مقالات

راهنمای خرید کاتالیزور پراید

راهنمای خرید کاتالیزور پراید

کاتالیزور خودرو یا همان مبدل کاتالیزوری وسیله‌ای برای کنترل پخش‌شوندگی گازهای اگزوزی است. واکنش ردوکس (واکنش اکسیداسیون و کاهش)، گازهای سمی و آلاینده‌های موجود در گازهای خروجی از یک موتور حرارتی  داخلی را به آلاینده‌های کمتر سمی تبدیل می‌کند. مبدل‌های کاتالیزوری بیشتر برای موتورهای احتراق داخلی که توسط  گازوئیل یا بنزین کار می‌کنند، استفاده می‌شوند. در این مطلب از وب سایت شجاع پارت شما را با کاتالیزور پراید آشنا خواهیم کرد.

راهنما خرید کاتالیزور پراید

بخشی از کاتالیزور خودرو پراید در سیستم اگزوز و خروجی گازهای این خودرو بوده و از آن به اسم  مبدل کاتالیزوری نیز استفاده می‌کنند. یکی از با اهمیت‌ترین قطعات سیستم کنترل آلایندگی این خودرو بحساب می‌آید. همانطور که می‌دانید، هیدروکربن‌ و کربن مونوکسید و هیدرو کربن‌هایی که از سوخت‌های مصرف نشده در پراید تولید می‌شوند، از دسته  آلاینده‌هایی هستند که بسیار خطرناک بوده و برای انسان‌ها و محیط زیست مضر می‌باشند. این آلاینده‌های خطرناک همراه با گازهای خروجی اگزوز پراید از درون کاتالیزور آن خارج می‌شوند. در این بین  گازهایی از هیدروکربن‌ها به CO2 و H2O  می‌شوند که در هوا منتشر شده و خطر زیادی ندارند. وجود کاتالیزور در پراید سبب می‌شود تا آلاینده‌های کمتری از این قطعه در هوا بخش شود.

وجود کاتالیزور نه تنها در پراید همچنین  در بقیه  خودروها نیز به اندازه‌ای مهم است که بسیاری از کشورها استفاده از آن را الزامی  کرده و تخلف‌های سنگینی را برای اشخاصی  که از این قطعه استفاده نمی‌کنند  قرار داده‌اند! به همین علت اگر این قطعه را ندارید بهتر است هنگام مراجعه جهت خرید قطعات یدکی خودرو آن را نیز تهیه کنید.

انواع کاتالیزور خودرو پراید

کارکرد کاتالیزور پراید

همانگونه که بیان شد، دود پراید هم  مانند  دود تمامی اتومبیل‌ها آلاینده‌های خطرناکی همچون اکسیدهای نیتروژن،  کربن مونوکسید، و همچنین هیدروکربن‌ها را شامل  می‌باشد، و کاتالیزور وظیفه دارد تا این گازها و واکنش‌های شیمیایی ناشی از آن را جداسازی کرده و در نهایت، موجب  کاهش میزان آلاینده‌های خطرناک در هوا شود. همچنین، یکی از وظایف مهم دیگر آن، اکسید ازت را به گاز ازت و یا گازی بدون خطر تبدیل نماید، به دلیل اینکه این گاز بسیار سمی است.

برند اصلی کاتالیزور خودرو پراید

این سوالی است که اکثر صاحبان پراید در زمان خرید کاتالیزور برای خودروی خود با آن روبرو شده و به دنبال برند اصل این قطعه مهم می‌گردند. در این باره باید گفت که برند سایپا یدک اصلی‌ترین کاتالیزور پراید می‌باشد، بنابراین در خرید آن توجه داشته باشید که برندهای متفرقه را به اسم برند اصل خریداری نکنید. برندهایی همانند رضا مشهد و ایران دلکو  نیز نمایش‌دهنده کاتالیزور هستند، اما برند اصلی آنها سایپا یدک در میان مردم شناخته می‌شود. نکته بسیار مهم این است که کاتالیزور خودرو پراید با برند سایپا یدک در بازار ارائه نمی‌شود و در اصل شرکت‌هایی مثل ایران دلکو قطعه خط تولید را فراهم می‌کردند. لذا به نوعی می‌توان گفت برند اصلی آن، تامین‌کننده خط تولید این خودرو همانند ایران دلکو است.

انواع کاتالیزور خودرو پراید

همانگونه که گفته شد، کاتالیزور از قطعات  پر اهمیتی است که صدمه به محیط زیست و هوا را به اندازه مورد توجهی کاهش داده و نصب آن امروزه برای همه خودروها امری الزامی است.

نکته با اهمیتی که مرتبط  با خرید کاتالیزور پراید وجود دارد این است که باید بدانید به دو دسته یورو ۲ و ۴ تقسیم‌بندی می‌شود که مدل پراید تاثیری در آن نداشته و تنها یورو ۴ و ۲ بودن آن اهمیت دارد. بد نیست تا به تفاوت آن‌ها بپردازیم:

  • استانداردهای یورو ۲ تنها بر روی گازهایی از جمله کربن دی اکسید و هیدرو کربن و اکسید نیتروژن امتحان شده‌اند که به دو نوع بنزینی و دیزلی تقسیم می‌شوند.
  • استانداردهای یورو ۴ نیز بر روی گازهایی از جمله دی اکسید کربن، هیدرو کربن و اکسید نیتروژن، اکسید نیتروژن، و تعداد دیگر از ذرات معلق در هوا امتحان شده‌اند.

محل نصب کاتالیست

محل نصب کاتالیست

کاتالیزور اگزوز برای کارکرد خود، احتیاج به گرمای بسیار بالایی در حدود ۸۰۰-۹۰۰ درجه سانتی‌گراد دارد در نتیجه  روی بخشی از اگزوز قرار می گیرد که بیشترین گرما را تولید می‌ کند. از سوی دیگر کاتالیزور به جذب گرما و در نتیجه کاهش دمای موتور خودرو کمک می‌کند. به همین علت  کاتالیست در قسمت پایانی  اگزوز سمت ماشین نصب می‌شود که کنار خروجی منیفولد دود قرار گرفته و با وجود دمای بسیار زیاد  در این قسمت به بهترین نحو عمل می‌کند. هنگام خرید قطعات برق خودرو و خرید کاتالیزور به مراکز معتبر مراجعه و مراحل نصب آن‌ها را به افراد باتجربه بسپارید.

طول عمر کاتالیست

طول عمر مبدل‌های کاتالیزوری محصور است، زیرا قطعه اسفنجی بکار رفته داخل مبدل کاتالیزور با گذشت  زمان خاصیت خود را از دست می‌‌دهد. در نتیجه  پروسه تبدیل گاز سمی به گاز غیرسمی دچار اختلال می‌‌شود و باید آن را عوض کرد. طول عمر مفید کاتالیست وابسته به نوع سوخت مورد استفاده در خودرو به موجب تولید حجم‌های متفاوتی از آلاینده‌ها مختلف است. بطور عادی  طول عمر کاتالیزور در خودروهای بنزین ‌سوز، در حدود ۸۰ هزار کیلومتر یا به نوعی چهار سال است. مشتری کاتالیزور حتما باید به این موضوع توجه کند و در زمان مناسب نسبت به تعویض آن اقدام نماید.

از نشانه‌‌های خرابی کاتالیزور پراید می‌توان به کاهش شتاب موتور، بالا رفتن مصرف سوخت،  روشن نشدن خودرو، لرزش خودرو، بوی بد و افزایش میزان آن به مرور، پایین آمدن دمای کاتالیست، دشوار استارت خوردن ماشین و روشن شدن چراغ چک نام برد. حال عواملی که موجب خرابی کاتالیست می‌شوند عبارتند از: وارد شدن ضربه به کاتالیزور، سیستم جرقه‌زنی معیوب ، گرفتگی منافذ اسفنجی کاتالیزور، واشر سرسیلندر عیب‌دار و استفاده از مکمل‌های بنزین هستند که بار سنگینی به کاتالیزور وارد می‌کنند.

کلام آخر

اگر صاحب یک خودرو پراید هستید وجود کاتالیزور از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل اگر هنوز این قطعه مهم را نخریده‌اید می‌توانید با مجموعه شجاع پارت تماس گرفته و کاتالیزور پراید خود را به صورت آنلاین سفارش دهید. امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افراد کمتری به بیرون از خانه آمده و اکثرأ خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند.

‫4/5 ‏‫(2 نظر)‬

1 دیدگاه در “راهنمای خرید کاتالیزور پراید

  1. مهدی گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *