مقالات

شمع سوزنی و فابریک + نقد و بررسی انواع آن

شمع سوزنی و فابریک

شمع سوزنی و فابریک یکی از قطعه‌های مهم انواع خودروهای داخلی و خارجی است. الکترود مثبت این قطعه به‌صورت یک سوزن نوک تیز می‌باشد. همین ویژگی موجب می‌شود تا در زمان جرقه زدن بسیار قوی‌تر و دقیق‌تر از هر نوع شمع معمولی عمل کند. از طرفی شعله آن بزرگ‌تر بوده پس در نهایت بنزین درون سیلندر به شکل کاملاً استاندارد می‌سوزد و تمام انرژی سوخت آزاد می‌شود. پس این فرآیند می‌تواند باعث افزایش عملکرد خودرو شود.

عملکرد شمع سوزنی و فابریک

شمع سوزنی در ساختار تمام خودروها باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود، در نتیجه این امکان به وجود می‌آید تا شتاب افزایش پیدا کند، همچنین صدا و لرزش موتور تا حد ممکن کاهش یابد. در نهایت کارکرد موتور به صورت فوق‌العاده‌ای ارتقاء یافته و عمر آن افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا استهلاک موتور تا حد چشم گیری کاهش می‌یابد.

انواع شمع سوزنی و فابریک

به طور کلی دو نوع شمع در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شمع پلاتینیوم

آلیاژ به کار رفته در این گروه از شمع‌های سوزنی از نوع فلز پلاتینیوم می‌باشد. در واقع این فلز در برابر حرارتی به اندازه 2500 درجه سانتی‌گراد می‌تواند مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان دهد. بر همین اساس زمانی که دور موتور بالا است هیچ گاه در شمع خودرو افت ولتاژ رخ نمی‌دهد. همچنین جرقه کیفیت خود را نگه می‌دارد. از این رو شمع‌های سوزنی و فابریک پلاتینیوم از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار هستند.

عملکرد شمع سوزنی و فابریک

شمع ایریدیوم

جنس آلیاژی که در شمع سوزنی و فابریک ایریدیوم به کار رفته است در برابر 4000 درجه سانتی‌گراد می‌تواند مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. در حقیقت این نوع شمع‌های خودرو به غیر از الکترود مثبت که از جنس آلیاژ ایریدیوم است در ساختار آن یک الکترود منفی هم وجود دارد که نقطه حرارتی آن برابر نقطه پلاتین می‌باشد.

همین موضوع باعث شده است تا شمع سوزنی برای خودروهای دوگانه سوز موجب به وجود آمدن دقیق‌ترین حد جرقه و عملکردی فوق‌العاده میان شمع‌های حرفه‌ای می‌شود.‌  معمولاً شمع‌های سوزنی و فابریک ایریدیوم به اندازه 150000 کیلومتر عمر مفید دارند. چنانچه در ماشین خود از مکمل‌های اکتان استفاده نمایید مطمئناً عمر شمع تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

نکته

شمع‌های رایجی که در بازارهای فروش داخلی عرضه می‌شوند اغلب از جنس نیکل هستند. بر همین اساس چنین شمع‌هایی تنها تحمل حرارتی آن‌ها به اندازه هزار درجه است. پس این شمع‌های سوزنی تنها به میزان 20000 کیلومتر می‌توانند عمر مفید داشته باشند.

به دلیل اینکه الکترود مثبت این نوع شمع‌های سوزنی تخت هستند، جرقه‌ایجاد شده در آن‌ها کاملاً نامنظم می‌باشد. بر همین اساس مصرف سوخت افزایش یافته و در موتور خودرو خام سوزی رخ می‌دهد. پس برای جلوگیری از این اتلاف بنزین و صرفه جویی اقتصادی، انتخاب نوع شمع سوزنی بسیار اهمیت دارد.

مزایای شمع‌های سوزنی ایریدیوم و پلاتینیوم

مزایای شمع‌های سوزنی ایریدیوم و پلاتینیوم

با انتخاب شمع سوزنی و فابریک ایریدیوم یا پلاتینیوم در برندهای معروف ژاپن، بوش آلمان، شامپیون آمریکا، NGK، اتولایت و اکیوم نیز دفعات کمتری به تعمیرگاه مراجعه خواهید کرد. از طرفی در وقت و مصرف بنزین شما صرفه جویی رخ می‌دهد. همچنین قطعات موتور خودرو با عملکردی بالا و طول عمر طولانی به کار خود ادامه می‌دهند. قطعاً بازده موتور افزایش پیدا می‌کند. چون شمع‌ها در محفظه انفجار جرقه‌ای به اندازه 21 درصد بزرگ‌تر ایجاد کرده و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. در واقع طول عمر شمع‌های سوزنی با برندهای معروف جهانی می‌تواند 2 تا 5 برابر هر نوع شمع معمولی باشد. کارکرد این شمع‌ها به اندازه 40 تا 100 هزار کیلومتر را داشته باشند.

سخن پایانی

با خرید شمع‌های سوزنی و فابریک بوش آلمان، شمع سوزنی ژاپن و یا برندهای دیگری مانند شامپیون آمریکا و غیره می‌توان عمر کاتالیزور اگزوز را بالا برد و در نهایت باعث کاهش آلودگی هوا شد‌. با استفاده از شمع سوزنی اکیوم، NGK و برندهای دیگر می‌توان زمانی که موتور سرد است به راحتی استارت زد.

‫5/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *