مقالات

خودروهای برقی و انواع آن + تاریخچه و پرفروش‌ترین‌ها

خودروهای برقی

خودروهای برقی از جمله وسایل نقلیه‌ای هستند که با کمک موتورهای الکتریکی و باتری های قابل شارژ حرکت می‌کنند. امروزه نمونه‌های بسیاری از این محصول در جهان طراحی و روانه بازار شده‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. ضمن اینکه قصد داریم در زمینه تاریخچه پیدایش و روی کار آمدن این خودروها نیز سخنی به میان آوریم. پس اگر شما هم به شناخت خودروهای الکتریکی علاقه‌مند هستید تا انتهای این متن با ما همراه شوید.

تاریخچه خودروهای برقی در ایران و جهان

نخستین خودروی برقی را می‌توان اختراع یک مهندس انگلیسی به نام توماس بارکر دانست. این محصول در سال 1884 ساخته شد و با هدف جلوگیری از آلوده شدن هوای لندن روی کار آمد. اما کم‌کم و با شروع قرن 20 میلادی خودروهای برقی در جهان با محبوبیت بسیاری روبرو شدند. به طوری که در سال 1900 میلادی تقریباً نیمی از خودروهای آمریکا با برق کار می‌کردند.

در ایران نیز مانند دیگر نقاط جهان، استفاده از خودروی برقی با استقبال خوبی روبرو شده است. از این رو تحقیقات نشان می‌دهد که تاکنون چندین نمونه از این محصول طراحی و ساخته شده است. ضمن اینکه در سال 1396 خودروی برقی ساینا رونمایی شد و قصد داشتند این خودرو را به عنوان اولین خودرو تولید انبوه برقی ایران روانه بازار کنند. اما متأسفانه به دلایل گوناگون از جمله نبود زیر ساخت شارژ سریع و قیمت بالا تنها همان یک نمونه تولید در کشور وجود دارد.

تولید انواع خودروهای برقی

 

انواع خودروهای برقی

 

پس از استقبال خوبی که از این خودروها شد، تولیدکنندگان بسیاری با طراحی نمونه‌های مختلف این محصول سعی داشتند علاوه بر کاهش مصرف سوخت های فسیلی، با استفاده از جریان الکتریکی محصولاتی کاربردی‌تر و بهتر را روانه بازار کنند.

تسلا مدل اس (Tesla Model S): این خودرو مسافتی به طول 373 مایل را طی می‌کند و دارای یک باتری لیتیوم یونی 100 کیلو واتی است. باید گفت این باتری با شارژر 240 ولتی، 12 ساعت زمان می‌خواهد تا کاملاً شارژ شود.

تسلا مدل ۳: (Tesla Model 3) این محصول نیز جزو نمونه‌های پرطرفدار شرکت تسلا موتورز است که با یک بار شارژ کامل قابلیت پیمودن 330 مایل را دارد.

تسلا مدل ایکس (Tesla Model X)‌: این خودرو که با قیمتی حدود 89 هزار دلار عرضه می‌شود قابلیت پیمودن مسافتی حدود 328 مایل را دارد.

تسلا مدل وای (Tesla Model Y)‌: این محصول با کمک باتری 75 کیلو واتی خود امکان پیمودن 315 مایل را برایتان فراهم می‌کند.

شورولت بولت (Chevrolet Bolt): باتری این خودرو از نوع لیتیوم یونی است که می‌توانید با کمک آن 259 مایل را بپیمایید. این خودرو دارای قدرت موتور 200 اسب بخار است.

هیوندای کونا (Hyundai Kona)‌: قدرت موتور این محصول 201 اسب بخار است و دارای باتری با ظرفیت 64 کیلو وات است که می‌توانید با آن فاصله‌ای 258 مایلی را بپیمایید.

کیا نیرو، جگوار آی پیس و پورشه تایکان از دیگر نمونه‌های معروف و پرفروش خودروهای برقی در جهان هستند.

خودروهای برقی خورشیدی

 

خودروهای برقی خورشیدی

 

روی کار آمدن خودروهای برقی تحول بسیار مدرن و کارآمدی در جهان به نظر می‌رسد. نکته این است که شارژ خودروهای برقی معضل بزرگی است. ضمن اینکه ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تأمین برق درخواستی در این زمینه نیز امری اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل شرکت های بزرگ خودروسازی مانند هیوندای، جنرال موتورز و اپترا موتورز به تولید خودروهای برقی خورشیدی پرداخته‌اند. در واقع این خودروها انرژی لازم را با کمک پنل های خورشیدی دریافت می‌کنند.

سخن پایانی

امروزه کشورهای پیشرفته به دنبال تولید هر چه بیشتر وسایل نقلیه پاک هستند. این کار علاوه بر محافظت محیط، به کاهش تولید خودروهای بنزینی و دیزلی و آلودگی هوا کمک کنند. ضمن اینکه این کشورها قصد دارند تا سال های 2030-2040 توقف این خودروهای آلاینده را متوقف کنند. آن‌ها می‌خواهند با تولیدات جدید خود شرایط بهتری را در جهان فراهم کنند. امروزه با تبلیغات متعدد به دنبال تشویق افراد هستند تا بتوانند نظرشان را به خودروهای برقی جلب کنند. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که احتمالا این نوع خودروها قطعات یدکی خودرو گرانی خواهند داشت.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برای فروش عمده با این شماره تماس حاصل فرمایید : ۰۹۳۵۲۲۴۹۳۹۵

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *