مقالات

آیا می دانید علت لرزش دنده ماشین چیست؟

علت لرزش دنده ماشین

علت لرزش دنده ماشین یکی از نگرانی‌های شایعی است که بیشتر رانندگان آن را بارها تجربه کرده‌اند. این موضوع بیشتر به علت خرابی و فرسودگی دسته‌دنده و گیربکس رخ می‌دهد؛ اما می‌تواند اختلال در عملکرد اهرم دنده نیز به دلایل دیگری هم باشد.‌ پس اگر در حین رانندگی با مشکلات متعددی مانند لرزش دنده روبه‌رو شده‌اید بهتر است تا پایان متن ما را همراهی کنید.

علت لرزش دنده ماشین چیست؟

یکی از وظایف مهمی که در تمام خودروها صورت می‌گیرد تعویض دنده است. این عملکرد توسط اهرمی به نام دسته‌دنده درون یک جعبه انجام می‌شود. برای این کار لازم است تا دسته‌دنده به‌طور مستقیم با قطعات حلقه‌ای شکلی در گیربکس درگیر شود و درنهایت سرعت خودرو را تغییر دهد. گاهی اوقات خرابی و فرسودگی در هرکدام از این قطعات باعث لرزش دنده در خودرو می‌شود که در ادامه این مشکلات را به‌طور مجزا بررسی می‌شود.

لرزش دنده به علت اختلال در دسته‌موتور

یکی از اصلی‌ترین قطعات یدکی خودرو که در تغییر سرعت و حفظ تعادل ماشین دخالت دارد دسته‌موتور است. این نمونه اجزای خودرو وظیفه دارد تا وزن ماشین را در حالت متعادلی قرار دهد. بنابراین وجود هرگونه خرابی و یا شکستگی در دسته‌موتور می‌تواند علت لرزش دنده ماشین باشد. پس چنانچه با عبور از سرعت‌گیرها و یا دست‌اندازها صدای تق‌تق شنیدید مطمئن باشید که دسته‌موتور خودروی شما آسیب‌دیده است. پس در چنین حالتی لرزش موتور می‌تواند به قسمت‌های دیگری مانند گیربکس انتقال داده شود و درنهایت در اهرم دنده لرزش ایجاد کند.

لرزش دنده به علت خرابی ماهک

 

علت لرزش دنده ماشین

 

گاهی اوقات علت لرزش دنده ماشین خرابی میل ماهک است. درواقع ماهک یک میله هلالی شکل بوده که توسط آن تعویض دنده صورت می‌گیرد. چنانچه در این اهرم مشکلی به وجود آید قطعاً دسته‌دنده لق می‌زند و دنده به‌خوبی جا نمی‌رود‌. البته فراموش نکنید که خرابی ماهک را بیشتر از لق زدن دنده متوجه خواهید شد.

خرابی پلوس

پلوس یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو است که نیروی ایجادشده در موتور را به لاستیک‌ها انتقال می‌دهد. چنانچه هر نوع شکستگی یا اختلال مانند:

  • پارگی گردگیر پلوس
  • شل بودن پیچ‌های سرپلوس
  • صدای تق‌تق چرخ‌ها

در این قطعه به وجود آید بدون شک می‌تواند علت لرزش دنده ماشین باشد.

لرزش دنده به علت بی‌کیفیتی ساخت

گاهی اوقات نامرغوب بودن اجزای دنده و بی‌کیفیتی مونتاژ آن می‌تواند علت لرزش دنده ماشین باشد.

کیفیت پایین واسکازین

زمانی که روغن گیربکس به‌اندازه کافی کیفیت نداشته باشد باعث سروصدا در ماشین، اختلال در گیربکس و بالا رفتن درجه حرارت گیربکس خواهد شد. پس چنانچه واسکازین از کیفیت لازم برخوردار نباشد قطعاً در اهرم دنده لرزش ایجاد خواهد کرد. بنابراین سعی کنید در زمان مناسبی روغن گیربکس را تعویض کنید.

لرزش دنده به علت تنظیم نبودن ارتفاع خودرو

یکی از علت لرزش دنده ماشین تنظیم نبودن بلندی خودرو است. بنابراین در هنگام لرزش دنده ابتدا ارتفاع ماشین خود را توسط یک مکانیک ماهر تنظیم کنید.

خرابی صفحه کلاچ

خرابی صفحه کلاچ و به وجود آمدن مشکلاتی در دیسک می‌تواند یک علت لرزش دنده ماشین باشد. برای پیشگیری از لرزش دنده خودرو بهتر است به‌صورت دوره‌ای صفحه کلاچ را بررسی و تعویض نمایید. برای اطمینان از این کار بهتر است خودروی خود را در دنده یک قرار دهید و به‌یک‌باره کلاچ را آزاد کنید. اگر موتور و دنده خودرو به لرزه درآمد حتماً با تعویض صفحه کلاچ عیوب ماشین را برطرف کنید.

همچنین بخوانید: نکات مهم برای خرید بهترین کیت کلاچ

سخن پایانی

شاید بارها دیده باشید که در زمان رانندگی دنده ماشینتان دچار لرزش شده باشد. اگرچه این لرزش‌ها در بیشتر مواقع نامحسوس و ناچیز است؛ ولی گاهی اوقات به حدی زیاد است که آزاردهنده خواهد شد. چنانچه با بررسی علت‌های مختلف این مشکل برطرف نشود قطعاً لرزش‌های دنده افزایش‌یافته و اختلالات بیشتری در سیستم خودرو به وجود می‌آید. پس در حالت کلی سعی کنید نسبت به شرایط آب و هوایی منطقه خود دیسک را به‌موقع تعویض کنید و با استفاده از یک مرکز مکانیکی صفحه کیت کلاچ و گیربکس را بررسی کنید تا بتوانید همیشه کیفیت واسکازین را در سطح بالایی قرار دهید.‌

برای فروش عمده با این شماره تماس حاصل فرمایید : ۰۹۳۵۲۲۴۹۳۹۵

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *