مقالات

بررسی مهم‌ترین دلایل نشتی روغن ترمز

نشتی روغن ترمز

نشتی روغن ترمز که یکی از مشکلات به وجود آمده برای خودرو است، ممکن است در قسمت‌های مختلف سیستم ترمز اتفاق بیفتد. بااین‌حال شما باید برای حل این مشکل، اجزایی را که ممکن است از آن‌ها بروز نشت روغن ترمز انجام بگیرد شناسایی نمایید و سپس به رفع این مشکل بپردازید. اولین آثار نشان‌دهنده نشت این روغن ایجاد لکه‌های زرد یا قهوه‌ای در نزدیک چرخ و زیر خودرو است که در ابتدا هر فردی را نگران می‌کند.

روغن ترمز چیست؟

سیستم ترمز خودرو که جزو ضروری‌ترین و اصلی‌ترین سیستم‌های موجود در خودرو به شمار می‌رود از اجزای مختلفی تشکیل‌شده است که یکی از مهم‌ترین این اجزا روغن ترمز است. دقت داشته باشید هرگونه مشکلی در اجرای این سیستم می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری برای سرنشینان خودرو به وجود آورد. در خصوص روغن ترمز باید بدانید این روغن که با سایر مایعات خودرو تفاوت زیادی دارد، رنگ کاملاً شفافی داشته و بسیار به روغن آشپزی شبیه است. از طرفی نقش بسیار مهم آن موجب شده که اهمیت ویژه‌ای به این روغن داده شود.

بررسی نشتی روغن ترمزبررسی نشتی روغن ترمز

هنگامی‌که شما در زیر خودرو خود مایع زردرنگ یا قهوه‌ای‌رنگ مشاهده کنید، اگر به آن دست بزنید اثری لغزنده روی انگشت شما به‌جا خواهد گذاشت. این روغن که در نزدیک چرخ‌ها دیده می‌شود طبیعتاً شما را نگران می‌کند و برایتان سؤال پیش خواهد آمد که برای خودرو شما چه اتفاقی افتاده است. به‌طورکلی باید بدانید این روغن، روغن ترمز است. به‌طوری‌که سیستم ترمز خودرو به‌صورتی طراحی‌شده که در محفظه بسته قرار دارد. ازجمله اجزای آن می‌توان به مخزن لوله‌های ترمز، سیلندر، اتصالات، پیستون، روغن ترمز، سوئیچ‌ها و پدال ترمز اشاره کرد. هرگاه آسیبی به هر یک از این اجزا وارد شود منجر به نشتی روغن ترمز خودرو خواهد شد و درنهایت عملکرد سیستم ترمز شما مختل می‌شود.

همچنین بخوانید: ناگفته هایی که باید درباره انواع وایر شمع خودرو بدانید

اهمیت استفاده از روغن ترمز

با توجه به اینکه گفته شد یکی از اجزای مهم سیستم ترمز، روغن ترمز است طبیعتاً مرغوب بودن آن اهمیت ویژه‌ای دارد. این نوع روغن که برای عملکرد ایمنی خودرو بسیار ضروری است مهم‌ترین کارکردی که دارد انتقال حرکت و نیروی به‌دست‌آمده از فشردن پدال ترمز است. اگر خودرو شما نشتی روغن ترمز داشته باشد فشار ترمز کاهش پیداکرده و درنهایت خودرو شما توانای توقف خود را از دست می‌دهد. این امر می‌تواند منجر به خسارات جبران‌ناپذیر شود.

عوامل نشتی روغن ترمز

عوامل نشتی روغن ترمز

هنگامی‌که شما در زیر خودرو اثر زردرنگ یا قهوه‌ای تیره که شباهت زیادی به روغن‌موتور دارد مشاهده می‌کنید، در این زمان اگر شما شک دارید که آیا روغن ترمز نشت کرده یا مشکل از دیگر جای خودرو است بهتر است اطراف سیلندر اصلی، روی روتور و همچنین روی لوله‌های ترمز را بررسی کنید. معمولاً اگر نشتی روغن ترمز به میزان کمی باشد در این محل‌ها خاک و چرک مشاهده می‌شود. اگر در این محل‌ها خاک زیادی مشاهده کردید بهتر است این خاک و کثیفی را از ناحیه پاک‌کنید و محل نشتی را پیدا نمایید. دقت داشته باشید چنانچه سیلندرهای کنترل کفشک‌ها به‌شدت بالا بیایند محفظه سیلندر را شکسته که این امر منجر به نشتی روغن در این منطقه خواهد شد. از طرفی اگر پدال ماشین شما کاملاً نرم عمل کرده اما به‌طور ناگهانی این پدال ترمز تغییر کند نشان‌دهنده نشتی بزرگ از روغن ترمز خواهد بود. در این زمان باید سریع خودرو خود را در منطقه‌ای امن متوقف کنید و اقدامات لازم جهت بررسی محل نشتی انجام دهید. برای این کار بهتر است از متخصصین این زمینه کمک بگیرید.

نشت روغن از لوله‌های ترمز خودرو

در خصوص نشتی روغن ترمز نکته بسیار مهمی که باید بدانید این بوده که نشتی روغن از بخش‌های مختلف سیستم ترمز ممکن است رخ بدهد. ازجمله این قسمت‌ها می‌توان به لوله‌های ترمز از سیلندر اصلی خودرو اشاره کرد. سیلندر اصلی که در محدوده موتور در سمت راننده و در زیر خودرو جا گرفته برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی و همچنین مشکلات جاده‌ای مورداستفاده قرارگرفته است، باگذشت زمان زنگ می‌زند و یا سوراخ می‌شود و ممکن است محل نشتی روغن ترمز باشد ازاین‌رو لازم است لوله‌های ترمز در دوره‌های منظم تعمیر شده تا مشکل نشت و خرابی را به وجود نیاورد.

نشت روغن از دیگر اجزا ترمز

نشت روغن از دیگر اجزا ترمز

دیگر قطعات ترمز که ممکن است نشتی روغن در آن شکل بگیرد سوئیچ‌ها، مخزن، سیلندرها و اتصالات هستند. اگرچه این اجزا کمتر در شرایط نامساعد و در مقابل گردوخاک قرار دارد اما چنانچه چفت‌وبست قطعات شل شود، امکان نشت روغن به وجود می‌آید.

نشت روغن‌ترمز از سیلندر

همان‌طور که می‌دانید یکی از قطعاتی که مستعد مشکل نشت روغن ترمز است، سیلندر خودرو است. برای اینکه بررسی کنید آیا روغن ترمز از این بخش نشت می‌کنند می‌توانید پس از باز کردن چرخ‌های خودرو به‌راحتی این امر را مشاهده کنید. درصورتی‌که این نشت ادامه‌دار باشد سطح روغن ترمز در مخزن پایین آمده و درنهایت به‌جای روغن ترمز هوا وارد سیستم ترمز خواهد شد و گیرایی ترمز به‌شدت کاهش پیدا خواهد نمود. همچنین دیگر اثرگذاری کم شدن و نشتی روغن ترمز به‌گونه‌ای بوده که اگر این روغن از سیلندرها نشت کند حداکثر نیروی ترمز به سیلندرها و لنت‌ها وارد نمی‌شود. از طرفی اگر دیسک ترمز و لنت‌ها به این روغن نشت شده آغشته شود بین دیسک و لنت‌ ها اصطکاک کمتری انجام‌شده و درنهایت اثرگذاری ترمز پایین می‌آید.

همچنین بخوانید: دلایل سوراخ شدن باک و علت نشتی بنزین چیست؟

رفع مشکل نشتی روغن‌ترمز

باوجوداینکه نشت روغن ترمز می‌تواند در عملکرد پدال ترمز تأثیر بسزایی داشته باشد طبیعتاً چنانچه نشتی روغن مشاهده شود سریع باید به رفع آن پرداخت. جهت این امر لازم است حتماً به یک مکانیک و متخصص جهت بررسی مشکل خودرو مراجعه شود و با این کار امنیت خود و مسافرانتان را با سیستم ترمز ضعیف به خطر نخواهید انداخت.

اهمیت استفاده از روغن ترمز مرغوب

اهمیت استفاده از روغن ترمز مرغوب

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد سالم بودن سیستم ترمز خودرو اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد دراین‌بین تأثیری که کیفیت و مرغوبیت روغن ترمز در این سیستم دارد به‌طور حتم غیرقابل‌چشم‌پوشی است. این روغن که نیروی ترمز را به لنت‌ها منتقل می‌کند اگر از برند نامعتبری تهیه شود یا در اثر کارکرد زیاد به‌خصوص براثر ترمز گیری شدید و حرکت مداوم در سرازیری‌ها، رطوبت جذب نماید دیگر نخواهد توانست کارایی لازم را در خودرو شما داشته باشد. برای اینکه بتوان بهترین استفاده را از روغن ترمز داشت کمپانی‌های خودروسازی پیشنهاد می‌کنند که بعد از هر ۴۰ هزار کیلومتر این روغن تعویض شود.

دلایل کم شدن روغن ترمز

علاوه بر این‌که گفته شد نشتی روغن ترمز یکی از دلایل کم شدن این روغن در مخزن خواهد بود. پس لازم است بدانید موارد دیگری نیز ممکن است موجب پایین آمدن میزان روغن ترمز باشد. ازجمله این موارد می‌توان به پارگی یا معیوب شدن شلنگ ترمز اشاره کرد.

به‌طوری‌که این امر موجب می‌شود روغن ترمز از شلنگ خارج‌شده و درنهایت میزان آن کاهش پیدا کند. در صورت کم شدن این روغن علاوه بر اینکه باید نشتی روغن را موردبررسی قرار دهید بهتر است شلنگ ترمز را نیز چک کنید. مصرف شدن لنت ترمز از دیگر عوامل مهم در کاهش روغن ترمز خودرو است. نگه‌داشتن فشارثابت در قسمت پشت لنت‌ها موجب می‌شود سطح روغن ترمز در مخزن مقداری کاهش پیدا نماید.

حال برای اینکه مطمئن شوید آیا کم شدن روغن ترمز به دلیل فرسودگی لنت‌ها بوده یا خیر بهتر است پس از تعویض لنت‌ها سطح روغن ترمز را بررسی کنید. اگر مقدار روغن ترمز افزایش داشته باشد نشان می‌دهد که لنت‌ها مشکل داشته و سیستم ترمز سالم است. اما در صورت نصب لنت‌های نو اگر سطح روغن ترمز تغییری نکرد ممکن است دلیل کم شدن این روغن نشتی روغن ترمز از قسمت‌های مختلف این سیستم باشد.

سخن پایانی

ازجمله مهم‌ترین قسمت‌های هر خودرو سیستم ترمز است. این سیستم که اجزای مختلفی دارد باید همواره موردبررسی قرار گیرد لذا معیوب بودن قسمتی از آن مثلاً نشتی روغن ترمز می‌تواند مشکلات جدی به وجود آورد. با توجه به اینکه دلایل مختلفی موجب می‌شود که از قسمت‌های متفاوت سیستم ترمز نشتی روغن صورت پذیرد باید همواره این سیستم به‌صورت دوره‌ای چک شود. علاوه بر این استفاده از روغن ترمز مرغوب اهمیت ویژه‌ای داشته و در عدم نشتی روغن ترمز تأثیر دارد. قسمت‌های مختلف سیستم ترمز ممکن است موجب نشتی این روغن شود ازاین‌جهت در هنگام مشاهده نشتی باید تمامی این‌ اجزا بررسی شود. کمک گرفتن از متخصصین در این زمینه بسیار مهم است لذا پیدا کردن دلیل نشتی و حل این مشکل نیاز به تجربه کافی دارد.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

‫3.7/5 ‏‫(6 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *