مقالات

رینگ پیستون چیست؟

رینگ پیستون چیست؟

رینگ پیستون یکی از اجزای اصلی پیستون‌ها در هر خودرویی است که وظیفه مهمی را نیز در عملکرد پیستون برعهده دارد. شناخت علائمی که نشان دهنده خرابی این رینگ‌ها هستند و یا عوارضی که خرابی این قطعه یدکی بر جا می‌گذارد، می‌تواند به شما کمک کند تا راننده بهتری باشید و از خودروی خود و موتور آن، هرچه بهتر و بیشتر نگهداری کنید. به طور کلی برای آن که بتوانید در این زمینه اطلاعات کاملی به دست‌آورید و خرید قطعات یدکی خودرو خود را با دانش بهتر و بیشتری انجام دهید، این مقاله را در خصوص رینگ پیستون برای شما اماده کرده‌ایم.

رینگ پیستون چیست؟

اولین مورد در خصوص آن است که ماهیت رینگ پیستون چیست و چه عملکردی دارد. رینگ پیستون در واقع یک حلقه‌ی آب‌بندی است، اما این عایق و آب بند برای جلوگیری از ورود و خروج آب نیست، بلکه به منظور عدم ورود هوا و بنزین به کار می‌رود. درواقع اگر بخواهیم به زبان ساده در خصوص رینگ پیستون صحبت کنیم باید بگوییم که این رینگ‌ها به منظور جلوگیری از خروج سوخت و همچنین هوای فشرده شده در زمان تراکم و گاز محترق شده یا آتش گرفته در زمان احتراق، از بین سیلندر و پیستون‌ها به کار ‌می‌روند.

رینگ پیستون باید به نحوی در شیار موجود در رینگ پیستون قرار بگیرد که به طور کامل در آن فضا باشد و جای حرکت نیز داشته باشد.

وظایف رینگ پیستون

وظایف رینگ پیستون

حالا که با رینگ پیستون آشنا شدید، بهتر است به وظایف این قطعه یدکی نیز بپردازیم تا بتوانیم هرچه بهتر و بیشتر از اهمیت آن باخبر شویم.

۱-عایق‌بندی

عایق‌بندی و عدم اجازه به ورود و خروج هوای فشرده شده و بخار بنزین احتراق یافته

۲-کاهش تماس

کاهش تماس برای کم کردن میزان اصطکاک بین پیستون و جداره یا دیواره سیلندر است. این فاصله به اندازه چند میلی‌متر ایجاد می‌شود، اما همان فاصله چند میلی‌متری نیز می‌تواند تأثیر بسیار زیادی را بر روی عملکرد موتور داشته باشد. زمانی که این اصطکاک رخ ندهد، فرسودگی بین این قطعات نیز پیش نمی‌آید و به همین دلیل نیازی نیست تا در مدت زمان کوتاهی نیاز به تعویض سیلندر و یا پیستون پیدا کنید.

۳-هدایت روغن

مورد بعدی در خصوص هدایت روغنی است که برای جلوگیری از ساییدگی بین پیستون و سیلندر استفاده می‌شود. رینگ پیستون می‌تواند این روغن را به مسیر درست هدایت کند و از نفوذ آن به داخل محفظه احتراق جلوگیری نماید.

۴-پیشگیری از نشت سوخت و روغن

مورد بعدی عایق‌بندی کردن محفظه احتراقی است که بین پیستون و فضای داخلی سیلندر ایجاد می‌شود. رینگ پیستون می‌تواند این محفظه را عایق‌بندی کرده و از نشت مخلوط سوخت و گاز حاصل از سوختن بنزین و… از اطراف پیستون جلوگیری کند.

۵-پیشگیری از نفوذ دود به سطح پایین پیستون

در صورتی که دود ناشی از سوختن بنزین و یا گازوئیل مهار نشود، می‌تواند سبب عملکرد اشتباه و ناقص موتور شود. رینگ‌های پیستون می‌توانند این دود را نیز درون محفظه ذخیره کرده و از نفوذ آن به سطح پایینی پیستون‌ها یا سیلندر‌ها جلوگیری کنند.

۶-منتقل کردن گرما

در خصوص این مورد باید گفت که منتقل کردن گرما از جداره پیستون‌ها به دیواره سیلندر‌ها که دمای کمتری دارند، یکی از وظایف و کاربرد‌های رینگ پیستون است. این کار به منظور جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای پیستون‌ها و همچنین جلوگیری از افزایش استهلاک آن‌ها انجام می‌شود.

بنا به دلیل داشتن این وظایف و همچنین مواردی که گفته شد، لازم است تا رینگ مقاومت بالایی را در برابر ضربه و گرما داشته باشد. بنا به همین دلیل نیز معمولاً این قطعه یدکی را از فلزی می‌سازند که مقاومت گرمایی بالایی دارد و بسیار نیز مستحکم است.

انواع رینگ پیستون

انواع رینگ پیستون

حالا که عملکرد و وظیفه اصلی رینگ پیستون را متوجه شدید، بهتر است بدانید که این قطعه یدکی چند مدل دارد و هر کدام از این مدل‌ها برای چه کاری می‌توانند مفید باشند؟ دو نوع اصلی رینگ پیستون با نام‌های رینگ فشاری و رینگ روغنی وجود دارند که در ادامه در خصوص آن‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

۱-رینگ پیستون فشاری

یکی از مواردی که در هر بار بالا و پایین رفتن پیستون باید انجام شود، مربوط به تمیز کردن روغن از جداره بین پیستون و سیلندر می‌شود. در صورتی که این روغن پاک نشود، ممکن است با پیستون بالا رفته و داخل سوخت شود و با آن آتش بگیرد. آتش گرفتن روغن نیز سبب می‌شود که عمل احتراق موتور دچار مشکل شود. وظیفه اصلی رینگ پیستون فشاری پاک کردن همین روغن از روی جداره است.

جنس رینگ‌های فشاری معمولاً از چدن ساخته می‌شود. چدن ماده‌ای است که مقاومت بسیار خوبی در برابر گرما دارد و می‌تواند با بالا رفتن پیستون و گرم شدن آن، انبساط پیدا کرده و محفظه به وجود آمده را کاملاً عایق‌بندی کند و با پایین آمدن پیستون نیز، دیواره‌ها را از روغن موجود بر روی آن‌ها، پاک‌سازی نماید. معمولاً در هر پیستون از دو رینگ فشاری استفاده می‌کنند. بر روی رینگ نیز از یک لایه اکسید آهن یا کروم استفاده می‌کنند تا میزان آسیب احتمالی وارده به دیواره سیلندر به حداقل برسد.

۲-رینگ پیستون روغنی

دومین مورد مربوط به رینگ پیستون‌های روغنی می‌شود. این رینگ‌ها به شکل شیاردار و یا سوراخ دار طراحی و ساخته می‌شوند تا ورود و خروج روغن به آن‌ها به شکل ساده‌ای انجام شود. مکان قرار‌گیری این مدل از رینگ‌ها غالبا در پایین‌ترین شیار موجود بر روی پیستون است. این شیار جایی پایین‌تر از محل قرار‌گیری رینگ پیستون‌های فشاری و در نزدیکی سوراخ گژن پین است.

اگر بخواهیم به بیان ساده وظیفه رینگ‌های روغنی را بیان کنیم باید بگوییم که این رینگ‌ها موظف هستند تا میزان مصرف روغن و همچنین لقی پیستون داخل سیلندر‌ها را تنظیم کنند.

جمع‌بندی

رینگ پیستون یکی از قطعات مهم پیستون است که نه تنها در عملکرد پیستون‌ها، بلکه در عملکرد سیلندر‌ها نیز تأثیر بسیار مهمی دارد. طی این مقاله هم به وظایف این قطعه و هم به انواع مختلف آن، اشاره کردیم. در صورتی که رینگ‌های پیستون دچار خرابی و یا فرسودگی شدند، بهتر است نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید و این کار را پشت گوش نیاندازید.

خرید رینگ پیستون نیز جز خرید قطعات یدکی خودرو محسوب می‌شود و لازم است تا در هنگام خرید آن به فروشگاه فروشنده نیز توجه داشته باشید. شجاع پارت یکی از فروشگاه‌هایی است که در این زمینه فعالیت کرده و اجناس درجه یک و با کیفیتی را نیز به فروش می‌رساند؛ بنابراین می‌توانید به سادگی به این فروشگاه اعتماد کرده و رینگ پیستون مدنظر خود را از انجا تأمین کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *