مقالات

مهم ترین کار وایر شمع در خودرو چیست؟

کار وایر شمع چیست

کار وایر شمع چیست؟ شاید اولین سؤالی باشد که بعد از باز کردن کاپوت ماشین و دیدن وایرها برای شما ایجاد شود. سیستم خودرو یک سیستم پیچیده است که همه‌ی ارکان آن برای به حرکت درآوردن خودرو با یکدیگر هماهنگ هستند و این بر جذابیت این سیستم پیچیده می‌افزاید. در سیستم برق خودرو یکی از قطعات خودرو وایر شمع می‌باشد. باید نسبت به این قطعه توجه لازم را داشته باشد که به موقع آن را تعویض نمایید. حال اگر می‌خواهید بیشتر به پاسخ این سؤال که کار وایر شمع چیست؟ بپردازیم بهتر است که در ادامه با ما همراه باشید.

کار وایر شمع چیست؟

باید بدانید که وایر شمع تأثیر زیادی در کاربرد شمع دارد. اکنون می‌خواهیم بدانیم که کار وایر شمع چیست؟ وایر شمع وسیله‌ای است که برق را از دلکو یا کوئل به شمع انتقال می‌دهد. بنابراین شمع بدون وجود وایر ها قادر به انجام وظیفه خود نخواهد بود. هر چند که با گذشت زمان و حذف دلکو از روی خودرو وایر شمع هم دیگر بر روی خودرو قرار نمی‌گیرد. اما در طراحی خودروهای جدید کوئل به صورت مستقیم بر روی شمع قرار می‌گیرد و از هدر رفت انرژی پیشگیری می‌کند. بنابراین با توجه به اینکه برای هر شمع در موتور خودرو یک وایر شمع وجود دارد. برای کارایی بهتر موتور باید هر چند وقت یک بار وایر ها را تعویض نمود. زیرا حرارت بالای موتور و عوامل دیگری سیم وایر را فرسوده می‌کند که سبب افت ولتاژ برق جاری بین شمع و کوئل می‌شود.

ساختار و جنس و کار وایر شمع چیست ؟

ساختار و جنس و کار وایر شمع چیست ؟

با توجه به این که می‌دانیم کار وایر شمع چیست بهتر است با جنس و ساختار آن نیز آشنا شویم. وایر شمع کابلی است که دو سر آن درپوش های پلاستیکی دارد. این درپوش ها به منظور جلوگیری از رطوبت به محل اتصال وایر به کوئل یا شمع را بر عهده دارد. زیرا هر گونه ورود آب به اتصالات وایر موجب ایجاد اختلال در کارکرد وایرها می‌شود. وایر ها از یک سو توسط فیشی فلزی به کوئل و دلکو متصل هستند که بعد از اتصال توسط درپوشی لاستیکی کاملاً عایق می‌شود. از سوی دیگر به شمع ها با توجه به این که این قسمت ممکن است بیشتر در معرض رطوبت باشد عایق بندی آن با کیفیت بیشتری صورت گرفته است. این درپوش از پلاستیک های ارتجاعی تولید می‌شود.

در داخل این درپوش مفتول فلزی وجود دارد که وظیفه آن اتصال به شمع است. بخش انتهایی این مفتول برای این که در اثر کار کردن از بخش درپوش جدا نشود کمی برجسته‌تر طراحی شده است. بخش مرکزی وایرها رشته های الیاف مصنوعی و یا سیم هستند که ماموریت انتقال برق را بر عهده دارند. به طور خلاصه می‌توان گفت که وایر شمع از بخش هایی چون کابل میانی، درپوش های لاستیکی، مفتول اتصال به شمع و فیش اتصال به کوئل و یا دلکو ساخته شده است.

آشنایی با انواع وایر شمع

حال که فهمیدیم کار وایر شمع چیست باید گفت که ساختار کلی وایرها مشابه هم هستند اما درواقع جنس کابل میانی متغیر می‌باشد. به همین دلیل وایر شمع ها را می‌توان در 3 دسته، تقسیم بندی کرد که به این ترتیب هستند:

وایر شمع های سیمی: در این نوع از وایر ها رسانه از نوع مس و فولاد است. خصوصیات این نوع از وایرها مقاومت در برابر خم شدگی می‌باشد. ولی به دلیل رسانا بودن و ایجاد نویز در اطراف خود عملکرد قسمت های دیگر خودرو را مختل می‌کنند.

وایر شمع ابریشمی: نوعی دیگر از وایر های ابریشمی است که تا امروز بیشترین مصرف را در صنعت خودرو داشته است. رسانا در این نوع وایر از جنس لاتکس و سیلیکون است که انرژی برق را انتقال می‌دهد. درون این لایه که روی هم قرار دارد رشته های به هم تنیده ابریشم است که کاهنده پارازیت می‌باشد. این نوع وایر بر اثر کارکرد در طولانی مدت جریانی کمتر از نیاز شمع ها را عبور می‌دهند.

وایرهای بوبین دار: در این نوع رسانا از جنس نیل یا کروم است. ترتیب لایه های وایر بوبین دار به ترتیب الیاف کاهنده پارازیت، فریت یا بوبین نویزگیر، لایه فنری نیکل یا کروم، لایه عایق سیلیکونی، بافت تقویت کننده و لایه سیلیکونی خارجی می‌باشد. خوب است بدانید بهترین نوع وایر شمع در حال حاضر وایر شمع بوبین دار است.

طول عمر وایر شمع ها چه قدر است؟

طول عمر وایر شمع ها چه قدر است؟

طول عمر وایر ها بسته به کارخانه تولید کننده و نوع و مدل خودرو تعیین می‌شود. ملاک تشخیص طول عمر کیلومتر خودرو است که شرکت سازنده آن را مشخص می‌کند. به طوری که عمر مفید بعضی از وایرها بر روی پاکت درج شده است. مثلاً برای بعضی از آن‌ها عمر مفیدشان 50 هزار کیلومتر می‌باشد. در نتیجه می‌توان گفت که دو عامل مهم چون مقدار ولتاژ برقی که از آن عبور می‌کند و حرارتی که از موتور به آن وارد می‌شود در طراحی و ساخت و طول عمر وایر شمع مؤثر خواهد بود. اگر قصد خرید وایر شمع موتور و یا خرید لوازم یدکی خودرو را دارید باکیفیت ترین این محصولات در فروشگاه شجاع پارت موجود است.

ویژگی های وایر شمع خوب و باکیفیت

با وجود اینکه می‌دانیم کار وایر شمع چیست و چه وظیفه مهمی در خودرو را بر عهده دارد پس بهتر است که بدانیم بهترین نوع آن نیز چه خصوصیاتی دارد. برای پاسخ به این سؤال باید گفت یک وایر شمع خوب باید:

  • جریان الکتریکی را به خوبی هدایت کند.
  • مقاومت الکتریکی بالایی داشته باشد.
  • امواج الکترومغناطیس مزاحم ایجاد نکند.
  • تحمل گرمای بالای موتور را داشته باشد.
  • در برابر کشش و پاره شدن مقاوم باشد
  • قیمت مناسبی داشته باشد و از طول عمر بالایی برخوردار باشد تا هم‌زمان با شمع بتوان آن را تعویض کرد.

پس دقت کنید که هنگام خرید وایر شمع تمام این موارد را داشته باشد.

علائم خرابی وایر شمع خودرو

علائم خرابی وایر شمع خودرو

از آنجایی که فهمیدید کار وایر شمع چیست بنابراین خرابی وایر شمع ها اگرچه به طور واضح قابل رؤیت نباشد ولی می‌تواند سبب بد کار کردن موتور خودرو شود. پس شناخت این علائم و رفع آن‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد. از مهم ترین عواملی که می‌تواند نشان دهنده خرابی وایر شمع شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لرزش موتور
  • کاهش قدرت موتور
  • بالا رفتن تولید آلاینده در خودرو
  • افزایش مصرف سوخت به دلیل خام سوزی
  • ذوب شدگی سرشمع و پلاتین و الکترود میانی
  • بالا رفتن دمای موتور به دلیل فشار بیشتر به آن
  • برق دزدی که هنگام تزریق بنزین و جرقه زنی که ممکن است سبب انفجار خودرو شود.

کار وایر شمع چیست و چگونه از آن‌ها نگهداری کنیم؟

شایع ترین نقص وایر ها باعث برق دزدی می‌شود که این معضل می‌تواند سبب انفجار در خودرو شود. بنابراین نگهداری مناسب از وایر ها باعث می‌شود که در طول زمانی که توسط شرکت سازنده تعیین شده بتوان بدون نیاز به تعویض یا تعمیر از آن استفاده کرد. با دانستن این که کار وایر شمع چیست پی بردیم که یک قطعه ضروری در خودرو است و برای نگهداری از آن بهتر است که از خم کردن و شکستن آن خودداری کنیم.

همچنین لازم است از بریدن سر کابل وایر و سوار کردن دوباره روکش اجتناب کنیم. از برخورد اجسام نوک تیز با وایرها ممانعت کنیم و همچنین از شستشوی موتور خودرو بپرهیزیم. زیرا آب وارد وایر شمع ها شده و باعث خرابی آن می‌شود. از طرفی می‌توان گفت که مقاومت وایر ها در برابر عوامل بالا به کیفیت ساخت شان وابسته هستند پس بهتر است که هنگام خرید وایر شمع به برند آن دقت کنید.

بهترین برند های وایر شمع خودرو

بهترین برند های وایر شمع خودرو

به دلیل این که وایر شمع یک وسیله مصرفی در خودرو می‌باشد و به مرور زمان دچار خرابی می‌شود شرکت های مختلفی در حال تولید این قطعه پر کاربرد هستند. حال با توجه به این که می‌دانیم کار وایر شمع چیست از اهمیت نقش آن در خودرو آگاه هستیم. به همین دلیل ما بهترین مارک های موجود در بازار را به شما معرفی می‌کنیم. وایر شمع بوجیکرد، وایر شمع والئو، وایر شمع پی ان ای، وایر شمع دینا پارت، ویر شمع رسا، وایر شمع استیم پارت، وایر شمع ایران، وایر شمع بوش وایر شمع سامنس وایر شمع زیمنس و … از بهترین برند های حال حاضر هستند. با این حال ما در فروشگاه شجاع پارت با پخش لوازم یدکی خودرو با بهترین قیمت و ضمانت کیفیت سعی بر آن داریم تا شما بتوانید در کمترین زمان و به راحتی از سراسر کشور محصولات مورد نیاز خود را تامین کنید.

نکات مهم هنگام خرید وایر شمع خودرو

با دانستن این موضع که کار وایر شمع چیست به نقش مهم این قطعه در موتور خودرو پی می‌بریم. پس باید هنگام خرید وایر شمع به مواردی چون قیمت، نوع وایر شمع، نوع هسته وایر شمع حذف نویز، تحمل دمایی نوع بسته بندی میزان گارانتی و در آخر خرید وایر شمع از فروشگاه معتبر دقت کرد. خرید لوازم یدکی خودرو از فروشگاه شجاع پارت که با سابقه دراز مدت در پخش لوازم یدکی خودرو فعالیت دارد؛ یکی از بهترین پیشنهادات ما به شماست که از این طریق می‌توانید محصولات اورجینال و اصل را تهیه کنید.

سخن پایانی

وایر شمع ها یک وسیله ضروری در خودرو می‌باشد که در انواع مختلفی با کیفیت های متنوعی در بازار موجود هستند. انتخاب بهترین وایر شمع خودرو می‌تواند سبب عملکرد بهتر موتور خودرو نیز بشود. با مطالعه این مقاله به پاسخ این سؤال که کار وایر شمع چیست و چه نقشی در سیستم خودرو دارد رسیدیم. با این حال با خرید وایر شمع خودرو از فروشگاه معتبر شجاع پارت می‌توانید این محصول را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *