مقالات

آنچه باید در خصوص تعویض دیسک و صفحه کلاچ بدانید

تعویض دیسک و صفحه

تعویض دیسک و صفحه در خودروها امری بسیار مهم است. چراکه حرکت ماشین زیر پایتان وابسته به دیسک و صفحه کلاچ و ابزارهای دیگری است. دیسک و صفحه بخشی از گیربکس است که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده‌دارد. درنتیجه صفحه کلاچ و دیسک در وسیله نقلیه از قطعاتی است که در هر بار استفاده از خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرد. بر همین اساس بعد از مدتی نیاز به تعویض دیسک و صفحه است. بااین‌حال می‌توان گفت که دیسک و صفحه جزء جدایی‌ناپذیر انواع وسایل نقلیه است. ما در این مطلب قصد داریم زمان تعویض دیسک و همچنین نشانه‌های خرابی و کم شدن عمر دیسک و صفحه را برای شما بیان نماییم. پس اگر قصد دارید دراین‌باره اطلاعات بیشتری را کسب نمایید می‌توانید تا انتهای این بخش ما را همراهی کنید.

مهم‌ترین اجزاء دیسک و صفحه

باید بدانید که دیسک و صفحه از قسمت‌هایی چون صفحه کلاچ، دیسک کلاچ، بلبرینگ کلاچ، دوشاخه کلاچ، صفحه دنده، شاخک‌ها و اهرم تشکیل‌شده‌اند که هرکدام وظیفه‌ای خاص را عهده‌دار هستند. دیسک و صفحه در انواع مختلفی تولیدشده‌اند که از انواع آن می‌توان به یک‌صفحه‌ای، دوصفحه‌ای، خشک، روغنی و اتوماتیک اشاره کرد. ضمن اینکه دیسک و صفحه یکی از پرمصرف‌ترین قطعات در سیستم خودرو است. به همین دلیل تعویض دیسک و صفحه در خودرو از ملزومات است که غالباً در خودروهای دنده‌ای بیشتر به چشم می‌خورد. دیسک و صفحه از سیستم گیربکس به شمار می‌روند که وظایفی ازجمله انتقال نیرو، افزایش قدرت خودرو، افزایش نیرو و انتقال آن‌ها به چرخ‌دنده‌ها را شامل می‌شوند.

نحوه عملکرد دیسک و صفحه

نحوه عملکرد دیسک و صفحه

نحوه عملکرد دیسک و صفحه در خودرو به این صورت است که سیستم کلاچ دارای دو دیسک است و به‌طورکلی که یکی به میل‌لنگ متصل است و دیگری نیروی موتور را به گیربکس منتقل می‌کند. درزمانی که از پدال استفاده نمی‌شود این دو دیسک به هم چسبیده‌اند اما زمانی که شما از پدال کلاچ استفاده می‌کنید این دو صفحه از هم دور می‌شوند. در این زمان صفحه‌ای به نام فلایول شروع به کار می‌کند. سپس این قطعه نیرو را به گیربکس منتقل می‌کند و درنتیجه انرژی موتور به‌وسیله کلاچ به جعبه‌دنده منتقل می‌شود. بعدازآن هم این حرکت به چرخ‌ها می‌رسد. می‌توان گفت که به‌طورکلی اساس کار سیستم کلاچ خودرو بر پایه نیروی اصطکاک بین سطوح و انتقال نیرو استوار است و درصورتی‌که نیروی اصطکاک به میزان لازم نباشد این مکانیسم دچار اختلال می‌شود.

همچنین بخوانید: با انواع دنده اتوماتیک بیشتر آشنا شوید

عوامل مؤثر بر کاهش عمر دیسک و صفحه

قبل از این‌که به نشانه‌های خرابی دیسک و صفحه برسیم بهتر است با عواملی که بر کاهش طول عمر این قطعه پرکاربرد می‌افزاید بپردازیم این عوامل به شرح زیر است:

درست عوض نکردن دنده

در هر بار که می‌خواهید دنده را تعویض کنید باید به‌صورت کامل کلاچ را فشار دهید. در غیر این صورت به صفحه کلاچ آسیب جدی می‌رسد. عوض کردن نامناسب دنده ازجمله کارهایی است که در تسریع فرایند فرسودگی صفحه کلاچ مؤثر خواهد بود.

انتخاب دنده غلط

برای مثال اگر می‌خواهد از سربالایی بالا بروید دنده مناسب برای این کار دنده یک و دو است. اگر دنده مناسب نباشد خودرو فشار زیادی را متحمل می‌شود که نتیجه آن فرسایش و تخریب سریع‌تر صفحه کلاچ خواهد بود.

رانندگی در ترافیک سنگین

رانندگی در ترافیک سنگین شهری یکی دیگر از عواملی است که باعث تخریب صفحه کلاچ می‌شود. چراکه برای جلوگیری از تصادف نیاز دارید که بیشتر از کلاچ استفاده کنید. همین امر باعث فرسودگی و سایش بیشتر صفحه کلاچ می‌شود و نیاز به تعویض صفحه و دیسک را به جلو می‌اندازد. علاوه بر موارد بالا، شتاب زیاد خودرو، سوار کردن تعداد زیادی سرنشین هم می‌تواند بر خرابی دیسک و صفحه کلاچ تأثیر منفی بگذارد. بعضی از موارد مانند گرفتار شدن در ترافیک و گرفتن کلاچ به‌طور مکرر از کنترل خارج می‌شود. ضمن اینکه عواملی مانند سرعت زیاد و سوار کردن تعداد زیادی سرنشین را می‌توان کنترل کرد و باعث شد طول عمر صفحه کلاچ افزایش یابد.

نحوه تشخیص زمان تعویض دیسک و صفحه

نحوه تشخیص زمان تعویض دیسک و صفحه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی صفحه کلاچ هایی تولید می‌شود که عمر مفید آن‌ها افزایش‌یافته است. ولی بااین‌حال برخی از عوامل که در بالا به‌صورت کامل به آن پرداختیم بر فرسودگی آن و تسریع در زمان تعویض دیسک و صفحه تأثیر دارد.

باوجود این‌که دیسک و صفحه هنگام روشن شدن خودرو بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد، ضخامت دیسک و صفحه به‌مرورزمان کم شود.پس اگر برای تعویض دیسک و صفحه زود اقدام نشود؛ رانندگی با دیسک و صفحه تمام‌شده باعث آسیب جدی به موتور خودرو می‌گردد. بنابراین تعویض دیسک و صفحه زودهنگام موجب می‌شود که اجزای موتور آسیب نبیند. هنگام خرابی و نیاز به تعویض صفحه و دیسک علائمی در خودرو بروز می‌کند که نشان‌دهنده زمان تعویض صفحه و دیسک می‌باشند که این عوامل به شرح زیر هستند:

  • سفتی پدال
  • لیز خوردن کلاچ
  • سخت شدن تعویض دنده
  • تاب برداشتن صفحه کلاچ
  • عدم کشش در سربالایی‌ها
  • صدا دادن به هنگام تعویض دنده
  • عدم ارتباط مناسب بین دور موتور و سرعت
  • هنگام شروع حرکت خودرو دچار لرزش شود.
  • خاموش نشدن خودرو هنگامی‌که آن را در دنده دو قرار می‌دهید و به حال خود رها می‌کنید.

همچنین بخوانید: چند نکته مهم برای خرید بهترین برف پاک کن

چگونه عمر دیسک و صفحه را افزایش دهیم؟

یاد گرفتیم که دیسک و صفحه از قطعات مصرفی در خودرو هستند و بعد از مدتی استفاده باید تعویض شوند. بااین‌حال مواردی وجود دارد که رعایت آن سبب می‌شود تا مدت‌زمان بیشتری بتوان از آن استفاده کرد.

عواملی نظیر:

  • درست تعویض کردن دنده
  • توقف نکردن در سربالایی‌ها
  • عدم استفاده بی‌مورد از کلاچ
  • حمل نکردن بارهای سنگین و سرنشینان زیاد

رسیدگی به گیربکس مانند گرفتن نشتی‌ها و جلوگیری از چرب شدن صفحه کلاچ و در آخر عدم رانندگی‌های پرشتاب به‌صورت همیشگی از مهم‌ترین مواردی هستند که رعایت این نکات سبب می‌شود تا زمان تعویض دیسک و کلاچ به‌صورت چشمگیری افزایش یابد.

معمولاً دیسک و صفحه از جنس آزبست و آلومینیوم ساخته می‌شود. چراکه باید به‌مرورزمان براثر اصطکاک تمام شود در غیر این صورت آتش‌سوزی اتفاق خواهد افتاد. قطعات داخلی آن نیز از فولاد ساخته می‌شود. همچنین دیسک و صفحه باید در برابر ضربات مکرر مقاوم باشد.

آیا خودمان از پس تعویض دیسک و صفحه برمی‌آییم؟

آیا خودمان از پس تعویض دیسک و صفحه برمی‌آییم؟

باوجود این‌که تعویض دیسک و صفحه کار سخت و دشواری است و این قطعه یک وسیله پرکاربرد در خودرو است، بنابراین مشکل در آن سبب آسیب جدی به‌وسیله نقلیه می‌شود. اما باید بدانید که باز و بسته کردن آن حداقل به دو نفر کار بلد احتیاج دارد. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که این امر را به افراد خبره واگذار نمایید.

نکات کلیدی هنگام خرید دیسک و صفحه

حال که با چگونگی عملکرد و علت خرابی و زمان تعویض دیسک و صفحه آشنا شدید. اگر قصد خرید دیسک و صفحه کلاچ را دارید بهتر است به موارد زیر توجه نمایید:

قیمت

اولین نکته هنگام خرید این قطعه مصرفی حساس میزان مبلغی است که برای خرید دیسک و صفحه باید در نظر بگیرید. ابتدا باید بدانید که قیمت این قطعه حدوداً چه قدری باشد.

نرمی کلاچ

اگر که نرمی کلاچ از ملاک‌های مهم انتخاب شما است. بهتر است قبل از خرید فروشنده را از سلیقه خود آگاه کنید.

همچنین بخوانید: ناگفته هایی که باید درباره انواع وایر شمع خودرو بدانید

برند دیسک و صفحه

برند دیسک و صفحه

این قطعه پرکاربرد خودرو توسط شرکت‌های داخلی و خارجی متعددی به بازار عرضه می‌شود. حال باید دقت کنید که بهترین دیسک و صفحه را با یک برند معتبر خریداری نماید. چراکه اگر یک قطعه بی‌کیفیت بخرید به‌زودی باید هزینه زیادی جهت تعویض دوباره آن پرداخت نمایید. برندهای معتبری مانند دیسک و صفحه دایکن، سیکو و لوک هم‌اکنون در حال ارائه محصولات خود در ایران هستند.

فنر مارپیچ

هنگام خرید دیسک و صفحه باید به کیفیت فنرها دقت کنید و فنرهایی بخرید که قوی باشند. اگر این فنرها از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند زود می‌برند و مجبور به تعویض صفحه خواهید شد.

بلبرینگ کلاچ

توجه به کیفیت این قطعه نیز ضروری است بسیاری از مارک‌های بلبرینگ کیفیت خوبی ندارد. پس بهتر است که آن را به‌صورت جدا تهیه کنید.

نوع بسته‌بندی

نوع بسته‌بندی به شما این امکان را می‌دهد که از اصل بودن محصول اطمینان حاصل کنید. محصولات اصلی همیشه به‌واسطه‌ی برچسب‌های شرکت تولیدی پلمپ می‌شوند. همچنین هنگام خرید دیسک و صفحه مشورت با مکانیک می‌تواند کمک شایانی به خرید بهترین نمونه آن بکند.

سخن پایانی

دیسک و صفحه کلاچ مهم‌ترین بخش سیستم انتقال در خودرو هستند و خرابی آن سبب کاهش کارایی خودرو می‌شود. پس اگر به‌موقع متوجه خرابی این قطعه بشویم و تعویض دیسک و صفحه را به افراد متخصص واگذار نماییم، می‌توانیم با هزینه کمتر و در مدت‌زمان کوتاه‌تر مشکل خودرو خود را رفع نماییم. ما در این مطلب سعی نمودیم که شما را با طرز کار دیسک و صفحه، نکاتی برای افزایش طول عمر این قطعه، زمان تعویض دیسک و صفحه و خرید بهترین نوع آن آشنا کنیم. باید دقت کنید که انواع دیسک و صفحه با برندهای مختلفی در بازار وجود دارد که هنگام خرید توجه به معتبر بودن برند دیسک و صفحه و تقلبی نمودن آن از نکات مهم است.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *