مقالات

جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند؟

جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند

آیا می‌دانید جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند؟ در حقیقت آشنایی با قطعات جلوبندی اتومبیل و طرز کارکرد سیستم تعلیق می‌تواند راحتی و آسایش بیشتری را برای شما به ارمغان آورد. اگر چه هر کدام از لوازم جلوبندی و تعلیق خودرو وظیفه مشخصی دارند؛ اما وارد آمدن ضربات متعدد به هر کدام از این اجزا می‌تواند عملکرد کل خودرو را مختل کند همچنین اتومبیل را به طور ناگهانی در مسیرهای ناهمواری قرار دهد. پس بهتر است بدانید که جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند.

بررسی اینکه جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند ؟

شاید برای خیلی از شما سؤال باشد که جلوبندی خودرو چیست؟ و یا اینکه جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند؟ در حقیقت به بخش زیرین و جلوی هر اتومبیلی نیز جلوبندی خودرو گفته می‌شود. این قسمت از ماشین وظایف متنوعی از تعلیق و هندلینگ اتومبیل را بر عهده دارد مثلاً یکی از وظایف آن حفظ تعادل خودرو در هنگام افتادن در چاله‌ها، دست اندازها و مسیرهای پر پیچ و خم است. پس تعمیر و نگهداری جلوبندی خودرو تنها جزو مهارت یک جلوبندی ساز است. البته چون این سیستم از اجزای بسیار متعددی تشکیل می‌شود بنابراین امروزه قطعات سیستم جلوبندی در بیشتر مراکز خرید لوازم یدکی خودرو در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

اجزای بخش جلوبندی خودرو

اجزای بخش جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو و سیستم تعلیق که درصد بالایی از قطعات داخلی اتومبیل را به خود اختصاص داده است شامل اجزایی مانند:

  • بوش
  • فنرها
  • پسیبک
  • طبق‌ها
  • کمک فنرها

و… می‌باشد. پس به طور کلی آسایش سرنشینان یک ماشین تحت تأثیر سلامت و کیفیت این قطعات قرار دارد چنانچه از طریق ارتعاشات خارجی صدمه شدیدی به هر یک از این اجزای متحرک و ثابت جلوبندی خودرو وارد شود قطعاً این ضربات به سرنشینان ماشین هم انتقال داده خواهد شد. پس سیستم جلوبندی و تعلیق اتومبیل مهم‌ترین قسمتی است که می‌تواند ارتباط مستقیمی با اتاق و شاسی خودرو داشته باشد.

سیستم تعلیق جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند ؟

همان‌طور که گفتیم سیستم تعلیق از اجزای مهمی مانند انواع فنرها و کمک فنرها تشکیل شده است که مربوط به چرخ‌های عقب می‌شود. اگر چه سیستم جلوبندی اتومبیل مانند فرمان و میل فرمان تنها به بخش جلوی ماشین اشاره دارد؛ ولی حقیقت این است که حرکت چرخ‌های جلو تحت تأثیر حرکت چرخ‌های عقب خودرو قرار دارند. پس در تعریف اینکه جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند لازم است تا با اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق هم آشنا شوید.

اجزای تشکیل دهنده جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند ؟

سیستم تعلیق از اجزای مختلفی تشکیل شده است‌ و هر کدام عملکرد منحصر به فردی دارند. پس برای توضیح اینکه جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند در ادامه باید به برخی از این اجزا اشاره کنیم.

فنرها

مهم‌ترین بخشی که در جلوبندی خودرو و سیستم تعلیق طراحی شده است فنرها هستند. شما نیز معمولاً در مراکز خرید لوازم یدکی خودرو تا به حال نمونه‌ای از فنرها را دیده‌اید. فنرها می‌توانند ارتعاشات و فشارهای وارد شده به خودرو را سریعاً جذب کنند در واقع این فشارها قبل از اینکه به طور مستقیم به شاسی خودرو صدمه وارد کنند توسط فنرها مهار می‌شوند‌. از جمله فنرهای مهمی که در سیستم جلوبندی به کار می‌روند فنرهای لول و نمونه‌های مخصوصی از فنرهای پیچشی و تخت هستند.

فنرهای لول

این نمونه فنرهای از پیچیده شدن یک میله مناسب به اطراف یک استوانه ساخته می‌شوند. شما برای تهیه اندازه‌های مختلفی از فنرهای لول می‌توانید به برخی مراکز خرید لوازم جلوبندی و تعلیق در کشور از جمله فروشگاه شجاع پارت مراجعه نمایید.

فنر تخت

در پاسخ این که جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند باید گفت در عملکرد سیستم جلوبندی خودرو نیز فنرهای دیگری دخالت دارند. این قطعات به شکل فنرهای تختی هستند که در سیستم تعلیق اتومبیل تعبیه شده‌اند و به شکل شمش‌های فلزی هستند. عمدتاً این فنرها حالت انعطاف پذیری بسیار بالای دارند و در سایزهای متنوعی در سیستم تعلیق خودرو به هم متصل هستند در نتیجه می‌توانند در تعلیق چرخ‌های عقب عملکرد بسیار خوبی را خود نشان دهند.

فنر پیچشی

معمولاً این نمونه فنرهای جلوبندی دارای ویژگی پیچش و گشتاور هستند پس می‌توانند خاصیت پیچیده شدن و انعطاف پذیری زیادی داشته باشند. ضربه‌های وارد شده به چرخ‌های عقب توسط این نمونه فنرها به حرکت نوسانی تبدیل می‌شوند.

کمک فنر

کمک فنر

زمانی که ضربه‌های وارد شده به چرخ‌های اتومبیل از سمت مسیر حرکت خودرو به انواع فنرهای لول، تخت و پیچشی منتقل می‌شود این ضربه‌ها می‌توانند یک حالت نوسانی را در فنرها به وجود آورند. از این رو فنرها خاصیت نوسانی خود را تا مدت زمان زیادی حفظ می‌کند پس لازم است تا کمک فنرها این نوسانات ایجاد شده در سیستم‌ جلوبندی را کنترل کنند.

سیبک

در سیستم تعلیق اتومبیل معمولاً یکسری اتصالات بسیار مقاوم به کار می‌رود؛ چون سیستم جلوبندی خودرو به طور مداوم در برابر ضربات و فشارهای مستقیمی قرار دارد. پس در مورد اینکه سیستم جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند باید گفت علاوه بر اتصالات ثابت و محکم لازم است تا برخی از اجزای سیستم تعلیق ضمن داشتن مقاومت بالا دارای حرکت چرخشی هم باشند. بر همین اساس خودروسازان با تولید اتصالی به نام سیبک سعی کرده‌اند که نیاز اتصالات چرخشی را در سیستم تعلیق خودرو برطرف کنند. شما می‌توانید نمونه‌های مختلفی از سیبک های مقاوم و باکیفیت را در فروشگاه سراسر کشور به دست آورید.

کاربرد سیبک

سیبک ساختاری شبیه به گوی و کاسه دارد که معمولاً گوی فلزی آن داخل یک محفظه فولادی به صورت دورانی حرکت می‌کند. اطراف این محفظه توسط یک لاستیک پوشش داده شده است این سیبک های فلزی برای اتصال دادن طبق‌ها به چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین می‌تواند بازوی فرمان را هم به چرخ‌ها متصل کند. امروزه معتبرترین مراکز پخش لوازم یدکی خودرو مانند فروشگاه شجاع پارت می‌تواند مقاوم‌ترین سیبک ها را در اختیار شما قرار دهد.‌

بوش

بوش‌ها قطعاتی هستند که عملکردشان شبیه به سیبک ها است. البته با این تفاوت که سیبک ها قادرند در تمام جهات حرکاتی دورانی داشته باشند در صورتی که بوش‌ها تنها در یک جهت می‌توانند حرکت دورانی و یا چرخشی را اجرا کنند.

طبق‌ها

طبق‌ها

این قطعات در سیستم جلوبندی خودرو به عنوان یک بازو عمل می‌کنند. یعنی قادرند تا سیستم تعلیق اتومبیل را به قسمت‌هایی از شاسی اتومبیل متصل کنند. معمولاً طبق‌ها در این اتصال نقش مؤثری دارند حتی می‌توانند با استفاده از متصل کردن گوی و کاسه با استحکام زیادی به چرخ‌های خودرو هم متصل شوند. پس بهتر است در هنگام خرید لوازم جلوبندی و تعلیق به طراحی ویژه طبق‌ها همراه با مقاومت زیاد آن‌ها را توجه داشته باشید.

سیستم فرمان

یکی از مهم‌ترین قطعاتی که در سیستم جلوبندی خودرو به کار رفته است سیستم فرمان می‌باشد. این قطعه خود شامل اجزای مختلفی است که همگی وظیفه هندلینگ و هدایت اتومبیل را در مسیرهای هموار بر عهده دارند. این سیستم در بخش جلوبندی خودرو از چنان اهمیتی برخوردار است که تعمیرکاران عملکرد آن را هم ردیف با موتور و حتی گیربکس ماشین می‌دانند. مهم‌ترین اجزایی که در سیستم فرمان به کار رفته‌اند شامل جعبه، میل فرمان و قطعات مهم دیگری مثل غربیلک فرمان است.

سگ دست

در بررسی اینکه جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند معمولاً سگ دست ها نقش مهمی دارند. این قطعات جلوبندی در ساختاری لولایی طراحی شده‌اند تا با نصب شدن بر روی محور فرمان باعث چرخیدن چرخ‌ها شوند پس سگ دست ها وظیفه دارند تا از چرخ‌های اتومبیل نگهداری کنند؛ زیرا اجزایی مانند:

  • توپی چرخ
  • فرمان اتومبیل
  • اتصالات چرخ‌ها
  • دیسک های ترمز

نیز به سگ دست ها متصل هستند.

شغال دست

این قطعات از جلوبندی خودرو به سیبک فرمان متصل هستند البته اجزای دیگری در سیستم جلوبندی مانند میل کمک و قطعاتی مثل میل فرمان با استفاده از پیچ هایی به این قطعه مهم اتصال پیدا کرده‌اند.

آیا می دانید دقیقاً جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند ؟

به طور کلی متداول ترین سیستم های تعلیقی که در انواع خودروهای لوکس و ساده تعبیه می‌شود در دو نمونه دسته بندی شده‌اند.

سیستم تعلیق مک فروسون در جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند ؟

سیستم تعلیق مک فروسون در جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند ؟

یکی از پرکاربردترین سیستم هایی که در قسمت جلوبندی انواع خودروهای به کار می‌رود سیستم تعلیق مک فروسون است. خوب است بدانید که نام این سیستم برگرفته از نام شخصی است که این سیستم را در کمپانی جنرال موتورز طراحی و تولید کرده است. عمدتاً در این نمونه سیستم های تعلیق قطعات مقاومی مانند طبق‌ها با استفاده از بوش‌ها توانسته‌اند به شاسی متصل شوند. همچنین با استفاده از گوی و کاسه یا همان سبیک ها توانسته‌اند به چرخ‌ها اتصال پیدا کنند. در این سیستم فنر و کمک فنرها دقیقاً در بخش بالای طبق‌ها با طراحی ویژه‌ای به چرخ‌ها متصل هستند.

سیستم تعلیق دو جناغی در جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند ؟

در این نمونه سیستم های تعلیق معمولاً فنرها و کمک فنرها درست میان دو طبق در قسمت بالا قرار دارند. در سیستم های تعلیق دو جناغی متصل شدن طبق‌ها به چرخ‌ها از طریق گوی و کاسه یا همان سبیک ها ایجاد شده است از طرفی متصل شدن طبق‌ها با شاسی اتومبیل از طریق بوش صورت گرفته است.

به زبان ساده جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند ؟

به زبان ساده جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند ؟

به زبان ساده در مورد این سؤال که جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند می‌توان گفت که سیستم فنربندی که در تعلیق خودرو به کار رفته است در چرخ‌های عقب خودرو به شکل فنرهای تخت، لول و پیچشی قرار دارند. در این میان کمک فنرها با استفاده از چند بازو و بوش به سادگی می‌توانند به قسمتی از شاسی متصل شوند در صورتی که در چرخ‌های جلو چنین پیچیدگی هایی وجود ندارد پس سیستم جلوبندی خود ارتباط مستقیمی با سیستم تعلیق عقب خودرو دارد.

سخن پایانی

برای فراهم کردن آرامش نسبی سرنشینان خودرو باید سیستم تعلیق خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شود. اینکه جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند تماماً به نحوه عملکرد این قطعات بستگی دارد. اگر چه امروزه در طراحی و ساخت انواع خودروهای لوکس و ساده نیز سیستم های تعلیق پیشرفته ای به کار می‌رود؛ اما باز هم برای بالا بردن امنیت و آرامش سرنشینان یک خودرو اقدامات زیادی لازم است تا صورت بگیرد. در این میان ما در فروشگاه شجاع پارت اقدام به فروش باکیفیت ترین برند لوازم جلوبندی و تعلیق خودرو نموده‌ایم. بنابراین از آنجایی که در زمان تعمیر و یا تعویض قطعه ای از سیستم جلوبندی خودرو بهتر است به دنبال بهترین برند لوازم یدکی خودرو و لوازم اصلی آن باشید؛ می‌توانید قطعات اصل و اورجینال را از ما در بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت بخواهید.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *