مقالات

رنگ آب رادیاتور باید به چه رنگ باشد؟

رنگ آب رادیاتور باید به چه رنگ باشد؟

کسب اطلاعات در خصوص رنگ آب رادیاتور می‌تواند یکی از گزینه‌های مهمی باشد که در خصوص خودرو‌ها اهمیت زیادی دارد. فراموش نکنید که هر قسمت از خودرو نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارد که در صورت عدم توجه می‌تواند خسارت‌های زیان باری را به شما تحمیل کند. پیش از بررسی رنگ آب رادیاتور بهتر است در خصوص کاربرد رادیاتور و همچنین موضوعاتی که به آن مربوط می‌شود صحبت کنیم.

رادیاتور خودرو چیست؟

زمانی که برای خرید قطعات یدکی خودرو می‌روید، ابتدا باید بدانید که آن قطعه چه کاربردی را در خودرو شما دارد و عمر مفیدی که دارند نیز تا چه اندازه است. در صورتی که این دو مورد را به خوبی بدانید، مسلماً بهتر می‌توانید از خودروی خود مراقبت کنید. رادیاتور در خودرو و یا هر نوع ماشین آلات و صنایع دیگری وجود دارد که سبب می‌شود تا آب به گردش در آمده در خودرو خنک شود.

موتور ماشین در هر دقیقه چندین هزار دور می‌زند و همین موضوع می‌تواند گرمای بسیار زیادی را به وجود بیاورد. این گرما باید از بین برود و تمام قطعات داخلی موتور نیز خنک شوند؛ در غیر این صورت در عرض فقط چند دقیقه کوتاه موتور می‌سوزد و دیگر نمی‌توان با خودرو حتی یک قدم هم حرکت کرد. وظیفه رادیاتور در اینجا مشخص می‌شود. آبی که بین قطعات موتور به گردش در آمده و گرمای آن‌ها را به خودش جذب کرده است، وارد رادیاتور می‌شود و در این قسمت گرمای آن خارج شده و مجدد سرد می‌گردد.

آب سرد شده نیز دوباره به داخل لوله‌ها و شلنگ‌ها برگشته و اجزای موتور را خنک می‌کند. در واقع رادیاتور وظیفه اصلی خنک نگه داشتن موتور و اجزای آن را برعهده دارد.

نشانه‌های تغییر رنگ آب رادیاتور

 

مسلماً زمان‌های زیادی وجود دارند که رنگ آب رادیاتور از بی‌رنگ به چندین رنگ مختلف همچون قرمز، سیاه، زرد و… در می‌آید که مسلماً نشانه وجود مشکل خاصی است. حالا که متوجه عملکرد رادیاتور شدیم بهتر است به سراغ نشانه‌ها و دلایل این تغییر رنگ ‌های مربوط به آب رادیاتور شویم.

۱-تاریخ انقضا آب رادیاتور

اولین مورد در خصوص تاریخ انقضا آب رادیاتور است. ماده خنک‌کننده و یا همان آب رادیاتور دارای تاریخ انقضا مشخصی است که غالبا با توجه به میزان کارکرد اتومبیل به آن نگاه می‌کنند. در صورتی که تاریخ انقضا این ماده گذشته باشد می‌تواند رنگ آب رادیاتور تغییر پیدا کند و به رنگ قهوه‌ای در بیاید.

معمولاً قهوه‌ای شدن آب به این دلیل است که ذرات ماده خنک‌کننده و یا همان ضد جوش، کارایی خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند همچون روز اول کار کنند که سبب می‌شود آب رادیاتور به این رنگ دربیاید.

۲-جوش آوردن بیش از حد مایع

جوش آوردن بیش از حد مایع

دومین مورد مربوط به جوش آوردن سریع و غیر طبیعی ماده ضد جوش می‌شود. این جوش آوردن را می‌توانید از روی دمای آمپر آب خودرو متوجه شوید. البته همیشه هم دلیل جوش آوردن خودرو مربوط به آب رادیاتور نیست، بلکه گاهی اوقات مشکلات دیگری همچون خرابی واشر سرسیلندر‌ها و… سبب بروز این اتفاق می‌شود. جوش آوردن بیش از حد مایع نیز می‌تواند سبب قهوه‌ای شدن آب رادیاتور شود. در واقع زمانی که این مایع بار‌ها و بار‌ها به دمای جوش می‌رسد، خاصیت و ویژگی‌های خودش را از دست داده و به رنگ قهوه‌ای در می‌آید.

۳-خرابی لوله‌های لاستیکی

مورد بعدی در خصوص خرابی لوله‌های لاستیکی است که آب رادیاتور را به قسمت‌های داخلی موتور هدایت می‌کنند و می‌تواند رنگ آب رادیاتور را تغییر دهد. اگر این لوله‌ها دچار مشکل شوند مسلماً آب رادیاتور نشتی پیدا می‌کند و یا ممکن است هوا و ذرات گرد و خاک وارد آب رادیاتور شده و باعث خرابی و افت کیفیت آن شوند.

۴-خوردگی قطعات داخلی موتور

مورد بعدی در خصوص خوردگی قطعات داخلی موتور است. زمانی که قطعات داخلی همچون پیستون‌ها، سیلندر‌ها و یا حتی میل لنگ و… بنا به دلایل مختلف بر روی یکدیگر ساییدگی پیدا کنند، ذرات بسیار ریزآهنی را تولید می‌کنند که این ذرات در روغن موتور و یا حتی در آب رادیاتور می‌تواند ترکیب شود و سبب افت کیفیت آن‌ها گردد.

رنگ ‌های مختلف آب رادیاتور

نشانه‌های تغییر رنگ آب رادیاتور

آب رادیاتور می‌تواند به رنگ‌ های مختلفی دربیاید که هر کدام از آن‌ها نیز دلایل خاص خودشان را دارند. در این بخش به رنگ ‌های مختلف و همچنین تغییر رنگ آب رادیاتور می‌پردازیم، تا بتوانید در زمان بروز مشکل هرچه بهتر و سریع‌تر متوجه آن شده و مشکل را برطرف سازید.

۱-رنگ قهوه‌ای

زمانی که آب رادیاتور به رنگ قهوه‌ای در می‌آید، می‌تواند چند دلیل مختلف داشته باشد. معمولاً قهوه‌ای شدن آب رادیاتور به دلایلی همچون جوش آوردن‌های پی در پی رادیاتور، تمام شدن تاریخ انقضا آب رادیاتور و یا همان مایع خنک‌کننده و یا استفاده از سیلانتها برای گرفتن نشتی‌های رادیاتور رخ می‌دهد.

۲-رنگ زرد

رنگ زرد آب رادیاتور فقط در یک صورت می‌تواند رخ دهد و آن هم استفاده از آب رادیاتور بی‌کیفیت است. در واقع این مایع در حالت سالم و مرغوب به رنگ سبز است، اما اگر از مواد نامرغوب استفاده شود و در ترکیب با آن قرار گیرد، می‌تواند به رنگ زرد دربیاید.

۳-رنگ مشکی

سومین حالت مربوط به سیاه شدن رنگ آب رادیاتور است. آب رادیاتور گاهی اوقات به سمت سیاهی میل می‌کند که نشان دهنده وخامت اوضاع است. چند دلیل عمده برای این موضوع وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به خرابی شلنگ‌های اتصالی بین رادیاتور و اجزای داخلی موتور است. گاهی اوقات نیز ممکن است با کار کردن ۵ ساعت به بالای موتور خودرو، موتور دچار افزایش دما تا ۱۰۵ درجه شود که می‌تواند آب رادیاتور و یا همان مایع خنک‌کننده را به رنگ سیاه دربیاورد.

۴-رنگ قرمز

گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که رنگ آب رادیاتور به قرمز تغییر پیدا کند. معمولاً رنگ قرمز به دلیل ترکیب شدن آب رادیاتور با ذرات تجزیه شده بلوک سیلندر‌ها است که در واقع به اصطلاح به آن‌ها زنگ زدگی گفته می‌شود.

جمع‌بندی

به طور کلی موضوعاتی که مربوط به تغییر رنگ آب رادیاتور یا مایع خنک‌کننده می‌شوند را بیان کردیم تا بتوانید در زمان لازم مشکل را متوجه شده و اقدام به برطرف‌سازی آن کنید. نکته مهم بعدی نیز در خصوص خرید قطعات یدکی خودرو و همچنین مایع خنک‌کننده رادیاتور است.

برای آن که بتوانید رادیاتور و یا شلنگ‌های رادیاتور را با کیفیت بسیار بالایی تهیه کنید و نگرانی از بابت درجه یک بودن آن نداشته باشید، بهتر است به سراغ فروشگاه‌های معتبر در این زمینه بروید. یکی از این فروشگاه‌ها با نام شجاع پارت شناخته می‌شود که هم از بابت قیمت محصولات و هم از بابت کیفیت کالا‌ها می‌توانید به طور کامل مطمئن باشید.

‫4/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *