مقالات

انواع کلاچ صفحه ای را بیشتر بشناسید

انواع کلاچ صفحه ای

انواع کلاچ صفحه ای که از آن جهت قطع و وصل کردن نیروی موتور به چرخ‌ها استفاده می‌شود دسته‌های مختلفی دارد. همه رانندگان ابتدا برای شروع رانندگی و آشنایی با قطعات خودرو، با کلاچ آشنا می‌شوند لذا یکی از اولین مراحل رانندگی فشردن پدال کلاچ می‌باشد. حال اگر شما هم قرار است کلاچ را بشناسید و با وظایف آن آشنا شوید بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

کلاچ چیست؟

اولین قطعه‌ای که در سیستم خودرو نقش انتقال قدرت و برقرار کردن ارتباط بین موتور و گیربکس را دارد انواع کلاچ از جمله انواع کلاچ صفحه ای می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت این قطعه مهم‌ترین کارایی که دارد انتقال نیرو و کنترل آن می‌باشد. برای جلوگیری از به وجود آمدن ضربه شدید به چرخ دنده‌ها نیز باید پدال کلاچ فشرده شود که در این صورت ارتباط بین شفت ورودی جعبه دنده و موتور قطع می‌گردد و در نهایت منجر به توقف موتور می‌شود.

مهم‌ترین وظایف انواع کلاچ صفحه ای

با توجه به اینکه گفته شد یکی از اجزای مهم در سیستم خودرو کلاچ است، طبیعتاً این قطعه وظایف زیادی دارد. سه مورد از اصلی‌ترین وظایف کلاچ در خودرو به شرح زیر می‌باشد:

  • انتقال دادن نیروی موتور به چرخ‌ها: همان‌طور که میدانید که جزو تجهیزات مکانیکی است، نیرو را از موتور به گیربکس منتقل می‌کند و بین چرخ‌های خودرو تقسیم می‌نماید.
  • قطع نیرو برای تعویض دنده: دیگر وظیفه انواع کلاچ صفحه ای برای تعویض دنده است لذا جهت این امر باید نیروی موتور از چرخ دنده‌ها جدا شود.
  • منتقل کردن نیرو از موتور به چرخ‌ها: دیگر وظیفه انواع کلاچ صفحه ای، پیشگیری از ایجاد ضربه به چرخ دنده‌های گیربکس در ابتدای حرکت خودرو است.

انواع کلاچ صفحه ای غیر اصطکاکی

انواع کلاچ صفحه ای غیر اصطکاکی

و اما اگر بخواهیم انواع کلاچ صفحه ای را مورد بررسی قرار دهیم می‌توان این کلاچ ها را در دو دسته اصلی اصطکاکی و غیر اصطکاکی تقسیم‌بندی کرد. به طوری که این کلاچ ها با توجه به محل و نوع کاربردشان در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرد. کلاچ های غیر اصطکاکی خود انواع مختلفی داشته که یکی از آن‌ها کلاچ بدون لغزش می‌باشد. این نوع کلاچ بیشتر برای خودروهای شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دو صورت درگیری کامل و همچنین خلاص در سیستم گیربکس استفاده می‌شود.

از دیگر انواع کلاچ غیر اصطکاکی می‌توان به کلاچ یک طرفه نیز اشاره نمود. کلاچ یک‌طرفه همان‌طور که از نامش پیدا است نیرو را تنها به یک جهت منتقل می‌کند. طراحی آن به گونه‌ای است که همچون کلاچ های بدون لرزش در گردش‌های تک جهت عمل می‌نماید. دیگر نوع این کلاچ ها، کلاچ هیدرولیک است و صفحات نیرو را توسط یک سیال انتقال می‌دهد؛ از این رو استفاده از این کلاچ موجب سهولت در رانندگی و همچنین افزایش رضایت مندی رانندگان خواهد شد. آخرین دسته از انواع کلاچ های غیر اصطکاکی کلاچ الکترونیکی بوده که تنها تفاوت آن با کلاچ های هیدرولیکی عدم وجود پدال کلاچ می‌باشد. به طوری که عمل گرفتن کلاچ در این سیستم‌ها با استفاده از سیستم الکترونیک می‌باشد و کاربرد آن برای خودروهای دنده اتوماتیک است.

کلاچ اصطکاکی چیست؟

دسته دیگر از انواع کلاچ، کلاچ های اصطکاکی بوده که انواع مختلفی دارند. این نوع کلاچ از نیروی اصطکاک برای درگیری استفاده می‌کند و این امر موجب می‌شود اصطکاک بین دو صفحه آجدار افزایش پیدا کند. از جمله انواع این کلاچ ‌ها می‌توان به کلاچ مخروطی اشاره کرد که صفحه درگیر شونده آن به صورت مخروط می‌باشد. کلاچ دیسکی که از دیگر انواع کلاچ ها است، انواع کلاچ صفحه ای را نیز شامل می‌شود. در توضیح کلی کلاچ های صفحه ای می‌توان گفت این کلاچ ها دارای صفحات مسطح می‌باشد. دقت داشته باشید کلاچ تک صفحه ای با فنر لوله‌ای، کلاچ تک صفحه ای با فنر خورشیدی، کلاچ چند صفحه ای، کلاچ گریز از مرکز و کلاچ نیمه گریز از مرکز در دسته انواع کلاچ دیسکی قرار می‌گیرد.

کلاچ تک صفحه ای چیست؟

کلاچ تک صفحه ای چیست؟

همان‌طور که گفته شد کلاچ تک صفحه ای یکی از انواع کلاچ های دیسکی است که جزو متداول‌ترین انواع کلاچ ها به شمار می‌رود. این نوع کلاچ به گونه‌ای است که با فشردن پدال نیرو اعمال می‌شود. کلاچ های تک صفحه ای خود در دو دسته قرار می‌گیرد و شامل کلاچ تک صفحه ای با فنر لوله‌ای و کلاچ صفحه ای با فنر خورشیدی قرار می‌گیرد. نوع فنر لوله‌ای به گونه‌ای است که صفحه آن با استفاده از صفحه فشار دهنده همچنین با چندین فنر مارپیچی به فلایول فشرده می‌شود. کلاچ تک صفحه ای با فنر خورشیدی که دسته دیگری از این کلاچ ها است در آن از فنرهای خورشیدی یا دیافراگمی استفاده می‌شود که این نوع فنر مخروطی شکل است اما در هنگام فشرده شدن به صورت تخت درمی‌آید.

کلاچ نیمه گریز و گریز از مرکز

دسته دیگری از کلاچ ها که گفته شد در انواع کلاچ های دیسکی قرار می‌گیرد، کلاچ نیمه گریز از مرکز و کلاچ گریز از مرکز یا وزنه‌ای است. نوع نیم گریز از مرکز کرد به گونه‌ای طراحی شده که وقتی سرعت انتقال نیرو بالا باشد نیروی گریز از مرکز به انتقال گشتاور کمک می‌کند و در سرعت‌های معمولی فنرها به این انتقال کمک می‌کند. کلاچ های گریز از مرکز که امروزه در بسیاری از خودروها استفاده می‌شود به کلاچ وزنه‌ای نیز معروف است و تنها از نیروی گریز از مرکز برای درگیر کردن کلاچ استفاده می‌کند.

انواع کلاچ بر اساس نوع گیربکس

انواع کلاچ بر اساس نوع گیربکس

با توجه به اینکه در حال حاضر دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی در خودروها استفاده می‌شود طبیعتاً انواع کلاچ صفحه ای بر اساس نوع گیربکس نیز متفاوت است. در گیربکس‌های اتوماتیک همان‌طور که می‌دانید تعویض دنده نیاز به استفاده از پدال کلاچ ندارد. از این رو در خودروهای دنده اتوماتیک کلاچ های استفاده می‌شود که به صورت خودکار عمل قطع و وصل ارتباط را انجام می‌دهد.

از جمله کلاچ های استفاده شده در این گیربکس‌ها می‌توان به کلاچ های وزنه‌ای یا گریز از مرکز کلاچ های الکترومغناطیسی، کلاچ های هیدرودینامیکی و کلاچ های ترکیبی استفاده نمود؛ و اما در خودروهای با دنده دستی کلاچ مورد استفاده به گونه‌ای است که قطع و وصل ارتباط با وسیله‌ی نیروی عضلانی در آن صورت می‌گیرد. با وجود این امر باید بدانید انواع کلاچ های صفحه ای در این خودروها کاربرد دارد.

کلاچ های تک صفحه ای که فنرهای مارپیچی دارند در برای مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها به کار می روند. در خودروهای سواری با دنده دستی، بیشترین نوع کلاچ استفاده شده کلاچ تک صفحه ای با فنر دیافراگمی است. کلاچ های دو صفحه ای با دو نوع فنر نیز برای تراکتور استفاده می‌شوند. آنچه که عموماً در موتورسیکلت‌ها به کار می‌رود کلاچ های چند صفحه ای است. با وجود این امر لازم است بدانید که در حال حاضر جهت خرید کیت کلاچ و گیربکس می‌توانید به فروشگاه شجاع پارت مراجعه کرده لذا انواع مختلف کلاچ ها در این مرکز پخش لوازم یدکی خودرو موجود می‌باشد.

نحوه عملکرد کلاچ خیس و کلاچ خشک

از دیگر انواع کلاچ موجود در فروشگاه شجاع پارت به عنوان یکی از فروشگاه‌هایی که امکان خرید لوازم یدکی خودرو با بهترین قیمت در آن وجود دارد، می‌توان به کلاچ های خیس و کلاچ خشک اشاره کرد. دقت داشته باشید کلاچ های خشک یا معمولی که فضای کمتری به خود اختصاص داده از این ‌رو بیشترین استفاده را در موتورسیکلت‌ها دارد.

اما کلاچ ‌های خیس به گونه‌ای است که درون بلوک ‌سیلندر جاسازی شده و از آنجایی که در روغن هیدرولیک موتور به صورت غوطه‌ور قرار می‌گیرد به کلاچ خیس یا روغنی معروف است. این امر موجب می‌شود خنک شدن سیستم خودرو با استفاده از روغن موتور انجام گیرد و گرمایی که از اصطکاک قطعات به وجود می‌آید از بین برود. البته به طور کلی بدانید که کلاچ ‌های خیس از کلاچ ‌های خشک یا معمولی بازدهی کمتری دارد.

زمان تعویض کلاچ

زمان تعویض کلاچ

تمامی قطعات و سیستم‌های خودرو از جمله کلاچ ‌ها عمر مفیدی دارد. این قطعات از آنجایی که در معرض اصطکاک قرار می‌گیرد جزوه قطعاتی است که در خودرو تحلیل می‌شود از این رو نیاز است هر چند وقت یک‌بار تعویض شود. البته نکته حائز اهمیت در خرید لوازم موتور خودرو و تعویض آن این بوده که بعضی عوامل در افزایش یا کاهش طول عمر مفید این قطعات تأثیر دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل نوع رانندگی، آب و هوا، اقلیم و کیفیت صفحه کلاچ و لنت‌های آن می‌باشد.

از این رو وقتی قصد خرید کیت کلاچ و گیربکس یا دیگر قطعات خودرو داشتید لازم است قطعات فابریک و اصل که بهترین کیفیت را دارد استفاده کنید اما با مشاهده مواردی چون لرزش خودرو در زمان رها کردن کلاچ بک ساده کلاچ فرسایش بلبرینگ کلاچ نیاز است که اقدام به تعویض این قطعه شود.

سخن پایانی

تنوع بالا در انواع کلاچ صفحه ای ارائه شده در فروشگاه شجاع پارت به گونه‌ای است که می‌توان این لوازم یدکی را برای خودروهای مختلف تهیه کرد. دقت داشته باشید کارکرد متفاوت انواع کلاچ به گونه‌ای است که در هر سیستمی باید نوع متفاوت آن مورد استفاده قرار بگیرد. حال نکته مهمی که وجود دارد این است که قبل از اینکه به مرکز پخش لوازم یدکی خودرو جهت خرید لوازم موتور خودرو مراجعه کنید بهتر است با اجزای مختلف موتور و سیستم خود را از جمله کلاچ آشنا شوید.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

1 دیدگاه در “انواع کلاچ صفحه ای را بیشتر بشناسید

  1. حسین میرزایی گوکی گفت:

    عالی است دمت گرم عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *