مقالات

تعویض دیسک و صفحه ۴۰۵

تعویض دیسک و صفحه ۴۰۵

دیسک و صفحه یکی از بخش‌های اصلی سیستم حرکتی چرخ‌ها و ترمز در هر خودرویی است. خراب شدن این بخش‌ها تأثیر مستقیمی بر روی حرکت خودرو‌ها برجا می‌گذارد و مسلماً اگر میزان خرابی بسیار بالا باشد، نمی‌توانید به سادگی به رانندگی خود ادامه دهید. به همین خاطر در این مطلب سعی کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم که چگونگی تعویض دیسک و صفحه ۴۰۵ را یاد بگیرید. البته یکی از اصول اساسی برای تعویض این قطعات مربوط به خرید قطعات یدکی خودرو می‌شود که باید برای این کار یک فروشگاه معتبر که اجناس اصل را عرضه می‌کند، پیدا کنید.

چگونگی تعویض دیسک و صفحه ۴۰۵

چگونگی تعویض دیسک و صفحه ۴۰۵

بهتر است بدانید که تعویض دیسک و صفحه ۴۰۵ را به چه شکل انجام می‌دهند. ابتدا باید گفت که این کار عملی بسیار پیچیده و ظریف است و نیاز به دقت عمل و توجه بسیار زیادی نیز دارد؛ بنابراین بهتر است اگر تخصص کامل در این زمینه ندارید، تعویض دیسک و صفحه را به یک متخصص سپرده و سعی کنید خودتان دست به آچار نشوید.

ابتدا باید خودرو را بر روی چاله سرویس ببرید تا بتوانید اجزای آن را از هم باز کنید. باتری را درآورده و برق خودرو را به طور کامل قطع می‌کنیم. قدم بعدی باز کردن سینی خودرو است که نقش حائل و حفاظ را برای قسمت‌های بسیاری از ماشین دارد. می‌توانید در صورت نیاز کامپیوتر و یا همان ECU ماشین را نیز باز کنید. قدم بعدی آزاد کردن سیم کلاچ از روی گیربکس است. این سیم کلاچ را به گیربکس متصل کرده و سبب انجام عملکرد دقیق گیربکس در تعویض دنده می‌شود.

پس از باز کردن تمام قسمت‌های گفته شده باید اتصال بدنه که شامل مهره ۱۳ می‌شود را نیز باز کنید. حالا باید سنسور دور موتور را که فقط هم یک پیچ دارد از بدنه و دیگر قسمت‌ها جدا کنید. سپس خرطومی هواکش داخل کابین و خرطومی هواکش موتور را بردارید. ماهک دنده که ۳ عدد می‌شود، قطعه یدکی بعدی است که باید باز شود. ماهک در بین عملکرد دسته دنده و گیربکس نقش دارد. پیچ‌های دورگیربکس که به طور کلی دو عدد از سمت بالای گیربکس می‌شوند را باید با استفاده از آچار ۱۶ باز کنید.

در مرحله بعدی عوض کردن دیسک و صفحه ۴۰۵، نوبت باز کردن استارت است که کلاً ۳ پیچ دارد و فقط هم با آچار آلن شماره ۸ باز می‌شود. تا اینجای کار تمامی مواردی که لازم است از داخل کاپوت ماشین باز شده و جداسازی شوند را جدا کردیم. حالا نوبت به چرخ‌های ماشین می‌رسد. ابتدا باید پیچ‌های چرخ و مهره سر پلوس در هر دو طرف چرخ را شل کنید. قدم بعدی بردن ماشین بر روی جک است. زمانی که چرخ‌ها را باز کردیم می‌توانیم به سراغ مهره‌ای سر پلوس برویم. این مهره‌ها را نیز باید باز کنیم. قدم بعدی باز کردن مهره قرار گرفته زیر سیبک است که برای این کار نیاز به آچار شماره ۲۲ دارید. برای آن که بتوانید پس از باز کردن مهره سیبک آن را آزاد‌سازی کنید، کافی است تا با چکش چندین ضربه به سیبک بزنید، در این گام مراقب گردنگیر سیبک باشید تا دچار مشکل نشود.

حالا نوبت به آزاد کردن طبق از توپی چرخ می‌رسد که نیاز است با استفاده از فرو کردن تایلیور داخل سوراخ طبق، این کار را انجام دهید. در قدم بعدی باید روغن را خالی کنید. برای این کار پیچ تخلیه گیربکس را باز کرده و روغن را داخل یک تشت خالی می‌کنیم. سینی رویی را که در مراحل پیشین باز کرده بودیم، حالا نوبت به باز کردن سینی زیر خودرو می‌رسد که در این مرحله باید انجام شود. با استفاده از آچار شماره ۱۰ می‌توانید ۳ پیچ اتصال دهنده سینی زیر گیربکس به فلایویل را باز کنید.

قدم بعدی عوض کردن دیسک و صفحه ۴۰۵، باز کردن و درآوردن پلوس‌ها است. برای این کار باید با استفاده از آچار ۱۱ موجود در بکس (box)، دو عدد پیچ چکمه‌ای بلبرینگ پلوس بزرگ را باز کنید. حالا پیچ پایینی گیربکس را با آچار ۸ آلن باز می‌کنیم. قدم بعدی مربوط به جدا کردن اجزای مربوط به کولر خودرو است. در این مرحله بست‌های نگهدارنده و پایه شلنگ کمپرسور کولر را باز کرده و سپس شلنگ‌ها را آزاد می‌کنیم.

سنسور کیلومتر خودرو را باز کنید. حالا که پیچ‌های گیربکس، سینی و برخی از پیچ‌های موتور باز شده‌اند نیاز است تا موتور مهار شود و به زمین نیفتد. برای اینکار باید با استفاده از تیفور، قسمت سقفی موتور را مهار کنید؛ در صورتی که به تیفور دسترسی نداشتید می‌توانید از وسط کارتل جک‌زده و موتور را از قسمت زیرین مهار نمایید.

در مرحله بعد پیچ وسطی گیربکس را با آچار ۱۶ فقط شل کنید، اما به طور کامل باز نکنید. با آچار شماره ۱۳ موجود در بکس، دو عدد مهره‌های گیربکس را باز نمایید. حالا با بکس شماره ۱۸، مهره وسطی دسته گیربکس را باز نمایید. در قدم بعدی نوبت به برداشتن کامل دسته گیربکس می‌رسد.

 تعویض دیسک و صفحه

برای برداشتن کامل دسته گیربکس لازم است تا با بکس ۱۶ پایه بلند، آن را باز کنید. حالا پیچی که در قسمت پایین وسط گیربکس به سمت رادیاتور باقی مانده است را باز کنید. برای آزاد کردن کامل گیربکس بهتر است آن را توسط دو نفر، یک نفر از بالا و یک نفر از پایین گرفته و کم کم آزاد کنید. قدم بعدی نیز درآوردن دیفرانسیل است که باید به سمت بالا فشار داده شده و چرخانده شود تا گیربکس نیز به تبع آن آزاد گردد.

پس از طی کردن تمام این مراحل می‌توانید به دیسک و صفحه ۴۰۵ برسید. برای باز کردن دیسک و صفحه لازم است تا فلایویل مهار شده و شروع به چرخش نکند. حالا باید با بکس شماره ۱۳ و جغجغه، ۶ عدد پیچی که دور صفحه کلاچ است را باز نمایید. قسمت قرار‌گیری صفحه کلاچ را تمیز کنید تا بتوانید صفحه جدید را جا بیاندازید. برای بستن صفحه کلاچ نیز باید یک شفت تنظیمی داشته باشید تا بتوانید دقیقاً صفحه کلاچ را در وسط محل مورد نظر تنظیم کرده و ببندید.

حالا که دیسک و صفحه کلاچ را باز کرده و تعویض نمودید، می‌توانید برای بستن آن‌ها نیز دقیقاً همین مراحل را از انتها تا ابتدا طی کنید.

جمع‌بندی

دیسک و صفحه ۴۰۵ یکی از مهم‌ترین بخش‌های این ماشین و به طور کلی هر خودروی دیگری است. زمانی که با علائم و نشانه‌های بیان شده در این مطلب در خصوص خرابی این قطعات یدکی روبرو شدید، بهتر است سریعاً نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. خریدن این قطعات از یک فروشگاه معتبر و مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا خیالتان از بابت کیفیت محصولات راحت بوده و نیازی به تعویض چندین باره آن‌ها نداشته باشید. بنابراین پیدا کردن فروشگاه معتبر اولین گام در این مسیر است. فروشگاه قطعات یدکی شجاع پارت می‌تواند مثال و نمونه بسیار خوبی برای این مدل از مراکز باشد. در شجاع پارت هم می‌توانید انواع و اقسام محصولات و قطعات یدکی تمام خودرو‌ها را پیدا کنید و هم آن که تمامی محصولات دارای ضمانت نامه اصل بودن کالا هستند و خیالتان از این بابت و از بابت سلامت خودرؤیتان راحت خواهد بود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *