مقالات

درباره انواع خودروهای برقی و عملکرد آن‌ها چه می‌دانید؟

انواع خودروهای برقی

امروزه انواع خودروهای برقی با گسترش بالایی وارد بازار شده‌اند. این خودروها بانام‌های مختلفی وجود دارند. در کشور ایران نیز چند خودروی برقی جدید ساخته‌شده است. بااین‌حال اگر قصد دارید درباره این خودروها بیشتر بدانید در این مقاله ما قصد داریم شما را با انواع خودرو های برقی و تجهیزات و کارکرد آن‌ها آشنا کنیم.

بررسی انواع خودروهای برقی

به‌طورکلی انواع خودروی خودروهای برقی شامل سه دسته هستند. دسته‌بندی این خودروها مطابق با درجه‌ای که به‌عنوان منبع انرژی در آن‌ها استفاده می‌شود، صورت می‌گیرد. انواع خودروهای برقی شامل خودروی برقی باطری دار، خودروی برقی پلاگین هیبرید و خودروهای برقی و هیبریدی هستند. انواع خودروی برقی با در نظر گرفتن میزان سرعت شامل چند دسته هستند. ازجمله متداول‌ترین خودروهای برقی می‌توان به خودروهای تمام برقی و خودروهای برقی شهری اشاره کرد. همچنین برخی از انواع خودروهای برقی برای مسابقات یا بزرگراه‌ها ساخته می‌شوند. برخی از نمونه‌های این خودرو به‌صورت مدل برقی کم‌سرعت یا محلی هستند. در ادامه این مقاله به معرفی هر چه بیشتر این خودروها می‌پردازیم.

ماشین برقی جدیدماشین برقی جدید

خودروی برقی درواقع ماشینی است که با استفاده از موتوربرقی کار می‌کند. در این خودرو برق موردنیاز با کمک باتری قابل شارژ تأمین می‌شود. با در نظر گرفتن ورودی‌هایی که از سوی پدال‌های گاز و ترمز اعمال می‌شود، این نوع خودروها دارای کنترل کننده‌های مختلفی هستند. در خودروی برقی مبدل الکتریکی قدرت وظیفه دارد توان جاری‌شده میان موتور الکتریکی ومنبع انرژی را تنظیم کند.

بیشتر باتری‌هایی که در وسایل نقلیه الکتریکی و خودروهای الکتریکی وجود دارند، قدرت لازم برای پذیرش انرژی بازیافت شده را دارند. در انواع خودروی برقی واحد مدیریت انرژی با کنترل‌کننده‌ی خودرو در ارتباط است تا انرژی به‌دست‌آمده از ترمز را به‌خوبی کنترل کند. این واحد با قسمت سوخت‌گیری نیز مرتبط است تا بتواند میزان موردنیاز از منبع انرژی را مدیریت کند.

همچنین بخوانید: بهترین راه‌های تشخیص علائم خرابی واترپمپ

انواع خودروهای برقی باتری دار (BEV)

این نوع خودروهای برقی معمولاً به‌تنهایی بانام خودروهای برقی معروف هستند. این دسته از انواع خودروهای برقی کاملاً الکترونیکی بوده و با کمک باتری‌های قابل شارژ کار می‌کنند. در این نوع خودروهای برقی هیچ موتور بنزینی وجود ندارد. در خودروهای برقی باطری دار انرژی الکتریسیته در داخل خودرو و با کمک بسته‌های باتری ظرفیت بالا ذخیره می‌شود. نیروی باتری این نوع خودروها قابلیت راه‌اندازی موتوربرقی و کلیه قسمت‌های الکتریکی خودرو را دارد. خودروهای برقی باتری دار هیچ آلاینده خطرناکی ایجاد نمی‌کنند. درنتیجه این نوع خودروها نسبت به خودروهای بنزینی معمولی این مزیت بزرگ رادارند. این نوع خودروهای برقی با کمک نیروی برق خارجی نیروی موردنیاز خود را دریافت می‌کنند.

انواع خودروهای برقی پلاگین هیبریدی (PHEV)

انواع خودروهای برقی پلاگین هیبریدی (PHEV)

در خودروهای برقی پلاگین هیبرید باتری از طریق تولید انرژی موتور و یا برق شهری از منبع خارجی شارژ می‌شود. در خودروهای هیبریدی استاندارد معمولی این خودروها می‌توانند در سرعت‌های پایین قبل از اینکه موتور بنزینی آغاز به کار کند، حرکت کنند.

خودروهای پلاگین هیبریدی معمولاً ۲۰ تا ۶۰ کیلومتر را پیش از شروع به کار موتور بنزینی می‌توانند طی کنند.

انواع خودروهای برقی هیبریدی (HEV)

خودروهای الکتریکی هیبریدی از دیگر انواع خودروهای برقی هستند. در این نوع خودروها دو موتوربرقی و بنزینی وجود دارد.

انرژی الکتریکی موردنیاز در این خودروها با استفاده از موتور خودرو تعمیر می‌شود. این خودروها از این طریق باتری‌ها شارژ می‌شوند. به این عمل ترمز بازتولید کننده نیز گفته می‌شود. درواقع در این پروسه موتور الکتریکی باعث می‌شود که سرعت خودرو کم شود. همچنین این موتور میزانی از گرمای تولیدی از ترمزها را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. شروع حرکت خودروهای هیبریدی با موتور الکتریکی انجام می‌شود. پس‌ازآن موتور بنزینی از طریق بالا بردن سرعت یا فشار بر روی خودرو کارد می‌کند. کنترل هر دو موتور با استفاده از یک کامپیوتر داخلی صورت می‌گیرد. با کمک این کامپیوتر بهترین مصرف سوخت برای دخودرو تأمین خواهد شد.

موتور خودرو برقی

در انواع خودروهای برقی موتوری به‌کاررفته است که نیازی به احتراق سوخت فسیلی ندارد. در این خودروها زمانی که راننده پدال گاز را فشار می‌دهد، برق از طریق باتری به استاتور می‌رسد. درنتیجه انرژی مکانیکی برای حرکت درآوردن چرخ‌دنده‌های خودرو تأمین می‌شود. زمانی که چرخ‌دنده‌ها به حرکت درمی‌آیند، چرخ آن نیز شروع به چرخیدن می‌کند. تمامی این کارها بدون نیاز به احتراق سوخت فسیلی صورت می‌گیرد. انواع خودروهای برقی دارای موتورهایی هستند که با دو نوع مختلف جریان برق‌کار می‌کنند. در خودروهای برقی موتورها با جریان متناوب و یا جریان مستقیم کار می‌کنند. موتورهای جریان مستقیم در این خودروها فقط برای درآوردن شیشه‌های برقی یا برف‌پاک‌کن‌ها استفاده می‌شوند. ولی برای رانندگی معمولاً از موتورهای جریان متناوب استفاده می‌شود.

اصول کارکرد خودرو برقی چگونه است؟

اصول کارکرد خودرو برقی چگونه است؟

انواع خودرو برقی علاوه بر باتری به قوای محرکه نیز نیاز دارند؛ بنابراین این نوع خودروها دارای ساختار پیچیده‌تری هستند. علاوه بر باتری خودروهای برقی یک موتور و یک اینورتر دارند. در این نوع خودروها سوخت مایع، روغن گیربکس و غیره و دیگر سیالات وجود ندارند. بلکه موتور الکتریکی می‌تواند نیروی موردنیاز برای حرکت را تولید کند. در زمان ترمز گیری موتور مانند یک ژنراتور عمل می‌کند و قسمتی از انرژی ترمز را بازیابی خواهد کرد. در انواع خودروهای برقی اینورتر کار تبدیل جریان را انجام می‌دهد. درواقع می‌توان گفت که در خودروهای برقی اینورتر شبیه به مغز کار می‌کند. از وظایف اصلی آن می‌توان به کنترل فرکانس جریان متناوب و یا تقویت پالس اشاره کرد. همچنین اینورتر در زمان بازیابی انرژی ترمز نیز نقش مهمی بر عهده خواهد داشت.

همچنین بخوانید: مهم‌ترین دلایل و علت لرزش فرمان خودرو چیست؟

اجزای خودرو برقی

واحد انتقال یا Transmission: انرژی جنبشی تولیدشده توسط موتور با کمک این قطعه به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند.‌

سیستم خنک‌کننده یا cooling: این سیستم دمای مناسب قطعات را در خودروهای برقی حفظ می‌کند.

باتری اصلی یا Traction battery pack: کار باتری اصلی ذخیره انرژی الکتریکی برای استفاده موتور الکتریکی است.

باتری کمکی یا Auxiliary: برای برق‌رسانی جانبی از این قطعه در ماشین‌های خودروهای برقی استفاده می‌شود. همچنین این قطعه برق موردنیاز برای قطعات داخلی خودرو مثل کولر و ضبط را تأمین می‌کند.

پورت شارژ یا Charge Port: با کمک این قطعه خودروی برقی با وصل شدن به یک ورودی مناسب می‌تواند باتری اصلی خود را شارژ کند.

مبدل DC/DC: تأمین جریان مستقیم ولتاژ پایین و ولتاژ بالا از باطری اصلی با کمک این قطعه در خودرو در انواع خودروهای برقی انجام می‌شود.

شارژر داخلی یا Onboard charger: با کمک این وسیله جریان متناوب انتقال داده‌شده با کمک پورت شارژ دریافت می‌شود و به جریان مستقیم تبدیل خواهد شد. این قطعه هنگام شارژ شدن اطلاعاتی مثل دمای باتری، درصد شارژ و ولتاژ را به راننده نشان می‌دهد.

موتور الکتریکی یا Electric traction motor: استفاده کردن از توان باتری و به کار انداختن چرخ‌های خودرو وظیفه اصلی این قطعه است. در برخی از انواع خودروهای برقی این موتور علاوه بر تأمین کردن انرژی جنبشی وظیفه احیا کردن به‌وسیله ترمز را نیز انجام می‌دهد.

کنترل نیرو یا Power electronics control: کنترل جریان الکتریسیته خارج‌شده از باتری با کمک این قطعه انجام می‌شود. همچنین این قطعه روی سرعت موتور و گشتاورهای تولیدی خودرو نظارت لازم را انجام می‌دهد.

فواید انواع خودروهای برقی

فواید انواع خودروهای برقی

انواع خودروهای برقی دارای فواید و مزایای مختلفی هستند. ازجمله فواید این خودروها می‌توان به افزایش شتاب اشاره کرد.

همچنین این خودروها نقش تأثیرگذاری در کاهش حجم و وزن موتوردارند. با کمک خودروهای برقی هزینه‌های تعمیرات و نگهداری کمتر می‌شود. همچنین این خودروها موجب کمتر شدن آلودگی صوتی می‌شوند. عدم مصرف انرژی در زمان آماده کار و بهبود راندمان تبدیل انرژی از دیگر مزایای انواع خودروهای برقی است.

تفاوت خودروی برقی با دیگر خودروها

پیشرانه یا منبع الکتریکی یکی از قسمت‌های مهم آن در انواع خودروهای برقی به شمار می‌آید. این پیشرانه وظیفه به کار انداختن چرخ‌ها را دارد. پیشرانه الکتریکی برای نمونه‌های درون ساز دیگر اتومبیل‌ها یک جایگزین مناسب است. پیشرانه الکتریکی نیاز به سوخت فسیلی ندارد. بلکه به‌جای آن از انرژی الکتریکی موجود در باتری استفاده می‌کند. در مقایسه با خودروهای بنزینی پیشرانه‌های الکتریکی ساده‌تر هستند. پیشرانه‌های درون‌سوز به‌طور هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند. همچنین قطعات متحرک زیادی در آن‌ها وجود دارد. درنتیجه پیشرانه‌های الکتریکی امروزه بسیار محبوب شده‌اند و تعمیر آن‌ها نیز به‌سادگی صورت می‌گیرد.

همچنین بخوانید: دلایل سوراخ شدن باک و علت نشتی بنزین چیست؟

باتری خودروهای الکتریکیباتری خودروهای الکتریکی

انواع خودروهای برقی جدید دارای باتری‌هایی از مدل لیتیوم یون هستند. باتری‌های لیتیوم یون به دلیل ظرفیت زیاد، انرژی مناسب و چگالی مناسب استفاده می‌شوند. ولی یکی از نقاط ضعف این باتری‌ها عمر مفید و دوام محدود آن‌ها است؛ بنابراین این موضوع باعث شده تا ساخت و تولید انواع خودروهای برقی نیاز به هزینه بالای داشته باشد. از انواع باتری‌های موجود در خودروهای برقی می‌توان به باتری اسیدی اشاره کرد. در مقایسه با باتری‌های دیگر هزینه ابتدایی این نوع باتری کمتر است.

دیگر باتری‌های به‌کاررفته در انواع خودرو برقی شامل باتری نیکل کادمیوم، باتری نیکل و فلز و باتری نیکل آهن هستند. در این خودروها از باتری‌های دیگری مثل باتری روی هوا، باتری آلومینیوم هوا، باتری نمک مذاب یا باتری‌های اکسایش کاهش و … نیز استفاده می‌شود.

خودروهای برقی هیبریدی

طبقه‌بندی انواع خودروهای برقی شامل خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی است. این خودروها دارای قسمت‌های درون‌سوز و بنزینی یا دیزلی هستند. ساخت و تولید خودروهای برقی هیبریدی با به هم وصل کردن دو یا چند پیشرانه انتقال نیرو انجام می‌شود. این خودروها به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با کمک سیستم انتقال کننده قدرت کار می‌کنند. خودروهای برقی و هیبریدی شامل دسته‌بندی‌های مختلفی هستند که ازجمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به خودروهای برقی و هیبریدی سری و خودروهای برقی و هیبریدی موازی اشاره کرد.

انواع خودروهای برقی موجود در ایران

در کشور ما خودروهای برقی مختلفی ساخته‌شده‌اند. ولی هنوز این خودروها نتوانسته‌اند به تولید انبوه برسند. البته پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده انواع خودروهای برقی با گسترش زیادی در جهان مواجه شوند. پس خودروهای با موتور درون‌سوز کم‌کم از رده خارج می‌شوند. یکی از انواع خودروهای برقی در کشورمان، خودرو الکتریکی تارا است که به خودروی بنزینی شباهت دارد. ولی نیروی محرکه آن به‌جای بنزین از الکتریسیته تأمین می‌شود. یکی دیگر از انواع ماشین‌های برقی موجود در ایران، ساینا برقی است. این خودرو چند سال پیش توسط شرکت سایپا به بازار معرفی‌شده است. نمونه دیگری از انواع خودرو برقی در ایران می‌توان به رانا برقی اشاره کرد. این خودرو توسط شرکت ایران‌خودرو به بازار معرفی‌شده است. در این خودرو یک موتور الکتریکی وجود دارد که دارای قدرت ۱۲۲ اسب بخار است. تارا برقی نیز از دیگر انواع خودروهای برقی جدید در کشورمان است. این خودرو نیز توسط شرکت ایران‌خودرو معرفی‌شده است.

سخن پایانی

خودروهای برقی خارجی دارای قیمت بالایی هستند؛ بنابراین بسیاری از افراد برای خرید خودروی برقی ترجیح می‌دهند خودروهای کارکرده را خریداری کنند؛ زیرا قیمت خودرو کارکرده نسبت به نمونه‌های صفر آن ارزان‌تر است. امروزه بسیاری از خانواده‌ها خودروی برقی را به‌عنوان خودروی دوم یا سوم برای خود خریداری می‌کنند. این خودروها برای مصارف شهری گزینه بسیار خوبی هستند؛ زیرا مشکلات خودروهای بنزین معمولی را ندارند.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برای خرید قطعات با این شماره تماس حاصل فرمایید : ۰۹۳۵۲۲۴۹۳۹۵

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *