مقالات

وظیفه میل گاردان چیست؟

وظیفه میل گاردان چیست؟

اطلاع از وظیفه میل گاردان موضوع اصلی بحث امروز است. احتمالاً نام میل گاردان و یا میل گردان را در خصوص خودرو‌ها و بخش‌های فنی آن‌ها بسیار شنیده‌اید، اما وظیفه اصلی این قسمت از خودرو چیست و چگونه می‌توانیم در حفظ این میله مهم عملکرد بهتری را داشته باشیم؟ اگر شما هم در خصوص این موضوع علاقه‌مند هستید می‌توانید به ادامه این مطلب که توسط فروشگاه شجاع پارت تهیه و تنظیم شده است، توجه کنید.

میل گاردان چیست؟

اولین موضوعی که در خصوص میل گاردن مطرح می‌شود، وظیفه آن است. اگر بخواهیم به بیان ساده در خصوص وظیفه این میله صحبت کنیم باید بگوییم که میل گاردن باید نیروی گشتاور پیچشی ایجاد شده در گیربکس را به دیفرانسیل خودرو منتقل کند. لازم به ذکر است که میل گاردن در خودرو‌های محور جلو که به اصطلاح دیفرانسیل جلو نامیده می‌شوند، وجود ندارد و فقط برای خودرو‌هایی با محور حرکتی عقب کاربرد دارد.

وظیفه میل گاردان در خودرو چیست؟

وظیفه میل گاردان در خودرو چیست؟

اولین موضوعی که باید بدانید آن است که دیفرانسیل و گیربکس در یک سطح ارتفاعی از خودرو قرار نگرفته‌اند، زیرا در ۹۹ درصد مواقع گیربکس بالاتر از دیفرانسیل است. میزان اختلاف ارتفاع بین این دو قسمت از خودرو دائماً در حال تغییر است زیرا دیفرانسیل در طی حرکت خودرو در دست انداز‌ها و جاده‌های خاکی و آسفالت دائماً بالا و پایین می‌شود. در این بین وظیفه میل گاردان اتصال گیربکس و دیفرانسیل به یکدیگر است. به همین خاطر دائماً باید تغییر اندازه بدهد و طولش را کم و زیاد کند. زمانی که دیفرانسیل بالاتر می‌رود، طول میله کمتر می‌شود و زمانی که دیفرانسیل پایین می‌آید، طول میله بیشتر خواهد شد.

نقش این میله در خودرو بسیار حیاتی است. تا اینجا متوجه شدید که میل گاردن باید بتواند نیرویی که توسط گیربکس ایجاد می‌شود را به دیفرانسیل منتقل کند. در سیلندر‌های موتور با سوزانده شدن بنزین و بخار بنزین نیرو و انرژی ایجاد می‌شود. این نیرو و انرژی از سیلندر‌ها به سمت گیربکس حرکت کرده و با استفاده از تنظیم دنده مورد نیاز برای حرکت، نیرو به دیفرانسیل انتقال پیدا می‌کند تا بتواند چرخ‌ها را به حرکت درآورد. میله‌ای که انتقال دهنده نیرو از گیربکس به دیفرانسیل است، همان میل گاردن نام دارد.

البته همان طور که قبلاً نیز گفته شد استفاده از میل گاردن فقط در خودر‌هایی با محور حرکتی عقب دیده می‌شود، زیرا در خودرو‌های محور جلو نیازی نیست تا فاصله زیادی بین گیربکس و دیفرانسیل برای انتقال نیرو طی شود. یکی دیگر از موضوعاتی که در مورد میل گاردن مطرح می‌شود آن است که این قطعه یدکی علاوه بر خودرو‌ها و صنعت خودرو‌سازی در دیگر صنایع همچون مهندسی فولاد و مکانیک، صنعت تولید کاغذ و چاپ، برنامه‌ریزی‌های مربوط به راه آهن، سیستم‌های نوار نقاله، صنایع فلزی و… نیز استفاده می‌شود.

ساختمان داخلی میل گاردان به چه شکل است؟

شناخت قسمت‌های داخلی این میله صاف شاید موضوع زیاد پر اهمیتی نباشد، اما به احتمال زیاد علاقه‌مندان بسیاری وجود دارند که نسبت به این موضوع اشتیاق داشته و سعی می‌کنند تا اطلاعات بیشتری را درباره آن کسب کنند و می‌تواند به شما در درک بهتر وظیفه میل گاردان کمک زیادی کند.

در داخل میل گاردان از مفصل‌هایی به نام مفصله‌ای صلیبی استفاده می‌شود. این مفاصل می‌توانند سبب حرکت زاویه دار دو محوری را برای میل گاردن فراهم نمایند.

قسمت بعدی در خصوص شافت اصلی میل گاردن است که از دو تکه مجزا ساخته شده است. دلیل دو تکه‌ای بودن این شافت مربوط به تغییر سایز میل گاردن می‌شود. دو تکه مذکور به شکل نر و مادگی در هم قفل می‌شوند و می‌توانند حرکت آزادانه‌ای را داشته باشند که سبب تغییر طول میل گاردن می‌شود.

علائم خرابی میل گاردان

در خودرو‌های دیفرانسیل عقب که از وجود میله گاردان بهره‌مند هستند، احتمال خرابی این میله و همچنین بروز خسارت‌های ناشی از ان، بسیار زیاد است. برای آن که بتوانید پیش از زیاد شدن مشکل میل گاردن نسبت به رفع آن اقدام کنید، لازم است تا علائم و نشانه‌های خرابی این قطعه یدکی را بشناسید.

۱-وجود ارتعاش

زمانی که خودرو در حال حرکت است لرزش‌های خفیفی را به دلیل وجود ناهمواری در جاده، تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها و یا حتی تنظیم نبودن فرمان می‌تواند داشته باشد. این مسائل و موضوعات در حالت عادی طبیعی هستند، اما زمانی که ارتعاشات بسیار زیاد شود و از قسمت وسط خودرو به گوش برسد می‌تواند نشانه خرابی شفت درایو‌ها باشد. خرابی این قطعات به صورت مستقیم به خرابی میل گاردن ارتباط دارد.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند ایجاد ارتعاش کند مربوط به ساییدگی بوش‌های میل گاردن است. این بوش‌ها همان قطعاتی هستند که سبب می‌شوند میل گاردن در حال حرکت دچار لرزش نشود و سبب ایجاد ارتعاش نگردد. در صورتی که اقدام مناسبی در جهت برطرف‌سازی این لرزش‌ها انجام ندهید، آن قدر لرزش زیاد خواهد شد که می‌تواند دیگ اجزای پیشرانه را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

۲-به وجود آمدن سر و صدا

دومین علامتی که در خودرو می‌تواند نشانه خرابی میل گاردن و همچنین بروز اختلال در وظیفه میل گاردان باشد، مربوط به سر و صدا‌های اضافی است که در خودرو به وجود می‌آید. معمولاً این صدا با تلق و تلوق کردن قطعات متفاوت است. در واقع زمانی که خودرو در حال شتاب‌گیری است و یا زمانی که دنده عقب حرکت می‌کنید، ممکن است متوجه این مشکل شوید. در چنین حالتی بهتر است سریعاً به تعمیرگار مراجعه کرده و سعی کنید تا میل گاردن را مورد بررسی قرار دهید.

۳-فرمان خارج از کنترل

گاهی اوقات ممکن است در حال دور زدن و یا حرکت در مسیر‌های مختلف احساس کنید که چرخ‌ها آن قدر که باید و شاید نمی‌چرخند و به نوعی بین لاستیک‌ها و آسفالت اصطکاک وجود دارد. این مورد نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی این قطعه و بروز خطا در وظیفه میل گاردان باشد.

عواقب جدا شدن میل گاردان

عواقب جدا شدن میل گاردان

مادامی که خودرو در حال حرکت باشد میل گاردن نیز در حال چرخش است. حال تصور کنید خرابی میل گاردن و شفت درایو‌ها به قدری زیاد شده است که یک طرف میل گاردن به طور کامل جدا شده باشد. در این شرایط شافت درایو میل گاردن هنوز در حال چرخش است و می‌تواند بخش‌های مختلف همچون کابل‌های ترمز دستی، خطوط ترمز، خط‌های سوختی و… را نیز نابود کند.

جمع‌بندی

به طور کلی این قطعه از خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خودرو است. بنا به دلایل گفته شده، باید اطلاعات کافی را در خصوص آن و همچنین وظیفه میل گاردان داشته باشید، زیرا ممکن است خودروی شما دچار نقص فنی در این قسمت شود و اگر به موقع به آن رسیدگی نکنید باعث بروز خرابی‌های بیشتری در قسمت‌های پیشرانه موتور گردد. خرید میل گاردن اصل یکی دیگر از معضلات افراد است که باید توجه زیادی به آن کنند. برای خرید قطعات یدکی خودرو بهتر است به فروشگاه‌های معتبری مراجعه کنید که تضمین اصل بودن قطعه یدکی را به شما می‌دهند. فروشگاه شجاع پارت یکی از همین موارد است که در عین تضمین اصالت کالا، قیمت بسیار مناسبی را نیز برای این محصولات دارد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *