مقالات

چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند؟

چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند

چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند؟ آیا با کم شدن روغن موتور مشکلی برای خودرو پیش می آید؟ کم شدن روغن موتور نشانه چیست؟ مشاهده این امر چه عیب و خرابی در ماشین را نشان میدهد؟ اگر شما هم جزو افرادی هستید که این دسته از سؤالات زیاد برایتان پیش می آید باید بدانید کم شدن روغن موتور تا حد مشخصی امری کاملاً طبیعی و عادی می‌باشد. اما اگر از مقدار معین بالاتر برود نشان دهنده یک ایراد فنی در خودرو است. از این رو ما سعی کرده‌ایم در ادامه در این خصوص صحبت کنیم.

دلایل مصرف روغن موتور

در پاسخ به سؤال چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند باید بدانید که مصرف کردن روغن در موتور دلایل مختلفی دارد. از این رو تا حد معین امری کاملاً طبیعی به شمار می‌رود. یکی از مهم‌ترین این دلایل طراحی موتور است. در واقع موتور خودرو برای محافظت کردن از سیلندر به گونه‌ای طراحی شده تا مقداری از روغن در سطح داخلی پیستون بماند و با وجود این امر از سایش آن جلوگیری کند. با وجود این امر در محفظه اشتعال اندکی روغن وجود دارد که این امر موجب می‌شود میزان روغن موتور تا اندازه کاهش پیدا کند. به طوری که می‌توان گفت طراحی موتور خودرو تا حد زیادی در میزان روغن مصرفی تأثیر می‌گذارد.

بررسی اینکه چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند ؟

بررسی اینکه چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند ؟

یکی از مشکلاتی که معمولاً برای بسیاری از خودروها رخ می‌دهد، کم شدن روغن اتومبیل است که در بسیاری از اوقات سبب نگرانی افراد می‌شود. اولین فکری که بعد از کم شدن روغن خودرو به فکر به ذهن افراد می‌رسد، این بوده که کیفیت روغن موتور استفاده شده پایین بوده است. اما به طور کلی باید بدانید علاوه بر این امر موارد متعددی در این خصوص وجود داشته که موجب کم شدن روغن موتور می‌شود. در ابتدای امر باید بگوییم روغن کم کردن خودرو در حد معتدل امری کاملاً لازم و ضروری است و بسته به میزان مسافتی که هر خودرو طی می‌کند کم شدن روغن موتور نیز افزایش می‌یابد. مثلاً در خودروهای مرسدس بنز شاید مصرف روغن تا دو و نیم لیتر در هزار کیلومتر نیز برسد. با این حال در ادامه بررسی می‌کنیم تا به سؤال چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند جواب بدهیم.

انتخاب نادرست روغن موتور

دلیل دیگر که موجب می‌شود که موتور خودرو روغن کم بکند، شرایط رانندگی است. رانندگی غیر استاندارد می‌تواند برای خودرو شما مشکلات زیادی را به وجود آورد. یکی از این مشکلات کاهش بیش از اندازه روغن موتور است، توجه داشته باشید اگر در هنگام بازرسی روغن موتور برای شما هم سؤال پیش آمده که چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند در حالی که بیشتر مواقع با دور موتور بالا رانندگی می‌کنید باید به راحتی به جواب سؤال خود دست پیدا کنید. لذا دور موتور بالا موجب می‌شود که بهواشرها و آب بندی ها فشار زیادی وارد شده و در نتیجه مشکلاتی در این اجزا به وجود آمده و مصرف روغن بالا برود.

تبخیر طبیعی روغن از دلایل اینکه چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند ؟

تبخیر طبیعی روغن از دلایل اینکه چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند ؟

اگر شما هم می‌پرسید چرا موتور خودرو روغن کم می‌کند باید بدانید که یکی دیگر از این دلایل، تبخیر طبیعی مایعات از جمله روغن موتور است. لذا به لحاظ فیزیکی همان طور که آگاه هستید روغن ها ترکیباتی داشته که همچون دیگر مایعات در دماهای مختلف مقداری تبخیر می‌شود. طبیعتاً هر چه میزان دمای خودرو بالاتر برود تبخیر این روغن نیز افزایش پیدا می‌کند. از این رو یکی از استانداردهای مهم روغن موتور مقدار تبخیر پذیری مجاز آن می‌باشد.

اشکالات فنی و کم شدن روغن موتور

پس از اینکه برای افراد سؤال پیش آمد باشد که چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند و ممکن است نکته بسیار مهمی که مدنظرشان قرار گیرد، اشکالات فنی موتور خودرو باشد لذا چنانچه روغن موتور خودرو شما بیش از حد کاهش پیدا کرد بهتر است اشکالات فنی خودرو را مورد بررسی قرار دهید. آسیب دیدگی رینگ روغن و یا چسبندگی آن به پیستون موجب می‌شود روغن به محفظه کارتر برنگشته و از این رو مقدار زیادی از روغن در این محفظه بسوزد که به این امر که اشکال روغن‌ سوزی گفته می‌شود. دیگر دلیل کم شدن روغن موتور در خودرو که از مهم‌ترین مواردی که نشان دهنده اشکالات فنی و روغن سوزی در خودرو می‌باشد مشاهده دود آبی رنگ از اگزوز خودرو خواهد بود. در این زمان لازم است به مکانیک مجربی مراجعه کرده تا مشکل خودرو شما را برطرف کند.

نشت روغن از دلایل اینکه چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند ؟

نشت روغن از دلایل اینکه چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند ؟

دیگر جوابی که می‌توان به سؤال چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند داد نشت روغن از طریق آب بندهای میل لنگ یا میل سوپاپ می‌باشد. لذا اگر آب بندی سوپاپ ها اشکال داشته باشد طبیعتاً روغن موتور از این نواحی نشت می‌کند و در نتیجه موجب کم شدن میزان روغن در موتور خودرو خواهد شد که از این رو باید درصدد برطرف نمودن این اشکالات بود. با وجود این اظهارات نیاز است در صورت مشاهده کم شدن بیش از حد روغن موتور اقدام به سرویس کردن خودرو کنید. نکته بسیار مهمی که در اینجا وجود دارد این است که روغن استفاده شده جهت سرریز نمودن باید دقیقاً از نوع روغن داخل موتور باشد. به طوری که حتی اگر ویسکوزیته و سطح کیفی یکسانی داشته باشد اما روغن انتخاب شده برای سرریز و روغن داخل خودرو متفاوت باشد، استفاده از آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

استفاده از روغن موتور نامرغوب

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد در هنگام مواجه شدن با اینکه چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند اولین مسئله که به نظر افراد می‌رسد نا مرغوب بودن روغن موتور خودرو است. دقت داشته باشید از آنجایی که لازم است ویسکوزیته روغن موتور طبق توصیه سازنده خودرو انتخاب شود چنانچه این امر انجام نپذیرد ممکن است سطح روغن بیش از اندازه پایین بیاید و از طرفی قطعات خود موتور به درستی روانکاری نمی‌شود که در نهایت مشکلات زیادی را برای خودرو به وجود می‌آورد. امروزه بیشتر خودروسازان استفاده از روغن موتور های سبک را توصیه می‌کنند که موجب کارکرد بهتر خودرو می‌شود. با وجود این امر لازم است در انتخاب روغن موتور مناسب همچون خرید لوازم یدکی خودرو دقت کافی شده و بهترین نوع محصول تهیه گردد.

دمای بالای موتور و کم شدن روغن

با توجه به اینکه گفته شد روغن همچون دیگر مایعات اندکی تبخیر دارد، طبیعی است که با افزایش دمای موتور از حد معمول سطح روغن نیز بیشتر کاهش می‌یابد. این امر به گونه‌ای است که موجب روان‌تر شدن روغن شده و در نتیجه خروجی روغن افزایش پیدا می‌کند. از این رو چنانچه مشاهده کردید که دمای موتور خودرو بالاتر از حد مجاز است باید اشکالات مکانیکی آن را برطرف کنید تا با روان‌تر شدن روغن سطح آن بیش از حد کاهش پیدا نکند.

دیگر دلایل اینکه چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند ؟

دیگر دلایل اینکه چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند ؟

علاوه بر آنچه گفته شد، ساییدگی و یا چسبندگی رینگ پیستون خودرو نیز ممکن است منجر به کم شدن روغن خودرو شود. در این صورت شما باید به تعمیرکار مراجعه نموده تا به تعمیر رینگ ها و پیستون های خودرو بپردازد. چسبندگی سوپاپ ها و گاید ها دیگر دلیل کم شدن روغن خودرو می‌باشد. لذا در موتور خودرو ممکن است ساق سوپاپ ها دچار چسبندگی شده باشد که برطرف کردن آن اهمیت زیادی دارد.

دلایل نگران کننده کم شدن روغن موتور

اگرچه طبق نظر کارشناسان خودرو کم شدن مقدار روغن خودرو در حد اعتدال موضوعی کاملاً طبیعی است اما چنانچه شاهد کاهش بیش از حد این مقدار باشید می‌تواند نگران کننده باشد. با وجود پاسخ هایی که برای سؤال چرا موتورخودرو روغن کم می‌کند داده شد به طور کلی درمیابیم دلایل مختلفی برای این امر وجود. اما با کم شدن روغن موتور خودرو مشکلاتی برای خودرو شما به وجود خواهد آمد که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به افزایش سایش قطعات خودرو، بالا رفتن اصطکاک بین قطعات متحرک خودرو، کثیف شدن قطعات داخل خودرو، عدم محافظت قطعات در مقابل خوردگی و داغ شدن قطعات داخلی موتور اشاره نمود. لذا چنانچه سطح روغن کاهش پیدا کند نمی‌تواند به درستی وظیفه خود را در خودرو انجام دهد. از این رو می‌توان گفت همان‌طور که خرید لوازم موتور خودرو و تعویض به موقع آن اهمیت زیادی دارد باید در انتخاب درست روغن موتور و بررسی میزان آن به صورت دوره ای نیز توجه کرد.

سخن پایانی

بررسی دلایل اینکه چرا موتور خودرو روغن کم می‌کند به افراد این امکان را میدهد تا در صورت بروز مشکل سریعاً مشکل را برطرف کنند. البته به طور کلی کم شدن مقدار معینی از این روغن هیچ‌گونه خطری برای خودرو شما نخواهد داشت و در واقع ضروری است. اما بعضی ‌مواقع مشاهده می‌شود که روغن خودرو به میزان زیادی کم شده و این امر نشان دهنده مشکلی فنی در خودرو می‌باشد که نیاز به حل شدن دارد. حال لازم است بدانید برای خرید بهترین روغن خودرو و همچنین دیگر لوازم یدکی خودرو می‌توانید به فروشگاه شجاع پارت که پخش لوازم یدکی خودرو و انواع روغن موتور را بر عهده دارد مراجعه کنید. در این فروشگاه روغن موتور با ویسکوزیته مناسبی ارائه می‌شود.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *