مقالات

لنت ماشین و انواع آن + کاربرد لنت ماشین

لنت ماشین

نیروی اصطکاک از نیروهای اصلی است که برای متوقف کردن ماشین به کار برده می‌شود. یکی از قطعات اصلی و مهمی که موجب فراهم کردن شرایط لازم برای توقف ماشین می‌شود، لنت ماشین است. وجود این قطعه مهم در خودرو ضروری است. به طوری که اگر لنت ترمز در ماشین و خودرو وجود نداشته باشد، فجایع زیادی رخ خواهد داد و امنیت سرنشینان خودرو به خطر خواهد افتاد. با انتخاب لنت ترمز تکستار، لنت ترمز پارس آبی، لنت ترمزهایتک کره و لنت ترمز امکو می‌توان امنیت ماشین و سرنشینان آن را فراهم کرد.

لنت ماشین

عملکرد سیستم ترمز خودرو این ‌گونه است که با ایجاد اصطکاک میان ترمز و دیسک‌ها موجب توقف کامل خودرو و یا کم شدن سرعت آن خواهد شد. لنت ترمز دارای یک قسمت فلزی سخت و یک از قسمت نرم می‌باشد که این قسمت‌ها شامل انواع مختلفی هستند. در حقیقت می‌توان گفت بخش نرم با سطح دیسک ترمز تماس برقرار کرده و نیروی اصطکاک میان دو قطعه به وجود می‌آید و سبب کاهش سرعت خودرو می‌شود.

قسمت‌های مختلف لنت ماشین

قسمت نرمی که در لنت ترمز خودرو وجود دارد، به شکل چسبی یا پرچ به قسمت فلزی وصل می‌شود و تاکنون نیز برای اتصال این دو قسمت به یکدیگر راه بهتری پیدا نشده است. در زمان به پایان رسیدن قسمت نرم لنت، قدرت ترمز کاهش پیدا می‌کند. در اینصورت صدایی شبیه به جیغ در اثر برخورد بخش فلزی و لنت با دیسک ایجاد می‌شود. در واقع این صدا مانند زنگ هشدار خطر برای تعویض لنت‌ها خواهد بود.

البته در برخی مواقع چون جنس لنت‌ها خاص می‌باشد، بدون اینکه لنت به پایان رسیده باشد، این صدا به گوش می‌رسد و این مورد خیلی محدود رخ خواهد داد.

قسمت‌های مختلف لنت ترمز خودرو

همچنین بخوانید: خرید بهترین کیت کلاچ

انواع لنت ترمز

در بازار می‌توان انواع مختلفی از لنت ماشین مانند لنت‌های آلی یا ارگانیک، لنت نیمه فلزی، لنت فلزی و لنت سرامیکی را پیدا کرد. از جمله برندهای مطرح در زمینه لنت ماشین می‌توان برندهای تکستار، امکو، هایتک کره، پارس آبی را نام برد. در ادامه با معرفی هریک از این لنت‌ها می‌پردازیم.

لنت ترمز ارگانیک

برای تولید بعضی از لنت‌های ماشین از مواد ارگانیک استفاده می‌شود. لنت‌های ترمز ارگانیک موجب افزایش طول عمر اجزای مختلف سیستم ترمز شده ولی قدرت بازدارندگی آن‌ها در زمان یدک کشی و یا سرازیری‌ها ممکن است چندان کافی نباشد. این لنت‌ها در صورت خیس شدن قدرت لازم برای توقف خودرو را از دست می‌دهند.

ساختار لنت‌های ترمز ارگانیک بسیار نرم بوده و در مقایسه با دیگر لنت‌های ترمز دارای طول عمر کمتری هستند. در سطح شهرهای پرترافیک که به ترمزهای زیاد نیاز می‌باشد، استفاده از این لنت‌های ترمز پیشنهاد نمی‌شود.

لنت ترمز سرامیکی

برای تولید لنت‌های ترمز از جنس سرامیک به جای استفاده از فولاد از مس استفاده می‌شود. در نتیجه این لنت‌ها دارای قابلیت انتقال حرارت به میزان زیاد هستند و این ویژگی در زمان کار موجب خنک ماندن آن‌ها می‌شود. مس موجب افزایش طول عمر لنت شده و لنت‌های سرامیکی از ویژگی‌هایی مانند صدای کم برخوردارند. این لنت‌ها برای خودروهای مسابقه‌ای بهترین گزینه هستند. همچنین در زمان سرد شدن و یا مرطوب بودن کارایی چندان مناسبی ندارند.

لنت‌های نیمه فلزی

از جمله کاربردی‌ترین لنت ماشین می‌توان به لنت‌های نیمه فلزی اشاره کرد که از موادی مانند آهن، فولاد و گرافیک ساخته می‌شوند و در آن‌ها انتقال حرارت به خوبی صورت می‌گیرد. این لنت‌ها معمولاً دیر داغ خواهند شد. لنت‌های ترمز نیمه فلزی چون دارای قیمت و کارکرد مناسب و طول عمر بالایی هستند، برای مصارف عادی و ماشین های سواری بهترین گزینه به شمار می‌آیند. این لنت‌ها با توجه به کیفیت و درصد مواد تشکیل دهنده‌ای که دارند از قابلیت کارکرد حدود ۸۰ کیلومتر برخوردار هستند.

لنت‌های تمام فلزی

لنت‌های ترمز که تمام فلزی هستند، دارای کیفیت و کارایی بسیار بالا و قیمت تقریباً گرانی هستند. این لنت‌ها در هر شرایطی می‌توانند اصطکاک مناسب را از خود نشان داده و موجب بازدارندگی خودرو شوند. یکی از ویژگی‌های آن‌ها خوردگی بیشتر دیسک است. لنت‌های تمام فلزی به جای گرافیت دارای روانگردهای کامپوزیت هستند و چون در آن‌ها سر و صدا زیاد است و طول عمر کمتری دارند و برای مصارف عادی پیشنهاد نمی‌شوند.

تعویض لنت ماشین

تعویض لنت ماشین

اگر لنت ترمز به موقع تعویض نشود، ممکن است کفشک های ترمز شکسته شوند. همچنبن احتمال بروز خط افتادن روی دیسک ترمز وجود خواهد داشت. این موضوع موجب بروز خطرات جانی و تحمیل هزینه‌های مالی سنگین برای صاحبان خودرو خواهد شد. معمولاً عمر لنت ماشین به عوامل مختلفی مثل شرایط رانندگی، ترافیک مسیر، جنس لنت و… بستگی خواهد داشت.

سخن پایانی

هنوز هم لنت ترمز یکی از قسمت‌های بسیار مهم و اساسی برای تأمین امنیت خودرو به شمار می‌آید. این قطعه موجب ایمنی سرنشینان خودرو نیز می‌شود. در بازار برندهای مختلف لنت ماشین مثل تکستار، امکو، پارس آبی و هایتک کره وجود دارند. هر یک از این برندها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. خرید لنت ترمز مناسب برای ماشین یکی از اقدامات مهمی است که رانندگان باید انجام دهند‌. زیرا در صورت بروز اشتباه در این زمینه عواقب ناگواری برای سرنشینان خودرو و فرد راننده به وجود خواهد آمد.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *