مقالات

نحوه عملکرد و طرز کار دینام خودرو چگونه است؟

طرز کار دینام خودرو

جریان برق یکی از موارد مهمی است که موجب حرکت خودرو می‌شود. دینام یکی از قطعات بسیار مهم در خودرو است که برق موردنیاز برای خودرو را تأمین می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم با طرز کار دینام خودرو شما را بیشتر آشنا کنیم.

طرز کار دینام خودرو

در زمان روشن بودن اتومبیل دینام وظیفه دارد که برق موردنیاز برای خودرو را تأمین کند. به‌طوری‌که اگر در خودرو دینام وجود نداشته باشد برقی که در باطری وجود دارد خیلی سریع تخلیه خواهد شد.‌ طرز کار دینام خودرو تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است و می‌تواند جریان تولیدی را که جریانی مستقیم است به باطری فرستاده تا قسمت‌های مختلف خودرو که به آن نیاز دارند، تأمین شود. همچنین دینام به‌طور هم‌زمان می‌تواند شارژ دوباره باتری را انجام دهد. بنابراین درصورتی‌که دینام دچار خرابی و مشکل شود، باطری خودرو فقط در مدت‌زمان محدودی می‌تواند برق لازم برای خودرو را تأمین کند و خیلی سریع خودرو متوقف می‌شود.

دینام آلترناتور

 

طرز کار دینام خودرو

 

اتومبیل‌های جدید امروزی به‌جای دینام با آلترناتور کار می‌کنند که در اصطلاح بانام دینام آلترناتور معروف است. میان دینام و آلترناتور تفاوت‌هایی وجود دارد که یکی از این تفاوت‌ها ضعف دینام‌های قدیمی است. در زمینه طرز کار دینام خودروهایی که به‌عنوان دینام‌های قدیمی شناخته می‌شوند باید گفت هنگامی‌که موتور در دورهای پایین باشد، برق لازم برای اتومبیل به‌خوبی تولید نمی‌شود. چون در شهرهای بزرگ اتومبیل‌ها مجبور به ماندن در ترافیک هستند و دور موتور در این مواقع بسیار پایین است، ازاین‌رو خودروها با مشکل کمبود برق مواجه می‌شوند. درواقع دینام‌های قدیمی قابلیت شارژ باتری در ترافیک و راه‌بندان را ندارند. با ساخت دینام‌های آلترناتور این مشکل به‌خوبی حل‌شده است‌.

همچنین بخوانید: دینام خودرو

اجزای تشکیل‌دهنده دینام و طرز کار دینام خودرو

 

اجزای تشکیل‌دهنده دینام خودرو

 

دینام دارای قطعات مختلفی است‌. در رابطه با طرز کار دینام خودرو می‌توان گفت که این قطعه با کمک قوانین فیزیک عمل می‌کند و از طریق قوای مغناطیسی که دارد، جریان تولید می‌کند. به‌طورکلی دینام ساده شامل ۷ قسمت اصلی است که هرکدام از آن‌ها در تولید برق لازم برای اتومبیل نقش مهمی ایفا خواهند کرد. اجزای تشکیل‌دهنده یک دینام شامل استاتور، پوسته دینام، روتور، دیود، زغال‌ها، قرقره و بلبرینگ، آفتامات، پولی و پرده خنک‌کننده است.

پوسته دینام چیست؟

در پوسته دینام دو قطعه آلومینیومی وجود دارد که کلیه اجزای دینام به‌غیراز قرقره درون این قطعات قرار خواهد گرفت. بر روی این پوسته به‌طورمعمول دو بلبرینگ وجود دارد تا از طریق آن‌ها محور روتور به چرخش درآید. قرقره وظیفه دارد انتقال نیروی مکانیکی و چرخاندن محور روتور دینام را انجام دهد.

استاتور چیست؟

در استاتور جریان برق که یک مجموعه سیم‌پیچی و هسته‌ای را در برمی‌گیرد؛ ایجاد می‌شود. سیم‌پیچ‌های ثابت استاتور که در میدان مغناطیسی ایجادشده قرار می‌گیرند با کمک روتور به چرخش درمی‌آیند. از این طریق الکترون در سیم‌پیچ‌های استاتور حرکت می‌کند و در آخر براثر این کار، جریان برق تولید خواهد شد.

روتور دینام خودرو و طرز کار دینام خودرو

حالا که با برخی از موارد مهم در زمینه طرز کار دینام خودرو آشنا شدید؛ خوب است بدانید به بخش چرخان و متحرکی که داخل دینام وجود دارد، آرمیچر یا روتور گفته می‌شود. درواقع وظیفه این قطعه ایجاد میدان مغناطیسی برای استاتور است. برای اینکه روتور بهتر بتواند به چرخش درآید، یک محور یا میله آهنی در آن قرارگرفته که به قرقره دینام وصل شده است و با کمک گرفتن از نیروی مکانیکی موتور به چرخش درمی‌آید.

زغال و جازغالی

زغال یا جاروبک ها قطعات دینام می‌باشند که وظیفه دارند الکترون‌ها را جمع‌آوری کنند. این قطعات دارای یک جای پلاستیکی هستند که به آن‌ها جازغالی نیز گفته می‌شود. زغال‌ها ازجمله قطعات تعویضی دینام به شمار می‌آیند که احتمال سوختگی آن‌ها وجود دارد.

پولی و پره خنک‌کننده

در زمینه طرز کار دینام خودرو باید به عملکرد پولی و پره اشاره کرد. درواقع چون در داخل دینام رتور به‌طور دائم حرکت می‌کند. این حرکت موجب ایجاد گرما و حرارت زیاد خواهد شد. بنابراین با کمک پولی و پروانه خنک‌کننده که در داخل دینام وجود دارند، تهویه هوا در داخل دینام صورت می‌گیرد.

دیود دینام ماشین و طرز کار دینام خودرو

برقی که از دینام خارج می‌شود به علت اختلاف فاز جریان الکتریکی که در سر سیم‌پیچ‌های استاتور تولید می‌شود، از نوع Ac است. ولی خودرو در مدارهای الکتریکی مختلف و برای شارژ باطری به برق dc یا مستقیم نیز نیاز پیدا می‌کند. دیود وظیفه دارد که تبدیل برق ac به dc را انجام دهد. درواقع این قطعه در دینام یکسوساز است.

عملکرد آفتامات در دینام خودرو

در اتومبیل جریان برق از باطری به سیم‌پیچ‌های آرمیچر وارد خواهد شد. درصورتی‌که این جریان ورودی مناسب نباشد توان خروجی دینام که از استاتور خارج می‌شود مناسب نخواهد بود. رگلاتور یا آفتامات وظیفه دارد که کنترل جریان برق ورودی و روتور را در دینام انجام دهد.

سخن پایانی

دینام یکی از قطعات بسیار مهم در خودرو است که دارای ظاهری استوانه‌ای بوده و محفظه دور آن از جنس آلومینیومی دارد. دینام در کنار موتور و در زیر پمپ هیدرولیک قرارگرفته است. در رابطه با طرز کار دینام خودرو می‌توان گفت این قطعه با کمک یک تسمه شیاری در مدار چرخش موتور قرارگرفته است. بازدید این تسمه لازم است که به‌صورت منظم صورت گیرد تا از خالی شدن شارژ باتری جلوگیری کند.

برای فروش عمده با این شماره تماس حاصل فرمایید : ۰۹۳۵۲۲۴۹۳۹۵

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *