مقالات

باتری‌ لیتیومی و ساختار و مزایای آن

باتری‌ لیتیومی

قابلیت شارژ مجدد که در باتری‌ لیتیومی وجود دارد، سبب شده این باتری‌ها طرفداران زیادی پیدا کنند و همواره به محبوبیت آن‌ها اضافه می‌شود. باتری‌های لیتیومی دارای کاربردهای زیادی در زندگی روزمره انسان‌ها هستند. استفاده در لپ‌تاپ‌ها و گوشی های هوشمند از جمله کاربردهای مهم این باتری‌ها است. همین امر سبب شده تا خرید باتری لیتیومی همواره با استقبال زیادی همراه باشد.

باتری‌های غیر قابل شارژ

باتری‌های معمولی در مقایسه با باتری‌ لیتیومی، با استفاده از روی_کربن و مواد قلیایی ساخته می‌شوند، قابلیت شارژ دوباره را ندارند. چون واکنش‌های شیمیایی تولیدکننده انرژی در این نوع باتری‌ها قابل برگشت نیستند. از این رو با مصرف انرژی الکتریکی این نوع باتری‌ها، برای پر کردن دوباره آن‌ها هیچ راهی وجود نخواهد داشت.

باتری‌های لیتیوم یون

با کمک باتری‌ها می‌توان خیلی ساده برق مورد نیاز برای مصارف کوچک و قابل حمل را تأمین کرد. اما یکی از مشکلاتی که اکثر باتری‌ها دارند، تخلیه شدن زود هنگام آن‌ها است. پس در صورتی که نتوان از شارژر مخصوص برای آن‌ها استفاده کرد، باید انداخته شوند. بنابراین این موضوع از نظر اقتصادی به صرفه نیست و برای محیط زیست نیز مشکل آفرین خواهد بود. سالانه در سراسر دنیا باتری‌های یکبار مصرفی که دور انداخته می‌شوند، میلیاردها باتری هستند. با کمک باتری‌های قابل شارژ این مشکل حل می‌شود. معروف‌ترین نمونه‌های باتری‌های قابل شارژ باتری‌ لیتیومی است.

کاربرد باتری‌ لیتیومی یونی

 

کاربرد باتری لیتیوم یونی

 

از باتری‌ لیتیومی در لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه و وسایل مختلف دیگری استفاده می‌شود. استفاده از این باتری‌ها از سال ۱۹۹۱ به بعد متداول شده است. از جمله کاربردهایی که باتری‌های لیتیوم یونی دارند، می‌توان به فناوری‌های قابل حمل مثل تبلت ها، مسواک های برقی، ماشین های الکتریکی، کامیون‌ها و غیره اشاره کرد.

ساختار باتری‌های لیتیوم یون

باتری‌ لیتیومی دارای تعدادی واحد تولید برق است که به آن سلول می‌گویند و ولتاژ هر یک از آن‌ها تقریباً ۳ تا ۴ ولت می‌باشد. بنابراین باتری‌های لیتیومی که دارای ولتاژ 10 تا 16 ولت هستند، لازم است که دارای سه تا چهار سلول باشند. سلول‌ها دارای سه بخش می‌باشند که شامل الکترود مثبت، الکترود منفی و ماده‌ای شیمیایی است که به آن الکترولیت گفته می‌شود و در میان این دو الکترود قرار می‌گیرد. الکترود مثبت ساخته شده از ترکیب شیمیایی است که به آن لیتیوم کوبالت اکسید یا در برخی باتری‌های جدید لیتیوم آهن فسفات می‌باشد.

همچنین الکترود منفی ساخته شده از کربن است. به طور کلی الکترولیتی که در باتری‌های مختلف به کار برده می‌شود با هم فرق می‌کند و این تفاوت روی نحوه کار باتری‌ها تأثیری نخواهد داشت. در مقایسه با باتری‌هایی که دارای فلزات سنگین مثل کادمیوم و جیوه هستند، باتری‌های لیتیوم یون آسیب پذیری کمتری برای محیط زیست دارند.

نحوه کار باتری‌ لیتیومی

همان‌گونه که از نام باتری‌های لیتیوم یون مشخص است این باتری‌ها همگی با توجه به حرکت یون‌های لیتیوم عمل می‌کنند. در زمان شارژ شدن باتری یون‌ها به یک طرف حرکت کرده و در زمان تخلیه شدن باتری حرکت آن‌ها برعکس می‌باشد. در زمان شارژ یون‌های لیتیوم از الکترود مثبت به سمت الکترود منفی و با استفاده از الکترولیت جریان پیدا می‌کنند. جریان الکترون‌ها نیز از الکترود مثبت به سمت الکترود منفی می‌باشد. ولی در اطراف مدار بیرونی مسیر طولانی‌تری را طی خواهند کرد. با ترکیب الکترون‌ها و یون‌ها در الکترود منفی، لیتیوم در آنجا رسوب پیدا می‌کند. پس هنگامی که هیچ یونی جریان نداشته باشد، باتری کاملاً شارژ شده و قابل استفاده خواهد بود.

مزایای باتری‌ لیتیومی

در مقایسه با باتری‌های قدیمی‌تر مثل نیکل و کادمیوم باتری‌ لیتیومی یون از اطمینان بیشتری برخوردار هستند. در این باطری‌ها مشکلی به نام اثر حافظه وجود ندارد. در باتری‌های لیتیوم یون کادمیوم که یک فلز سمی سنگین است، وجود ندارد. بنابراین این باتری‌ها سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند.

سخن پایانی

در این مقاله شما با ویژگی های باتری‌ لیتیومی یونی آشنا شدید و چگونگی کارکرد این باتری‌ها و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها را با هم بررسی کردیم. این باتری‌ها با توجه به مزایای بیشتری که در مقایسه با سایر باتری‌ها دارند، از طرفداران بیشتری برخوردارند‌.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برای فروش عمده با این شماره تماس حاصل فرمایید : ۰۹۳۵۲۲۴۹۳۹۵

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *