مقالات

دلایل ترکیدن لاستیک خودرو

دلایل ترکیدن لاستیک خودرو
از مهمترین دلایل ترکیدن لاستیک خودرو در بیشتر مواقع کم بودن باد لاستیک است. چرا که کم فشار بودن لاستیک مانع از یکپارچگی تایر می‌شود. در نتیجه لاستیک نمی‌تواند هوا را به اندازه کافی درون خود نگه دارد. بر همین اساس هوای تحت فشار باعث
ترکیدن لاستیک می‌شود. البته انفجار تایر ماشین نیز دلایل دیگری هم دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مهمترین دلایل ترکیدن لاستیک خودرو

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که نسبت به تعویض به موقع لاستیک ماشین زیاد اهمیت می‌دهید یا اینکه با پرداخت هزینه بالا به دنبال خرید تایرهای استاندارد و برند هستید، خیلی خیالتان آسوده نباشد. چون گاهی اوقات اشیاء تیز در مسیر جاده‌ای ممکن است باعث ترکیدن لاستیک خودرو شما شود. امروزه بیشترین علت ترکیدگی لاستیک‌ها در مسیرهای جاده‌ای بدون توجه بودن راننده به وجود اشیاء برنده در جلوی خود می‌باشد.

گرمای زیاد یکی از اصلی‌ترین دلایل ترکیدن لاستیک خودرو

یکی دیگر از دلایل ترکیدن لاستیک خودرو بالا بودن حرارت جاده در مقابل کم بودن فشار تایر است. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که در حین رانندگی، گرمای هوا زیاد باشد در چنین حالتی لاستیک‌ها به طور دائم به سطح جاده واکنش نشان می‌دهند و موجب تولید گرمای بیشتری بین سطح تایر و آسفالت می‌شوند. بنابراین اگر باد لاستیک تنظیم باشد قطعاً گرمای ایجاد شده در کمترین مقدار باقی خواهد ماند و هیچ انفجاری در لاستیک‌ها پیش نخواهد آمد. ولی اگر باد درون لاستیک‌ها در مقداری کم‌تر از حالت استاندارد باشند سطح زیادی از تایر در واکنش با آسفالت قرار می‌گیرد؛ در نتیجه این حالت می‌تواند سبب ترکیدن لاستیک خودرو شود.

عدم توجه به عمر لاستیک

از جمله دلایل ترکیدن لاستیک خودرو در بعضی مواقع عدم توجه به عمر تایر است. از آنجایی که تمامی تایرها دارای عمر مفیدی هستند و بعد از گذشت طول عمر مفید تایر و گذشت چند ماه نمی‌تواند امنیتی برای رانندگان فراهم کنند. بنابراین لازم است تا بعد از استفاده بهینه از عمر لاستیک اقدام به تعویض آن نمایید؛ اما متأسفانه برخی از رانندگان تا هنگامی که تایر برایشان خطر آفرین نباشد آن را تعویض نمی‌کنند؛ چون لاستیک بیش از حد نازک می‌شود و مواد خود را از دست می‌دهد در نهایت می‌ترکد و راننده را دچار سوانح خطرناکی قرار می‌دهد.

فشار نامناسب هوای درون لاستیک یکی از مهم‌ترین دلایل ترکیدن لاستیک خودرو است

 

فشار نامناسب هوای درون لاستیک

 

یکی از شایع ترین دلایل ترکیدن لاستیک خودرو نامتناسب بودن هوای درون لاستیک‌ها است. چنانچه فشار تایر ماشین کم باشد قطعاً انعطاف پذیری لاستیک کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه در اثر ساییدگی با مسیر جاده دچار ترکیدن خواهد شد.

بی‌توجهی به درجه بندی لاستیک

دقت کنید که لاستیک‌های موجود در بازارهای فروش متناسب با میزان سرعت خودرو طراحی و تولید می‌شوند و در یک درجه بندی استانداردی قرار می‌گیرند. پس اگر شما با سرعتی زیادتر از درجه لاستیک در جاده برانید مطمئن باشید که احتمال ترکیدی لاستیک خودرو زیاد خواهد بود.

زیاد بودن بار خودرو

جالب است بدانید که یکی از دلایل ترکیدن لاستیک خودرو اضافه وزن بار خودرو است. در حقیقت تمامی خودروها بار متحمل شده را به قسمت پایین ماشین یعنی تایرها انتقال می‌دهد. همین امر باعث خم شدن نواحی اطراف لاستیک می‌شود که در نهایت تایر می‌ترکد.

همچنین بخوانید: انواع لنت ماشین و کاربرد آن

چند نکته مهم در زمان ترکیدن لاستیک خودرو

 

نکات مهم در زمان ترکیدن لاستیک خودرو

 

اگر به هر دلیلی لاستیک ماشین شما دچار انفجار و ترکیدگی شد حتماً به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

آرامش خود را حفظ کنید

زیرا در اثر ترسیدن از ترکیدن لاستیک خودرو ممکن است راننده دچار سوانح دیگری شود.

از رفتارهای ناگهانی بپرهیزید

همیشه سعی کنید در هنگام‌ ترکیدن لاستیک خودرو از انجام اقداماتی نظیر ترمز گرفتن ناگهانی، چرخاندن فرمان جهت تغییر دادن مسیر و هر نوع رفتار هیجانی دیگر پرهیز کنید.

پدال گاز را فراموش نکنید

اکثر رانندگان تصور می‌کنند که در زمان ترکیدن تایر نباید گاز بدهند و باید سرعت را ثابت نگه دارند. اما این کار کاملاً اشتباه است و لازم است تا به آرامی ماشین را به جلو برانید و در فرصت مناسبی در یک شانه خاکی خودرو را متوقف کنید.

سخن پایانی

اگر تمایل دارید تا هیچ گاه دچار یکی از دلایل ترکیدن لاستیک خودرو نشوید بهتر است در زمان خرید تایر ماشین حتماً به استاندارد بودن لاستیک و درجه بندی آن توجه لازم را داشته باشید.

از طرفی تنظیم بودن باد تایر را هیچ گاه فراموش نکنید. در بیشتر مواقع کم فشار بودن تایر می‌تواند برای شما خطرساز باشد.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برای فروش عمده با این شماره تماس حاصل فرمایید : ۰۹۳۵۲۲۴۹۳۹۵

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *