مقالات

کاسه نمد چیست؟

کاسه نمد چیست؟

راهنمای خرید کاسه نمد

آیا تا به حال اسم کاسه نمد را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید کاسه نمد چیست و چه کاربردی دارد؟ در طول قرن‌ها مهندسان با مشکل آب‌بندی در دستگاه‌های متحرک مواجه بودند. در روزگاران گذشته که افراد به سمت غرب مهاجرت کردند برای اینکه چرخ‌های ارابه‌ها تا مدت‌های طولانی آب‌بندی باشند به یک سیستم آب‌بندی نیاز داشتند. آب‌بندهای اولیه به صورت نوارهای چرمی و نمدی بودند که باعث حفظ چربی حیوانات در اکسل‌های چرخ می‌شد.

 

برای خرید کاسه نمد متناسب با خودرو شخصی خود میتوانید بر روی این بخش کلیک نمایید و کالا متناسب با خودرو خود را با گارانتی و ضمانت تحویل کالا اصل درب منزل تحویل بگیرید.

 

پس از رخ دادن انقلاب صنعتی و تولید شدن موتورهای درون‌سوز و جعبه دنده‌ها، برای آب‌بندی به قطعات بهتری نیاز بود. در اواخر سال 1920 کاسه نمد جدیدی به وسیله چرم مقاوم در برابر روغن و یک محفظه فلزی ساخته شد. در انتهای جنگ جهانی دوم لاستیک‌های مصنوعی جایگزین چرم شدند و توسعه کاسه نمدها بهبود پیدا کرد. در سال‌ها 1960 الاستومترهایی تولید شدند که از موادی مانند سیلیکون، پلی اکریلات و فلوئوروکربن‌ها ساخته شده بودند و مقاومت دمایی بالایی داشتند. شرکت شجاع پارت در زمینه خرید قطعات یدکی خودرو آماده خدمت‌رسانی به شما می‌باشد.

 

کاسه نمد چیست؟

در اصطلاح به کاسه نمدها درزگیر گفته می‌شود که از فنر و واشر ساخته شده‌اند. این وسیله برای آب‌بندی انواع شفت دوار و محفظه حاوی سیال به کار می‌رود.

 

انواع اصلی کاسه نمد چیست؟

 

انواع اصلی کاسه نمد چیست؟

دو نوع اصلی کاسه نمد وجود دارد که عبارتند از شعاعی و محوری.

مدل شعاعی برای جلوگیری از نشت در یک یا هر دو جهت به کار می‌رود که از نوعی مواد آب‌بندی استفاده می‌نماید. در این مدل شافت می‌چرخد و عایق در محفظه خود ثابت می‌ماند.

کاسه نمدهای محوری که مهر و موم‌های مکانیکی و مهر و موم‌های صورت نیز نام دارند از دو قسمت تشکیل شده‌اند که یک قسمت ثابت و یک قسمت دوار می‌باشد. هر قسمت از بخش بسیار صاف دارد که به صورت فشرده مقابل یکدیگر نگه داشته می‌شوند. انواع دیگر از کاسه نمد وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • کاسه‌های نمد چرمی

این کاسه نمد‌ها قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارند و اصطکاک را در بین دو سطح مقطع سخت فراهم می‌کند. یکی دیگر از موارد کاربرد این کاسه نمدها جذب روغن می‌باشد. برای دمای 70- تا 100 درجه سانتی‌گراد از این مدل استفاده می‌گردد. علاوه بر عملکرد بالا این کاسه نمدها مقاومت بالایی نیز دارند.

  • کاسه نمدی NBR

این مدل محبوب‌ترین نوع کاسه نمد می‌باشد. بازه دمایی برای این کاسه‌های نمدی 55- تا 105 درجه سانتی‌گراد بوده و در برابر گریس مقاوم هستند.

  • کاسه‌های نمدی ACM

این کاسه‌های نمدی از ترکیب NBR و لاستیک اکرلیک ساخته می‌شود. برای این کاسه‌های نمدی محدوده دمایی تا 150 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

  • کاسه‌های نمد پی یو (U)

یکی از کاسه‌های نمدی که در برابر سایش، فرسایش و حرارت مقاوم‌تر است کاسه نمدی پلی یورتان نام دارد. بازه دمایی برای این کاسه نمدی 45- تا 100 درجه سانتی‌گراد است. این کاسه‌های نمدی از اجزای اصلی کاسه، فنر و واشر تشکیل شده‌اند. برای اینکه اجزای اصلی کاسه‌های نمد دچار فرسایش و پوسیدگی نشود از متریال تفلون استفاده می‌گردد.

 

شما می توانید کاسه نمد خودرو مورد نظر خود را از فروشگاه شجاع پارت، نمایندگی رسمی قطعات خودرو با پایین ترین قیمت موجود در بازار خریداری فرمایید.

 

کاربرد کاسه نمد چیست؟

به طور کلی در سیستم‌ها متحرک که حرکات دوار، نوسانی و رفت و برگشتی دارند از آن‌ها استفاده می‌گردد.

  • حرکت دوار: در این سیستم‌ها جهت چرخش برای آب‌بندی بسیار مهم است. شفت ممکن است در جهت ساعتگرد یا پاد ساعتگرد و یا در هردو جهت بچرخد.
  • حرکت نوسانی: شفت در این نوع حرکت در یک قوس با زاویه‌ای معین نوسان می‌کند.
  • حرکت رفت و برگشتی: شفت به صورت رفت و برگشتی وارد محفظه شده و از آن خارج می‌شود.

عوامل انتخاب کاسه نمد

برگزیدن کاسه نمد با طراحی و متریال بهینه وابسته به شرایط عملیاتی و کاربرد آن است که می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دما
  • سرعت
  • اختلاف فشار
  • نوع روان‌کننده
  • قرارگیری عمودی یا افقی
  • لنگی و انطباق نداشتن شفت با جداره داخلی

با توجه به اینکه موثر بودن یکی از شرایط عملیاتی بالا به طور معمول بر سایر فرآیندهای انتخاب این قطعه برتری دارد بنابراین برای تعیین بهترین نوع کاسه نمد قانون کلی وجود ندارد.

 

کاسه نمد در خودرو

 

کاسه نمد در خودرو

هر قسمت از خودرو که از روغن استفاده کند کاسه نمد نیز یکی از اعضای آن خواهد بود. بنابراین در سیستم‌های انتقال قدرت، فرمان، ترمز و …. این قطعه وجود دارد که در ادامه بیان می‌گردد:

  • کاسه نمد پلوس

کاسه نمد پلوس یک قطعه پلاستیکی بوده که در محل اتصال پلوس با دیفرانسیل یا جعبه دهنده قرار دارد. وظیفه این قطعه جلوگیری از نشت روغن از جعبه دنده یا محفظه دیفرانسیل می‌باشد.

  • کاسه نمد گیربکس

برای جلوگیری از نشت روغن در محورهای ورودی و خروجی جعبه دنده خودرو از کاسه نمد گیربکس استفاده می‌شود. از آنجایی که عوض نمودن کاسه نمد گیربکس یک فرآیند زمان‌بر و پرهزینه است برای جلوگیری از خوردگی و کاهش نیاز به تعویض از کاسه نمدهای مارپیچ استفاده می‌گردد.

  • کاسه نمد میل سوپاپ

این کاسه نمد در سرسیلندر قرار دارد و برای اینکه از روغن‌ریزی در انتهای میل سوپاپ جلوگیری کند استفاده می‌شود. اصولا کاسه نمد میل سوپاپ از قطعاتی با مقاومت زیاد ساخته شده و تا زمان زیادی نیاز نیست تعمیر شود اما این قطعه هم پس از مدتی خورده شده و در این ناحیه روغن‌ریزی برای موتور بسیار خطرناک خواهد بود زیرا هم امکان تخلیه روغن و صدمه به موتور وجود دارد و هم احتمال خواهد داشت روغن برروی تسمه تایمینگ ریخته شود که در هر دو صورت صدمات بسیار زیادی به موتور وارد می‌گردد.

  • کاسه نمد میل‌لنگ

از کاسه نمد میل‌لنگ با این هدف استفاده می‌گردد که روغن به طور مجدد به مخزن روغن منتقل شده و از روغن‌ریزی جلوگیری شود. در کل موتور خودرو از دو کاسه نمد تشکیل شده که عبارتند از: یکی در جلوی موتور و پشت پولی سر میل‌لنگ و دیگری پشت فلایویل.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی نمودیم به سوال کاسه نمد چیست پاسخ دهیم و شما را با انواع کاسه نمد آشنا سازیم. همچنین کاربردهای این قطعه را برایتان شرح دادیم. کاسه نمد در خودرو نیز کاربردهای زیادی دارد که شامل کاسه نمد پلوس، گیربکس، میل سوپاپ و میل‌لنگ می‌باشد. شجاع پارت ضمن معرفی کاسه نمد و همچنین خرید بلبرینگ و هرزگرد شما را یاری خواهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ ما مراجعه نمایید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *