملکرد موتور خودرو را با مشکلات جدی همراه سازد. درواقع هنگامی‌که حجم زیادی از مایع خنک‌کننده داخل فضای سیلندر وارد شود ممکن است باعث ایجاد قفل هیدرو استاتیکی شود این موضوع در بین تعمیرکاران خودرو به‌اصطلاح هیدرولاک گفته می‌شود که بروز آن باعث آسیب‌دیدگی دائمی موتور اتومبیل خواهند شد.

سخن پایانی

و اما کلام آخر اینکه مهم‌ترین علت سوختن واشر سر سیلندر می‌تواند بالا رفتن دمای موتور باشد؛ زیرا واشر سر سیلندر هرچقدر هم که باکیفیت و بادوام باشد فقط تا اندازه مشخص‌شده‌ای می‌توانند در برابر دماهای بالا از خود مقاومت نشان دهند. البته اگر موتور خودرو در حجم مناسبی از آب و روغن در درجه حرارت مجازی بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد بدون شک یک واشر سر سیلندر می‌تواند سال‌ها کارایی مطلوبی برای موتور خودرو داشته باشد‌؛ اما اگر مواردی مانند خنک‌ساز خودرو و یا روان کاری قطعات اتومبیل دچار مشکل شود مطمئن باشد اولین قطعه‌ای که در بروز این مشکلات سوخته و آسیب خواهد دید واشر سر سیلندر است.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *