مقالات

چرا شمع خودرو سیاه می‌شود؟

چرا شمع خودرو سیاه می‌شود

دلیل سیاه شدن شمع خودرو

اگر شما هم به دنبال پاسخ این سؤال هستید که چرا شمع خودرو سیاه می‌شود؟ لازم است بدانید این مسئله سؤالی است که برای هر فردی که وسیله نقلیه دارد ممکن است که پیش بیایید. شمع خودرو از مهم‌ترین اجزای در فرآیند احتراق خودرو به شمار می‌رود. بنابراین ما در این مقاله سعی داریم تا علاوه بر مهم‌ترین دلایلی که باعث به وجود آمدن این سؤال می‌شود که چرا شمع خودرو سیاه می‌شود به طور کامل درباره وظیفه شمع در خودرو، مشخصات شمع و هر نکته‌ای که درباره شمع و علت خرابی آن باشد به طور مفصل توضیح دهیم. امیدواریم که خواندن این مطالب بر اطلاعات شما در این باره بیافزاید.

شرکت شجاع پارت نمایندگی رسمی فروش قطعات خودرو در ایران می باشد که در تلاش است با ارائه ی محصولات اصل و با قیمت مناسب همواره حامی مشتریان خود باشد. در ادامه قصد داریم دلایل سیاه شدن شمع خودرو را با هم بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

برای خرید شمع خودرو با قیمت مناسب و متناسب با نوع خودرو خود بر روی این بخش کلیک فرمایید.

 

آشنایی با وظیفه شمع در خودرو

قبل از اینکه به پاسخ این سؤال بپردازیم که چرا شمع خودرو سیاه می‌شود بهتر است بدانید شمع خودرو در سال 1860 توسط اتین لونورا اختراع شد. ولی برای اولین بار به وسیله مهندس شرکت رابرت بوش در سیستم احتراق داخلی خودرو مورد استفاده قرار گرفت. خودروهایی که با استفاده از سوخت فسیلی حرکت می‌کنند برای ایجاد جرقه با استفاده از مخلوط اکسیژن هوا و سوخت باعث جرقه در محفظه سوخت سیلندر می‌شود و نتیجه آن روشن شدن ماشین می‌باشد.

وسیله‌ای که وظیفه احتراق در این خودروها را بر عهده دارد شمع خودرو می‌باشد. به دلیل تماس های پی در پی با همین جریانات تغییرات ظاهری و شیمیایی بر روی شمع خودرو به وجود می‌آید. بنابراین پس از یک دوره طولانی استفاده از شمع علاوه بر علائم ظاهری، اختلال در نحوه عملکرد خودرو از علائمی هستند که خرابی شمع را هشدار می‌دهند. تا این جا شاید کمی به این سؤال که چرا شمع خودرو سیاه می‌شود رسیده باشید اما برای یافتن پاسخ های بهتر ما با همراه باشید تا به طور کامل علائم خرابی شمع را بشناسید.

بررسی ساختار شمع خودرو

 

بررسی ساختار شمع خودرو

 

شمع خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است. بنابراین کیفیت مواد به کار رفته در تولید شمع سبب کارایی بیشتر این محصول خواهد شد. قسمت هایی که شمع خودرو از آن تشکیل شده شامل بخش فلزی، عایق چینی، الکترودها، واشرها، مهره سر شمع و پودر هوابند می‌باشد. اگر به طور کامل با وظیفه شمع و اجزای آن آشنا شوید به‌راحتی متوانید بفهمید که چرا شمع خودرو سیاه می‌شود؟

چرا شمع خودرو سیاه می‌شود؟

شمع خودرو در واقع قطعه ای کوچک است که از اجزای مهم در خودرو نیز محسوب می‌شود. هر چند ابعاد این قطعه کوچک است ولی کارایی آن در خودرو بسیار قابل توجه می‌باشد. حال می‌خواهیم به این سؤال که چرا شمع خودرو سیاه می‌شود به طور کامل بپردازیم. در ابتدا باید گفت نحوه عملکرد شمع در خودرو یعنی تماس های مکرر شمع با بنزین، اکسیژن و برق خودرو موجب می‌شود که رسوبات کربنی به رنگ قهوه ای یا سیاه بر روی شمع به وجود بیایید. که از مهم‌ترین علل سیاهی شمع ماشین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کثیفی فیلتر هوا
  • خروجی ضعیف کویل ها
  • آسیب دیدگی سیستم خنک کننده
  • آسیب دیدگی در سوزن سوپاپ کاربراتور
  • نشتی در حسگر های اکسیژن و آسیب آن
  • بر هم خوردن تنظیمات سیلندر هوای کاربراتور

علائم خرابی شمع خودرو

علائم خرابی شمع خودرو

 

این قطعه پرکاربرد در خودرو یک قطعه مصرفی بوده که به مرور زمان دچار آسیب می‌شود. از مهم‌ترین علائم خرابی شمع خودرو می‌توان به استارت نخوردن ماشین و کاهش شتاب آن اشاره کرد. همچنین تغییرات در شمع نظیر شکستگی عایق چینی و تغییررنگ سر شمع از علائم خرابی این قطع می‌باشد. در صورتی که شمع دود زده و سیاه شده باشد، خود نشان دهنده اختلال در ترکیب اکسیژن و بنزین است و بعضی مواقع هم خاکستر سفید بر روروی شمع به وجود می‌آید که بر اثر کیفیت سوخت این امر ایجاد می‌شود. علاوه بر این اگر موتور خودرو در حالت ثابت خوب کار نمی‌کند شاید دلیلی بر خرابی شمع باشد. یکی دیگر از علائم خرابی شمع می‌تواند مصرف پیش از حد سوخت در خودرو باشد. قدرت پایین شمع در زمان شتاب گرفتن هم یکی دیگر از علائم خرابی شمع است که به شما گوشزد می‌کند به فکر خرید شمع موتور باشید.

 

برای خرید انواع شمع خودرو و متناسب با خودرو خود کافی است بر روی این بخش کلیک فرمایید.

 

رفع آسیب دیدگی و سیاه شدن شمع ماشین

حالا که متوجه شدید چرا شمع خودرو سیاه می‌شود و علائم خرابی آن را فهمیدید، بهتر است که بدانید بری رفع این مشکل چه باید کرد. شمع خودرو از قطعات مصرفی است که در طول استفاده مستهلک می‌شود و باید بعد از مدتی آن را تعویض کرد. هنگامی که شمع خودرو سیاه می‌شود یا دچار آسیب می‌شود بهترین راه خرید شمع خودرو و تعویض سریع این قطعه است. زیرا اگر به موقع اقدام به خرید شمع خودرو و تعویض آن نکنید آسیب جدی به خودرو وارد می‌شود و پس از آن باید هزینه هنگفتی را پرداخت نمایید. اگر قصد خرید لوازم یدکی خودرو دارید انواع این محصولات با بهترین کیفیت در فروشگاه شجاع پارت موجود است.

خسارت های درست کار نکردن شمع خودرو

اگر متوجه نشوید که چرا شمع خودرو سیاه می‌شود و آن را به موقع تعویض نکنید خسارت های جبران ناپذیری را متحمل خواهید شد. از مهم‌ترین این خسارت ها افزایش مصرف سوخت در خودرو و کاهشی بازدهی موتور می‌باشد. مسدود شدن فیلتر کاتالیست نیز از دیگر مشکلاتی است که شمع خراب برای وسیله نقلیه شما ایجاد می‌کند. یکی دیگر از مشکلاتی که می‌توان آن را بیان کرد کثیف شدن سوپاپ‌ها به دلیل رسوب بنزین سوخته نشده است. در بلند مدت خراب شدن سایر اجزای موتور از خساراتی است که شمع خراب بر روی خودرو ایجاد می‌کند.

آشنایی با انواع شمع خودرو

آشنایی با انواع شمع خودرو

اگر که متوجه شدید که چرا شمع خودرو سیاه می‌شود و حالا می‌خواهید بدانید چه زمان نیاز به خرید شمع خودرو جدید است بهتر است که با انواع شمع آشنا شوید. باید به این نکته دقت شود که شمع خودرو نیز همانند فیلترها و روغن ها نیاز به تعویض دارد. امروزه با توجه به کارایی بالا و پر مصرف بودن شمع خودرو این محصول در انواع مختلف با کیفیت‌های متنوعی در بازار وجود دارد. شمع ها بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.

معیارهایی چون کد حرارتی شمع، جنس الکترود و تعداد الکترود از مهم‌ترین پارامترهای دسته بندی انواع شمع خودرو هستند. همچنین شمع خودرو از نظر جنس هم انواع مختلفی مانند شمع مسی، شمع پلاتینیوم، شمع ایریدیوم و شمع نقره ای را شامل می‌شود. اگر شما هم به دنبال خرید انواع شمع خودرو هستید خوب است بدانید پخش لوازم یدکی خودرو به سراسر کشور توسط فروشگاه شجاع پارت امکان پذیر است.

راهنمای خرید انواع شمع خودرو

شمع خودرو وسیله‌ای است که در عملکرد خودرو نقش دارد. انرژی مکانیکی که به وسیله سوختن بنزین به وجود می آید دلیل حرکت خودرو می شود. شمع خودرو یکی از قطعاتی است که در این سیستم وظیفه احتراق را بر عهده دارد پس باید هنگام خرید شمع خودرو توجه کرد که در مقابل ولتاژ زیاد مقاوم باشد.. شمع ها باید دارای مقاومت حرارتی و مقاومتی مناسبی باشند. همچنین این قطعه باید بتواند تمام عواملی که توسط احتراق سیلندر صورت می‌گیرد به خوبی تحمل کند. علاوه بر این باید بتوانید شمع اصلی را از نمونه های تقلبی تشخیص دهید. در این زمینه خوب است بدانید شمع اصلی رنگ شمع اصلی روشن‌تر و دندانه های آن منظم می‌باشد.

همچنین به دلیل گران بودن فلزات سنگین در شمع ها وزن شمع اصلی از وزن شمع تقلبی بیشتر است. پس سعی کنید این محصول را از مراکز معتبر که بهترین برندها را ارائه می‌دهند خریداری نمایید. با این حال ما در فروشگاه شجاع پارت با پخش انواع لوازم یدکی خودرو توانسته‌ایم ضمن عرضه باکیفیت ترین محصولات رضایت حداکثری مشتریان و مصرف کنندگان این محصولات را جلب نماییم.

چگونه شمع‌خودرو را تعویض کنیم؟

چگونه شمع‌خودرو را تعویض کنیم؟

از مهم‌ترین توصیه های تعمیرکاران و متخصصان خودرو تعویض دست کامل شمع ها به صورت دوره ای می‌باشد. تعویض به موقع شمع خودرو بر کارایی و عمر مفید سایر قطعات موتور خودرو نیز تأثیر مثبت دارد. از این رو باید متوجه شوید که علت خرابی شمع خودرو چیست و چرا شمع خودرو سیاه می‌شود سپس برای رفع مشکل اقدام کردید زمان آن می‌رسد که شمع معیوب را از موتور جدا کنید و شمع جدید را جایگزین نماید برای این امر مراحل زیر را باید انجام دهید:

  • ابتدا کاپوت را باز کنید.
  • شمع های خودرو متناسب با مدل خودرو از 8 تا 4 وایر برخوردار هستند. سپس به آرامی وایر های شمع را جدا کنید.
  • توجه کنید که شمع های جدید با شمع های قدیمی مطابقت داشته باشد.
  • اطراف و پیرامون ورودی پیشرانه خودرو را نظافت کنید.
  • در مرحله آخر شمع های جدید را روغن کاری نمایید و در محل مورد نظر قرار دهید.

توجه کنید که وایر شمع ها را در مکان اولیه خود قرار دهید و همچنین شمع ها را نباید بیش از حد سفت بست چرا که سبب آسیب جدی به سر سیلندر خودرو می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که برای شما علت سیاه شدن شمع خودرو و عوامل مؤثر بر این فرآیند را برای شما شرح دهیم. اطلاعاتی درباره این که چرا شمع خودرو سیاه می‌شود برای همه‌ی افرادی که از وسیله نقلیه استفاده می‌کنند ضروری است. پس ابتدا باید نسبت به وظیفه شمع و ساختار و عملکرد آن آگاهی داشته باشید تا بتوانید هنگامی که برای خودرو مشکلی ایجاد شد بدون هدر رفت وقت و هزینه بهترین نوع شمع را خریداری نمایید. در این راستا ما در فروشگاه شجاع پارت این امکان را برای هم‌وطنانمان ایجاد کرده‌ایم تا در کمترین زمان ممکن بتوانند انواع لوازم یدکی خودرو را در متنوع ترین نمونه ها را به صورت اورجینال تهیه نمایند.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

‫2.8/5 ‏‫(5 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *