مقالات

کاسه نمد خودرو و افزایش طول عمر آن

کاسه نمد خودرو

کاسه نمد خودرو قطعه‌ای است که استفاده از آن در اتصالات گوناگون مانند پمپ‌ها، پیستون‌ها و به طور کلی همه‌ی سیستم‌های هیدرولیک واجب می‌باشد. این قطعه در واقع از روغن ریزی یاتاقان‌ها پیشگیری نموده و همچنین برای محافظت کردن قطعات از آلودگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب به بررسی نکات مهم در خرید کاسه نمد خودرو می‌پردازیم.

عملکرد کاسه نمد خودرو

کاسه نمد دارای دو قسمت فلزی و انعطاف پذیر است که جهت عایق کاری در سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت قسمت انعطاف ‌پذیر داخلی کاسه نمد عایق کاری را انجام می‌دهد. به طوری که این بخش از پلاستیک طبیعی یا سنتزی تهیه شده و با فشار مناسبی که بر روی محور به وجود می‌آورد موجب پیشگیری از روغن ریزی می‌شود.

کار کردن این قطعه بسیار ساده است. به طوری که لبه کاسه نمد بر روی بخش واقع شده و جداره به صورت فشرده در محفظه نگهدارنده واقع می‌گردد. این امر موجب می‌شود کاسه‌ نمد به درستی در جای خود واقع شود. در اینجا نیاز است جهت پیشگیری از حرارت بالا لبه‌های این قطعه روغن‌کاری شود. در واقع می‌توان گفت کاسه نمد با پر کردن در محل تماس از نشتی روغن جلوگیری به عمل می‌آورد.

کاربرد کاسه نمد چیست؟

با توجه به آنچه بیان شد درمی‌یابیم که کاسه نمد خودرو در سیستم‌های متحرک به صورت حرکت دوار، حرکت نوسانی و حرکت رفت و برگشتی کاربرد دارد. در خصوص کاربرد کاسه نمد در حرکت دوار باید بدانید که برای چرخش در این سیستم‌ها امر آب بندی اهمیت زیادی دارد. زیرا ممکن است در جهت های مختلف چرخش داشته باشد. در حرکت نوسانی نیز شفت در یک قوس با زاویه ای که از قبل تعیین شده نوسان دارد. در حرکت رفت و برگشتی شفت به صورت رفت و برگشت وارد و محفظه شده و از آن خارج می‌گردد.

عملکرد کاسه نمد خودرو

همچنبن بخوانید: انواع لنت ماشین و کاربرد آن چیست؟

افزایش طول عمر کاسه‌‌نمد

علاوه بر آنچه بیان شد لازم است بدانید که پارامترهای مختلفی در افزایش طول عمر کاسه نمد خودرو تأثیرگذار بوده و توجه به آن‌ها می‌تواند عمر مفید این قطعه را افزایش دهد. یکی از مهم‌ترین عوامل دما است. زیرا افزایش دما موجب می‌شود مواد کاسه نمد سخت شده و انعطاف پذیری آن کاهش پیدا کند. در نهایت این امر عمر قطعه را نیز کاهش خواهد داد.

دیگر پارامتر مهم در افزایش طول عمر کاسه نمد، فشار است. زیرا کاسه‌نمدهای شعاعی برای سیستم‌های پرفشار طراحی نشده است. به طوری که بخش انعطاف‌پذیر آن کاملاً نازک است و در صورتی که فشار کمی افزایش پیدا کند لبه کاسه نمد برگشته و در نهایت موجب کاهش عمر قطعه خواهد شد.

انواع کاسه نمد خودرو را بشناسید

علاوه بر اینکه در حال حاضر برندهای مختلفی اقدام به تولید کاسه نموده‌اند. لازم است بدانید این قطعه از نظر نوع کاربرد نیز طبقه‌بندی‌های مختلفی دارد. توجه داشته باشید که کاسه نمد ویژن ژاپن جزو بهترین برندهای بازار می‌باشد. محصولات این برند از گذشته تاکنون به عنوان یک نمونه شناخته شده خریداری می‌شود. اما در خصوص طبقه بندی کاسه نمدها لازم است توجه کنید که کاسه نمد گریس یکی از انواع این قطعات می‌باشد که معمولاً ویسکوزیته های بالایی دارد. از این رو روغن ریزی و خروج گریس در آن کمتر رخ می‌دهد. نوع دیگر این قطعه کاسه نمد روغن است که ساده‌تر از نوع گریس دچار نشتی می‌شود. همیشه سعی کنید درصورت نیاز، اقدام به خرید بهترین کاسه نمد خودرو کنید. در این‌صورت از کیفیت و کارایی آن مطمئن خواهید بود.

کاسه‌نمدهای فنری معمولاً در سیستم‌های دوار، رفت و برگشتی و همچنین ثابت از آن استفاده می‌شود. از آنجایی که در تنش‌های بالا و پایین دارای پایداری بهینه می‌باشد می‌توان از آن در دماهای مختلف نیز استفاده کرد. آخرین دسته از کاسه نمدها کاسه‌نمدهای بدون فنر است.

افزایش طول عمر کاسه نمد

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *