مقالات

برق دزدی ماشین و مهمترین دلایل آن

برق دزدی ماشین

برق دزدی ماشین اصطلاحی است که برای مصرف نادرست برق از باطری در مواقعی که روشن نیست اطلاق می‌شود. بنابراین در اغلب مواقع زمانی که باطری ماشین سریع خالی می‌شود ممکن است برق دزدی در آن رخ داده باشد و یک یا چند قطعه در ماشین بدون هیچ دلیلی از انرژی باطری مصرف می‌کنند. اما این اتفاق به چه صورتی روی می‌دهد دلایل آن چیست و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ همچنین اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد در ادامه با ما همراه شوید.

برق دزدی ماشین

قاعدتاً می‌دانید که باتری، برق مورد نیاز خودرو را تأمین می‌کند. با این حال زمانی که شما اتومبیل را خاموش می‌کنید برق باتری توسط سیستم احتراق قطع می‌شود. اما از آنجایی که اتصال میان باتری و دیگر اجزا برقرار است می‌توان از این جریان برای گوش دادن رادیو، قفل مرکزی، ساعت، دزدگیر و… استفاده نمود. هر چند که این موارد در حالت طبیعی باید چیزی حدودی 50 الی 80 میلی باشد. اگر تخلیه باتری و مصرف انرژی در حالت خاموش بیشتر از این مقدار باشد اصطلاحاً به آن برق دزدی ماشین می‌گویند. برق دزدی باید سریعاً تشخیص داده شده برطرف شود.

مهم ترین دلایل برق‌دزدی خودرو از کجاست؟

برق دزدی ماشین می‌تواند به دلیل اشکال در بخش های مختلف رخ دهد. در این میان باید به کویل و وایر شمع خودرو اشاره نمود. همچنین می‌توان گفت علاوه بر برق دزدی کویل و برق دزدی وایر شمع، اختلال در فیوزها نیز از رایج ترین دلایل تخلیه سریع باتری خواهد بود. به طوری که در این صورت باتری می‌تواند ظرف چند ساعت به سرعت خالی شود و هنگام استارت زدن، روشن نشود.

دزدگیر و سیستم قفل مرکزی نیز می‌توانند جزو مهم ترین دلایل برق دزدی در ماشین به شمار می‌روند.

مهم ترین علائم برق دزدی در ماشین چیست؟

اگر قبل از اینکه متوجه خالی شدن زود به زود باتری اتومبیل خود شوید، با کم نور شدن چراغ های خودرو روبرو شدید و یا هنگام روشن شدن به سختی استارت می‌زند می‌توانید احتمال برق دزدی بدهید. از این رو لازم است ابتدا در این زمینه تشخیص درست داده شود. سپس برای رفع ایراد سیستم برقی خودروی خود اقدام کنید.

همچنین بخوانید: انواع خودروهای برقی

نحوه تشخیص برق دزدی خودرو

 

تشخیص برق دزدی خودرو

 

برای اینکه تشخیص بدهید برق دزدی ماشین از کجاست می‌توانید از 3 روش اقدام کنید:

استفاده از لامپ: با کمک یک لامپ کوچک که در حد 2 یا 3 آمپر کار کند باتری را چک کنید اگر لامپ روشن شد، به طور حتم برق دزدی خودرو وجود دارد. اما در این روش مشخص نیست که از کدام قسمت است.

تست تخلیه باتری از نظر آمپراژ: این شیوه برای خودروهای قدیمی کاربردی‌تر است. در این روش با کمک مولتی متر یا آمپرمتر باید تمامی مدارهای الکتریکی را مورد بررسی قرار دهید. تا متوجه شوید کدام بخش با وجود روشن نبودن باتری، از آن انرژی دریافت می‌کند.

تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ: در این روش که هم برای خودروهای قدیمی و هم برای خودروهای به کار می‌رود دیگر دغدغه‌ای برای واحدهای کامپیوتری در ماشین های جدید ندارید و به خوبی می‌توانید قطعه‌ای را که موجب دزدی برق ماشین شده است؛ بیابید.

نکته: قبل از هر اقدامی لازم است تمامی اتصالات را از باتری جدا و قطع کنید. سپس باتری را جدا کنید. همچنین در زمانی که مولتی متر به باتری وصل است از روشن کردن موتور، بخاری و دیگر اتصالات خودداری کنید. حتی درب ماشین را هم باز نکنید چرا که ممکن است مولتی متر منفجر شود.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برای فروش عمده با این شماره تماس حاصل فرمایید : ۰۹۳۵۲۲۴۹۳۹۵

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *