مقالات

سنسور خودرو

سنسور خودرو

در این مقاله قصد داریم به توضیحات اجمالی و مفیدی درباره سنسور خودرو بپردازیم و آگاهی‌های لازم را در این زمینه به شما عرضه نماییم.

منظور از سنسور خودرو چیست؟

سنسورها به معنای حس کننده هستند و می‌توانند حرارت و گرما و فشار و همانند این‌ها را به کمیت‌های الکتریکی پیوسته و یا غیر پیوسته تبدیل کنند. اغلب خودروهای مدرن به سنسورهای گوناگونی مجهز هستند، در واقع در تعریف سنسورها می‌توان این گونه گفت که سنسورها، اطلاعات را از بخشی به بخش‌های دیگر منتقل می‌کنند. در خودروهای مدرن سنسورها نقش برجسته‌تری را ایفا می‌کنند، چرا که رانندگی را برای راننده آسان‌تر می‌سازند. همراه ما باشید تا به شکلی جامع، اطلاعات لازم را در مورد انواع سنسور خودرو کسب نمایید.

انواع سنسورهای خودرو

سنسورها در هر بخش از خودرو نقش مهم و مشخصی را ایفا می‌کنند و اطمینان خاطر بیشتری را به راننده در هنگام رانندگی می‌دهند.

سنسور مف

این نوع سنسور میزان چگالی هوای دریافتی موتور خودرو را اندازه گیری می‌کند. و اطمینان لازم از هوای کافی در موتور خودرو را به راننده می‌دهد. چنانچه این سنسور صدمه ببیند، مقدار سوخت خودرو بالاتر از حد معمولی خواهد رفت و در عملکرد آن خلل ایجاد می‌شود.

سنسور دور موتور

سنسور دور موتور به میل لنگ متصل می‌شود و سرعت چرخیدن آن را کنترل می‌کند. علاوه بر این، وظیفه کنترل مقدار سوخت تزریق شده به موتور و زمان آن را نیز بر عهده دارد. این سنسور خودرو، از توقف ناگهانی حرکت موتور پیشگری می‌کند. چنانچه این سنسور آسیب ببیند، ماشین استارت می‌خورد ولی روشن نخواهد شد.

انواع سنسور خودرو

سنسور دریچه گاز

این نوع سنسور در خودرو، دریچه گاز را کنترل می‌کند و با توجه به اطلاعات دریافتی‌ای سی یو، بعد از فشردن پدال گاز، زاویه دریچه آن را تغییر می‌دهد. بدین وسیله، ترکیب سوخت به درستی وارد سیلندر شده و موتور خودرو را به حرکت در خواهد آورد.

سنسور ضربه‌ناک در خودرو

این نوع سنسور ماشین، به راننده این اطمینان را خواهد داد که سوخت به درستی و به آرامی می‌سوزد. سوخت نا منظم موجب انفجار می‌شود و این انفجار می‌تواند به واشر سر سیلندر، میل لنگ، و پیستون آسیب وارد کند. سنسور ضربه‌ناک بر روی سیلندر نصب است و ضربات غیر عادی را به کامپیوتر ماشین مخابره می‌کند.

سنسور اکسیژن

این سنسور وظیف اندازه گیری اکسیژن غیر عادی در اگزوز را به عهده دارد. این سنسور، وضعیت سوخت را نشان می‌دهد و قوی یا ضعف بودن آن را نشان می‌دهد.

سنسور ولتاژ در خودرو

چنین سنسوری، وظیفه نشان دادن ظرفیت افزایش یا کاهش موتور را دارد.

سنسور دمای سوخت

این سنسور وظیفه اندازه گیری دمای سوخت را بر عهده دارد چنانچه دمای سوخت پایین باشد کندتر می‌سوزد و هر اندازه دمای سوخت بالاتر رود، سرعت سوخت آن نیز افزایش خواهد یافت. این سنسور به راننده اطمینان می‌دهد که، میزان سوخت تزریق شده مناسب و مطلوب است.

اقسام سنسور خودرو

سنسور زاویه‌سنج پدال

این نوع سنسور، جهت سنجش زاویه پدال گاز در خودروهای جدید نصب می‌گردد و زمانی که زاویه پدال گاز تغییر می‌کند اطلاعات مورد نیاز به کامپیوتر خودرو ارسال می‌گردد و با ارسال آن به دریچه گاز، هوای وارد شده به موتور را کنترل می‌کند.

سنسور سوئیچ کولر

این سنسور در شیلنگ‌های کمپرسور قرار دارد و فشار گاز کولر را اندازه گیری می‌کند. این سنسور اطلاعات لازم را به یونیت فن ارسال می‌کند تا فن‌های رادیاتور روشن شود.

سنسور فشار روغن در خودرو

این سنسور، با تشخیص فشار روغن موتور، در صورتی که فشار روغن کمتر از حد استاندارد شود و موجب آسیب و صدمه به موتور گردد، با ایجاد جریان الکتریکی موجب روشن شدن چراغ اخطار روغن در صفحه کیلومتر شمار می‌شود و به راننده این هشدار را می‌دهد که ماشین را متوقف نماید.

سنسور سرعت

این سنسور که یک سنسور سرعت‌سنج خودرو محسوب می‌شود. به قسمت خروجی گیر بکس اتصال دارد و سرعت خودرو را تشخیص و تعیین می‌کند.

سنسور شتاب در خودرو

این سنسور خودرو، وظیفه گزارش دادن ناهمواری‌های جاده را به راننده ایفا می‌کند.

سنسور آینه بغل

آینه بغل خودرو دارای سنسورهایی است که راننده را از وجود مانع در طرفین باخبر می‌کند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *