مقالات

آینه بغل و انواع آن

آینه بغل

یکی از اجزای مهمی که در هر خودرویی وجود دارد، آینه بغل است. آینه بغل موجب حفظ امنیت خودرو و مسافران آن می‌شود. با این حال امروزه از این نوع آینه انواع مختلفی طراحی و روانه بازار شده است. پس اگر قصد خرید آینه بغل خودرو را دارید و یا می‌خواهید با جدیدترین مدل‌های آن آشنا شوید لازم است بدانید ما در این مقاله قصد داریم شما را با آینه بغل خودرو، انواع آن، اهمیتی که دارد و موارد این چنینی، بیشتر آشنا کنیم.

آینه بغل خودرو و کاربرد آن

در زمان‌های گذشته و در مدل‌های اولیه خودرو آیینه بغل وجود نداشت. زیرا در آن زمان‌ها تعداد خودروها خیلی کم بوده و امکان بروز تصادف نیز بسیار پایین بود. ولی امروزه در تمامی خودروها در طرفین آن‌ها آینه‌هایی وجود دارد که به راننده کمک می‌کنند تا وضعیت اطراف و انتهای خود را به خوبی بررسی کند. این آینه‌ها تأثیر زیادی در کاهش آمار تصادفات دارند. راننده لازم است با چگونگی تنظیم کردن آینه بغل خودرو آشنا باشد تا بهترین زاویه دید را به او بدهد.

در صورتی که خودرویی آینه‌ی بغل نداشته باشد، با جریمه مواجه می‌شود.‌ خودروهای مدرن امروزی به‌ گونه‌ای تولید شده‌اند که آینه بغل آن‌ها دارای عملکردی وابسته به برق خودرو می‌باشد. به طوری که در صورت بروز مشکل در سیستم برق خودرو دیگر قطعات و اجزایی که در خودرو وجود دارند نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

انواع آینه‌های بغل خودرو

با توجه به مدلی که خودرو دارد، آینه‌بغل‌های به کار برده شده برای خودرو متفاوت خواهند بود. در خودروهایی که قیمت آن‌ها پایین‌تر باشد آینه بغل‌ها معمولاً به صورت مکانیکی هستند و در آن‌ها سنسور به وجود ندارد. بنابراین تنظیم آن‌ها به شکل دستی صورت می‌گیرد. ولی در خودروهای مدرن آینه‌های بغل با استفاده از سنسور و چراغ ال ای دی کار می‌کنند. در این خودروها آینه‌های بغل به صورت الکترونیکی بوده و پس از پارک خودرو آینه‌های آن نیز تا خواهند شد.

طراحی آینه‌های جدید به گونه‌ای صورت گرفته است که فقط با کمک یک دکمه می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد و یا در صورت پارک کردن خودرو آینه‌های بغل به سمت داخل جمع خواهند شد. در بیشتر این آینه‌ها گرمکن وجود دارد تا برای فصل زمستان این آینه‌ها با یخ زدگی و بخار مواجه نشوند.

انواع آینه‌های بغل خودرو

آینه‌های جانبی جدید

در خودروهای جدید طراحی آینه‌ها به شکل برقی صورت می‌گیرد و با استفاده از کلیدهایی که داخل خودرو قرار گرفته‌اند به راحتی می‌توان این آینه‌ها را کنترل کرده و آن‌ها را به جهت‌های مورد نظر تنظیم کرد. با توجه به نوع و مدلی که خودرو دارد این کلیدها ممکن است روی درب یا کنسول وسط خودرو قرار گرفته باشند.

برخی از مدل‌های خودرو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بر روی بدنه آینه بغل آن‌ها راهنما قرار می‌گیرد. از این طریق در زمان دور زدن یا تغییر مسیر خودرو امنیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

سنسور آینه بغل

خودروهای جدید در طرفین دارای سنسو آینه بغل هستند که اگر در نقاط کور خودرو چیزی وجود داشته باشد، این سنسورها راننده را باخبر می‌کنند. در واقع این سنسورها با فرستادن اطلاعات به آینه‌ی بغل راننده را از وجود مانع باخبر خواهند کرد. همچنین در بخش دیگری از خودروها چراغ ال ای دی در قسمت پایین آینه‌ی بغل وجود دارد که موجب روشن شدن طرفین خودرو در زمان راندن خودرو در شب می‌شود. اما باید دقت کرد که اگر در برق خودرو مشکلی پیدا شود، سیستم آینه بغل خودرو، بالابر شیشه‌ها، برف پاک کن خودرو، درها و کولر همگی با مشکل مواجه می‌شوند.

محافظت از آینه‌های بغل خودرو

برای ساخت بیشتر آینه‌بغل‌های خودروها از موادی از جنس پلاستیک فشرده و کائوچو استفاده می‌شود. همچنین در برخی از این آینه‌ها چراغ راهنما وجود دارد. با کمک نیروی الکتریکی پس از پارک کردن خودرو این آینه‌ها به صورت خودکار جمع خواهند شد. بنابراین آینه‌های بغل خودرو با آسیب کمتری مواجه می‌شوند.

خودروهایی که دارای آینه‌های مکانیکی هستند، نیز لازم است پس از پارک شدن آینه‌های بغل آن‌ها جمع شوند تا احتمال بروز آسیب و تصادف آینه کاهش پیدا کند. آینه‌های بغل معمولاً به علت ریزش باران پس از گذشت مدتی فرسوده خواهد شد و دچار خط و خش می‌شوند. بنابراین برای اینکه جلوی این مشکلات گرفته شود، می‌توان از پولیش‌های مختلف برای تمیزی و ظاهر آینه خودرو استفاده کرد.

سنسور آینه بغل

سخن پایانی

برای رانندگی لازم است که رانندگان با مهارت‌های اصولی و پایه آشنا باشند. یکی از این مهارت‌ها استفاده درست از آینه‌های جانبی و بغل خودرو می‌باشد. این آینه‌ها موجب می‌شوند راننده قدرت دید بهتر و تسلط بیشتر روی خودرو در زمان رانندگی داشته باشد. به عنوان مثال در زمان تعویض خط و مسیر و یا گردش و دور زدن با استفاده از این آینه‌ها می‌توان وجود اشخاص یا وسایل نقلیه دیگر را در اطراف خودرو بررسی کرد.

از دیگر کاربردهایی که این آینه‌ها دارند، در هنگام پارک کردن خودرو می‌باشد. آینه‌های جانبی از ابزارهای اصلی در زمان رانندگی به شمار می‌آیند. آینه بغل خودرو به خوبی اطراف و پیرامون خودرو را به راننده نشان می‌دهند.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *