مقالات

ناگفته هایی که باید درباره انواع وایر شمع خودرو بدانید

انواع وایر شمع

انواع وایر شمع خودرو برای انتقال ولتاژ فشار قوی کویل به سر شمع ها ساخته می‌شوند. البته در خودروهای انژکتوری جدید از وایر استفاده نمی‌شود. از جمله وایر های باکیفیت و مناسب برای سر شمع می‌توان به وایر جنس ابریشمی اشاره کرد. با این حال در این مقاله ما قصد داریم شما را با انواع وایر شمع خودرو بیشتر آشنا کنیم.

انواع وایر شمع خودرو

وایر شمع خودرو به دلیل انتقال ولتاژ فشار قوی به سر شمع اهمیت زیادی دارد. استفاده از وایر شمع جلوی افت ولتاژ را می‌گیرد. به طور کلی خودروهای کاربراتوری و انژکتوری دارای چهار مدل وایر هستند. وایر شمع خودرو در اثر سوختن ممکن است موجب از کار انداختن یک یا چند سیلندر از موتور شوند. در موتورهای چهار سیلندر به بالا این مشکل چندان جدی نیست.‌

ولی در موتورهایی که زیر چهار سیلندر هستند بروز این مشکل موجب افت قدرت موتور می‌شود و موتور در تمامی دورهای کاری دچار ریپ زدن می‌شود. همچنین موتور مصرف سوخت را بالا می‌برد و خودرو شتاب لازم برای حرکت را نخواهد گرفت. انواع وایر شمع خودرو با نام وایرهای سیمی، وایر های ابریشمی، وایر های ترکیبی و وایر بوبین دار شناخته می‌شوند. در ادامه به معرفی این وایرها می‌پردازیم.

وایر شمع خودرو چیست؟

وایر شمع خودرو چیست؟

وایر برق خودرو که با نام وایر شمع خودرو نیز شناخته می‌شود، یکی از قسمت های مهم خودرو است که باید سالم بودن آن را چک کنید. به هر میزان سرعت الکترون‌ها در این وایر بیشتر باشد، سرعت خودرو نیز بیشتر و مصرف آن بهینه‌تر خواهد بود. نقش اساسی وایر شمع منتقل کردن برق خروجی خودرو از سیستم جرقه زنی موتور به شمع است. در سیستم ‌های جرقه زنی جدید امروزی معمولاً از وایر شمع استفاده نمی‌شود. بلکه کویل ها به طور مستقیم روی شمع ها قرار دارند. در نتیجه جلوی افت ولتاژ را می‌گیرد. در کشور ما هنوز اتومبیل هایی تولید می‌شوند که در آن‌ها وایر شمع به کار رفته است. انواع وایر شمع دارای جنس های مختلفی هستند. این وایرها در موتورهای کاربراتوری و انژکتوری جنس یکسانی دارند. اما به علت طرح موتورها ممکن است انواع وایر شمع خودرو در شکل و طول با هم فرق داشته باشند.

بررسی انواع وایر شمع خودرو

وایر سیمی

از انواع وایر شمع می‌توان به وایرهای سیمی اشاره کرد. این نوع وایرها با آلیاژ مس ساخته می‌شوند. وایر های سیمی با کمک عایق روی پوشش شده‌اند. از این نوع وایر ها در گذشته برای خودروهای کاربراتوری و در قسمت سیستم جرقه زنی خودرو استفاده شده است. وایرهای سیمی به علت نداشتن انعطاف پذیری خوب و عدم پارازیت امروزه کمتر استفاده می‌شوند.

همچنین مقاومت این وایرها خیلی پایین است. انواع وایر شمع سیمی با ایجاد میدان مغناطیسی نویز و پارازیت در سیستم صوتی خودرو و دیگر قسمت های آن ایجاد می‌کنند.

وایر ابریشمی

از بهترین انواع وایر شمع خودرو می‌توان به وایر های ابریشمی اشاره کرد. این نوع وایر ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. از جمله ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به مقاومت بالا و انعطاف پذیری زیاد اشاره کرد. همچنین وایر های ابریشمی دارای خاصیت پارازیت گیری هستند. بنابراین وایرهای ابریشمی بیشترین کاربرد را برای خودروهای کاربراتوری و انژکتوری دارند. داخل این وایرهای سیمی وجود ندارد. زیرا برای انتقال ولتاژ بالا از چند رشته نخ شبیه به نخ ابریشم استفاده می‌شود. این وایرها دارای مقاومت زیادی هستند. نخ های داخل وایر نیز به گرافیت آغشته شده‌اند. در نتیجه با کمترین افت فول ولتاژ موجب انتقال دادن ولتاژ های بالا می‌شوند. وایر های ابریشمی دارای قدرت خارجی ۷ میلی‌متر هستند. در ماشین های کاربراتوری وایرهای ابریشمی تقریباً به اندازه ۱۶ کیلو اهم برای 1 متر مقاوم هستند. اما در خودروهای انژکتوری این میزان متفاوت می‌باشد. به طور متوسط به ازای هر متر مقاومت وایر ها در خودروهای انژکتوری حدود ۵۶۰۰ اهم است.

ویژگی‌های وایرهای ابریشمی

جذب رطوبت یا کارکرد زیاد در وایر شمع ابریشمی باعث می‌شود این نوع وایر ها مقاومت داخلی بیش از اندازه از خود نشان دهند. این موضوع روی عبور جریان از وایر تأثیر می‌گذارد. در نتیجه وایر شمع کارکرد نادرست خواهد داشت و مصرف سوخت نیز افزایش پیدا می‌کند. در مغزی وایر شمع ابریشمی چند لایه به هم تابیده از الیاف مصنوعی وجود دارد. در میان انواع وایر شمع، وایر های ابریشمی بیشترین استفاده را تاکنون داشته‌اند.

وایر شمع ترکیبی

وایر شمع ترکیبی

از دیگر انواع وایر شمع می‌توان وایرهای ترکیبی را نام برد. این نوع وایرها در واقع ترکیبی از وایرهای ابریشمی و سیمی هستند. اما وایرهای ترکیبی در مقایسه با وایرهای سیمی بهتر عمل می‌کنند. وایرهای ترکیبی را می‌توان در خودروهای کاربراتوری یا خودروهای انژکتوری استفاده کرد. در مقایسه با وایر شمع ابریشمی، وایر های ترکیبی دارای انعطاف پذیری کمتری هستند.

وایر بوبین دار

از جمله انواع وایر شمع خودرو که امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند، می‌توان به وایرهای بوبین دار اشاره کرد. در ساختار این وایرها از جنس نیکل و کروم استفاده می‌شود. در عمق مغزی این وایرها از موادی استفاده شده تا مشکل نویز وجود نداشته باشد. به علت وجود لایه کروم و نیکل در این نوع وایرها مشکلات مربوط به جذب رطوبت وجود ندارد. این نوع وایر به دلیل مقاومت پایینی که دارند، سرعت انتقال جریان در آن‌ها مثل کابل های سیمی بالا است. در نتیجه انواع وایر شمع بوبین دار دارای مزایای کابل های سیمی و ابریشمی با هم هستند. به علت وجود لایه فلزی در لایه های این وایر مشکلات قطع شدن وایر ابریشمی نیز برطرف شده است.

تست وایر شمع

هنگام خرید انواع وایر شمع خودرو باید آن را از نظر ظاهری به خوبی بررسی کنید. از طریق بررسی لاستیک دور سر وایر می‌توانید سالم بودن آن را چک کنید. اگر لاستیک دور سر وایر ترک یا پارگی داشته باشد، شما می‌توانید آن را تعویض کنید. زیرا پارگی یا ترک سر لاستیک ‌دور وایر موجب برق دزدی خواهد شد. پس می‌توانید برای تست قطع شدن یا پارگی داخل وایرها و همچنین مقاومت آن‌ها از دستگاه مولتی متر نیز استفاده کنید. اگر وایر از داخل قطع شده باشد، دستگاه مولتی متر هیچ عددی را نشان نخواهد داد. همچنین ممکن است مقاومت وایر دارای استاندارد های لازم نباشد. در این صورت باید وایر را تعویض کنید. به هر اندازه که طول پایه بلندتر باشد میزان مقاومت آن نیز بیشتر خواهد بود. وجود ترک و پارگی در وایرها موجب می‌شود تا وایر دچار نشتی جرقه شود.

وظیفه انواع وایر شمع خودرو

وظیفه انواع وایر شمع خودرو

وظیفه‌ای که انواع وایر شمع خودرو بر عهده دارند، رساندن برق از دلکو به سر شمع ها می‌باشد. در حقیقت این وایر ها می‌توانند برق چند هزار ولتی را به سر شمع ها انتقال دهند. در این صورت جرقه لازم زده خواهد شد. این برق چند هزار ولتی را وایرها لازم است خیلی سریع و راحت به سر شمع ها انتقال دهند. همچنین وایر ها وظیفه دارند، جلوی هدر رفتن این برق را در میانه راه بگیرند.

عیب یابی وایر شمع خودرو

یکی از مشکلات شایع مربوط به نشت برق خودرو در قسمت وایر وجود دارد. بروز مشکل در وایر شمع خودرو بر روی کل پیشرانه آن تأثیر می‌گذارد. ممکن است شما نیز با مشاهده خرابی در یک وایر آن را با وایر کناری‌اش تعویض کنید. اما لازم است که عیب یابی وایر خودرو را به خوبی انجام دهید. در بخش اتصال وایر به شمع معمولاً مشکل برق دزدی وجود دارد. همچنین عدم انتقال جریان برق جریان نشتی در وایرها به علت خم کردن و شکستن وایر ها از قسمت وسط و ساختمان اصلی آن‌ها است. پس باید وایر ها دارای میزان مقاومت مشخصی باشند. به طور متوسط هر متر وایر حدود ۱۶ تا ۱۸ کیلو مقاومت داخلی از خود نشان می‌دهند. شما می‌توانید میزان مقاومت وایر را با کمک اهم متر بسنجید و اگر انحراف از مقدار استاندارد در آن وجود داشته باشد، بهتر است برای خودرو یکی از انواع وایر شمع را تهیه کنید. در صورتی که وایر خودرو طولی حدود ۲۵ سانت داشته باشد، میزان مقاومت داخلی آن باید کمتر از ۵ کیلو اهم باشد.

طول عمر وایرهای شمع

طول عمر وایرهای شمع

شمع خودرو معمولاً با صدای تیک‌تیک مشخص می‌شود. حتی در برخی مواقع شما می‌توانید جرقه های آن را نیز مشاهده کنید. وایر از بخش‌های مهم در کارکرد خودرو به شمار می آید. این قسمت دارای طول عمر بالایی است. بنابراین برای خودرو باید انواع وایر شمع با جنس مرغوب را انتخاب و خریداری کنید. طول عمر وایر شمع خودرو بستگی به نوع کارخانه سازنده آن دارد. همچنین طول عمر این قطعه بسته به نوع خودرو بر حسب کیلومتر کارکرد آن است. به عنوان مثال به روی برخی از نمونه‌های وایر شمع خودرو عبارت عمر مفید ۵ هزار کیلومتر نوشته شده است که این میزان برای جنس های مختلف عمر آن‌ها کمتریا بیشتر خواهد بود. برای طراحی و ساخت طول عمر وایر شمع خودرو دو نکته وجود دارد. یکی حرارتی که از موتور به آن واردمی‌شود و نکته دیگر میزان ولتاژ برقی که از آن عبور خواهد کرد.

بهترین وایر شمع خودرو

انواع وایر شمع سیلیکونی از بهترین نمونه های وایر شمع خودرو به شمار می‌آیند. این نوعی وایر دارای ویژگی مقاومت کم، سرکوب امواج مزاحم هستند. شما با مراجعه به فروشگاه های لوازم یدکی می‌توانید انواع وایر شمع سیلیکونی را خریداری کنید. هنگام خرید این نوع وایرها باید به کلاس بندی دمای آن دقت کنید. کلاس اف بهترین کلاس برای این وایرها است. انواع نمونه های وایر شمع خودرو باید علاوه بر ویژگی‌های اصلی دارای قابلیت تحمل حرارتی بالا نیز باشند. برخی از تولیدکنندگان وایرهای با تحمل درجه حرارتی ۵۰۰ درجه را نیز می‌سازند.

تعمیر وایر شمع

با مشاهده کاهش قدرت ماشین ابتدا لازم است در حالت روشن بودن موتور، وایر ها را از روی شمع جدا کنید. در صورت جدا کردن هر واحد از شمع، مشاهده افت دور موتور و لرزش موتور نشان دهنده سالم بودن وایر و شمع است که شما آن را از کار انداخته‌اید. با قرار دادن همان وایر بر سر جای خود لازم است که موتور به حالت اولیه خود بازگردد. این علائم نشان دهنده سالم بودن وایر و شمع هستند. سپس اگر وایر شمع را از روی جدا کردید و در موتور آن هیچ تغییری مشاهده نکردید، نشان دهنده آن است که وایر شمع دچار مشکل شده است. پس باید نسبت به تعمیر ‌و تعویض آن اقدام کنید.

ساخت وایر شمع

ساخت وایر شمع 

با مراجعه به فروشگاه لوازم یدکی شما می‌توانید انواع وایر شمع را برای خودرو تهیه کنید. اما در برخی مواقع ممکن است شما به این فروشگاه دسترسی نداشته باشید. در این صورت می‌توانید با کمک برخی سیم ها وایر شمع دست ساز برای خود را بسازید. سیم آنتن تلویزیون به طور موقت یک جایگزین بسیار خوب برای انواع وایر شمع خودرو است. برای ساخت وایر شمع قوی دست ساز می‌توانید از یک سیم برای عبور جریان استفاده کنید. آنتن تلویزیون بهترین گزینه برای عبور جریان است. زیرا این سیم به خوبی می‌تواند برق را انتقال دهند و دارای روکش پلاستیکی ضخیم است که جلوی فرار برق را می‌گیرد. ممکن است در سیم های دیگر برق قبل از رسیدن به مرکز موتور انتقال پیدا کند. طول عمری که یک سیم آنتن دارد حدود ۲۰ هزار کیلومتر می‌باشد. بنابراین این نوع وایر به خوبی جوابگوی نیازهای خودرو است. البته پیشنهاد می‌شود این سیم را در اولین فرصت با وایر مناسب جایگزین کنید.

ساخت وایر شمع قوی

در شرایط اضطراری شما به جای بردن خودرو به تعمیرگاه می‌توانید وایر شمع را خودتان بسازید. برای ساخت وایر شمع قوی با کمک سیم آنتن ابتدا باید وایر شمع را از موتور جدا کنید. کلاهک پلاستیکی که به یک سمت وایر و شمع وصل است را با دست نگه داشته و وایر را با دست بکشید. از این طریق کلاهک از آن جدا می‌شود و بخش فلزی وایر که به آن سوکت گفته می‌شود را می‌توانید ببندید. با کمک چاقو می‌توانید سیم را جدا کرده و گردگیر را از وایر جدا کنید. این اقدام را می‌توانید برای قسمت دیگر که به کابل وصل است را نیز انجام دهید.

مراحل ساخت وایر با سیم آنتن

با تمیز کردن سوکت های فلزی کهنه سیم آنتن را به اندازه وایر معیوب ببرید. سپس گردگیرها را داخل سیم آنتن قرار دهید. پوشش سیم باید به گونه‌ای جدا شود که فقط سیم مرکزی مسی از سر آن خارج شود. با خم کردن سیم مرکزی بر روی روکش می‌توانید سر سیم را داخل سوکت قرار دهید. سپس آن را به کمک انبر پرس کنید. در آخر سوکت را با فشار داخل گردگیر جای دهید.

سخن پایانی

وایر شمع خودرو دارای انواع و مدل های مختلفی هستند. از جمله معروف ‌ترین آن‌ها می‌توان کابل های سیمی، کابل ‌های بوبین دار و اکستروژن ها یا کابل ابریشم دار را نام برد. هر یک از این وایرها دارای مزایا و ویژگی‌های خاصی هستند. در این مقاله شما را با انواع وایر شمع خودرو آشنا کردیم. شما می‌توانید در صورت بروز مشکل در وایر شمع خودرو اقدام به ساخت وایر شمع دست ساز کنید. البته باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض این وایر اقدام کنید.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

1 دیدگاه در “ناگفته هایی که باید درباره انواع وایر شمع خودرو بدانید

  1. بهرام گفت:

    واقعا دست خوش
    بخداوندی خدا لذت بردم از مطالب سایت خوبتون
    بخدا فکر نمی‌کردم اینقدر مو شکافانه و ریز به موضوع نگاه کرده باشید و این اندازه دقیق و اصولی نوشته باشید. هرآنچه لازم داشتم خوندم و کاملا موضوع برام روشن و شفاف شد
    مخصوصا اون قسمتی که راجب ساخت وایر دست ساز خیلی خیلی خیلی جالب و تک بود و ندیده بودم لنگه این جملات رو جایی.
    بدون اقراق عرض میکنم عالی بود قربان
    واقعا استفاده کردیم
    ایشالا همیشه اطلاعات خوبتون بدردتون بخوره و هیچ وقت لنگ نمونید
    یا علی🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *