مقالات

عمر باتری خودرو چقدر است + معرفی انواع باتری خودرو

عمر باتری خودرو

یکی از قطعات بسیار مهم در خودرو باتری آن می‌باشد. در صورتی که شما با مدت زمان طول عمر باتری خودرو و نحوه نگهداری از آن آشنا شوید، بهتر می‌توانید جلوی خرابی و یا آسیب رساندن به باتری را بگیرید. با این حال ما در این مقاله شما را با طول عمر باتری خودرو و علائم نشان دهنده خرابی باتری خودرو بیشتر آشنا می‌کنیم.

باتری خودرو

از جمله قطعات مهمی که در خودرو وجود دارد باتری است. در صورت خرابی باتری خودرو  برای صاحب خودرو مشکلات زیادی به‌وجود می‌آید. مالکان خودرو لازم است در رابطه با شرایط باتری و زمان تعویض آن اطلاعات لازم را کسب کنند. در واقع باتری برای خودرو حکم قلب برای انسان را دارد. بنابراین ماشین با خراب شدن باتری امکان ادامه مسیر را نخواهد داشت. پس لازم است که شما در رابطه با باطری خودرو اطلاعات لازم را داشته باشید و متداول‌ترین نشانه‌هایی که برای خراب بودن باتری وجود دارند را بدانید.

خرابی باتری خودرو

 

خرابی باتری خودرو

 

در صورتی که باتری دارای علائم خرابی باشد، این علائم نشان دهنده ضعیف شدن باتری و پایان طول عمر مفید آن هستند. باتری سالم قابلیت شارژ شدن را دارد و شارژ را به خوبی در خود نگه می‌دارد. همچنین باتری سالم دارای قابلیت تولید شدت جریانی نزدیک به آمپر نوشته شده بر روی آن می‌باشد. باتری‌هایی که دچار خرابی شده‌اند، قابلیت شارژ شدن ندارند و فاقد ویژگی نگهداری شارژ هستند. علائم زیادی برای خراب بودن باتری خودرو وجود دارد.‌ولی در اکثر مواقع نمی‌توان گفت که روشن نشدن خودرو و یا استارت نخوردن آن مبنی بر خرابی باتری است.

نحوه تشخیص پایان عمر باتری خودرو

در باتری‌ها بارهای مکانیکی و الکتریکی مختلفی وجود دارد و به همین علت امکان تخمین زدن عمر مفید باتری خودرو در لابراتوارها یا با امکانات و تجهیزات مختلف وجود ندارد. از تست‌های بادوامی که برای عمر باتری‌ها به کار برده می‌شود، می‌توان به تستی که برای باتری‌های دارای آنتیموان است، اشاره کرد. به همین علت بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ، شرایطی مخصوص برای تست باتری فراهم کرده‌اند. با کمک این تست‌ها برای باتری‌های معمولی قابلیت راه اندازی و استارت زنی پس از شش ماه حدود ۵۰ درصد افت پیدا خواهد کرد. در باتری‌هایی که دارای کلسیم سرب هستند، این مدت زمان معمولاً تا ۸۰ ماه طول خواهد کشید. باتری‌های خودرو دو نوع هستند؛ باتری اسیدی و اتمی. در ادامه به بررسی نحوه تشخیص طول عمر این باتری‌ها می‌پردازیم.

 

تشخیص پایان عمر باتری خودرو

 

باتری اتمی

برای تشخیص طول عمر باتری‌های اتمی و خرابی آن‌ها می‌توان به چراغ هشدار دقت کرد. این چراغ که در قسمت پشت سقف فرمان تعبیه شده برای این منظور به کار رفته است. این چراغ در حالت عادی دارای رنگ سبز بوده و در صورت خاموش شدن نشان دهنده این است که عمر باتری خودرو رو به اتمام می‌باشد و لازم است که باطری خودرو را شارژ کرده و آن را تعویض کنید.

باتری اسیدی

در باتری‌های اسیدی صفحات سربی تعبیه شده که این نوع باتری‌ها با گذشت زمان معمولاً دچار خوردگی خواهند شد. پس باتری‌های خودرو در صورت خرابی متورم شده و زنگ می‌زنند. علائم زنگ زدگی نشان دهنده خراب بودن باتری خودرو است.

نشتی باتری خودرو

توجه کردن به نشتی‌های زیر ماشین یکی دیگر از اقداماتی است که می‌توان برای تشخیص باتری خراب از آن استفاده کنید. ممکن است این چکه‌ها مربوط به باتری خودرو باشند. در این صورت باتری خودرو دچار نشتی شده و قطره‌های اسیدی آن به بیرون نشت می‌کند. این قطره‌ها موجب آسیب رساندن به باتری شده و یا ممکن است برای دیگر قطعات خودرو نیز مشکل ساز باشند.

نشانگر سلامت باتری خودرو

 

نشانگر سلامت باتری خودرو

 

چراغ نشانگر عمر مفید بر روی باتری‌های خودرو، از مهم ترین مواردی است که می‌توانید سلامت باتری را از روی آن تشخیص بدهید. در صورتی که رنگ این چراغ سبز باشد، نشان دهنده سالم بودن باتری است. ولی اگر رنگ آن به زرد یا قرمز تبدیل شود، نشان دهنده پایان عمر باتری خودرو خواهد بود. پس لازم است که با کاهش عملکرد باتری، نسبت به خرابی باتری خودرو یا تعویض آن اقدام کرد.

دیر روشن شدن خودرو و کاهش سرعت استارت

از موارد دیگری که نشان دهنده پایان عمر باتری خودرو و ضعیف شدن آن است، می‌توان به کم شدن سرعت استارت و دیر روشن شدن ماشین اشاره کرد.

در صورتی که سرعت استارت زنی خودرو روز به روز کمتر می‌شود و مانند گذشته سرعت بالایی ندارد، لازم است که نسبت به تعویض باتری خودرو و یا شارژ کردن آن اقدام نمود.

سخن پایانی

باتری خودرو دارای عمر محدودی است و باید دیر یا زود نسبت به تعویض باتری اقدام کنید. در بازار انواع باتری با مقاومت و طول عمر مختلف وجود دارند. معمولاً باتری‌هایی که از کیفیت بالاتری برخوردار هستند، بیش از ۴ سال بدون هیچ گونه مشکلی می‌توانند به کار خود ادامه دهند. با نگهداری درست از باتری می‌توان به افزایش طول عمر مفید باتری کمک کرد. در شرایط مطلوب یک باتری خوب لازم است بدون هیچ ایرادی تا ۴ یا ۵ سال به خوبی کار کند. از آنجایی که این قطعه بسیار مهم و حیاتی می‌باشد‌. بنابراین لازم است با مواردی که موجب کاهش بازدهی باتری می‌شوند، آشنا شوید. با خرید باتری خودرو با کیفیت می‌توانید با خیال راحت رانندگی کنید.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برای فروش عمده با این شماره تماس حاصل فرمایید : ۰۹۳۵۲۲۴۹۳۹۵

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *