مقالات

سنسور فشار روغن

سنسور فشار روغن

اگر به شما بگویند از مهم‌ترین تجهیزات حفاظتی خودرو چیست؟ بی‌شک باید سنسور فشار روغن را نام ببرید. یکی دیگر از نام‌های این سیستم دیزل ژنراتور است و در ادامه این مطلب از وب سایت شجاع پارت قصد داریم شما را با کاربردها و ویژگی‌های آن آشنا سازیم.

سنسور فشار روغن

اگر شما هم برای خرید قطعات یدکی خودرو به نمایندگی‌های مربوطه مراجعه کرده باشید، قطعا نام سنسور فشار روغنی را شنیده‌اید. دقت کنید که دیزل ژنراتور در مسیر عبور روغن موتور قرار دارد. روغن در شروع کار از سوراخ‌هایی که در سنسور قرار دارد، وارد می‌شود و در مرحله بعد فشار آن سنجیده می‌شود. یکی از نکاتی که در رابطه با سنسور های فشار روغن حائز اهمیت است، مدل و نوع موتور ماشین می‌باشد.  این سیستم اغلب در یکی از بلوک‌های سیلندر واقع شده که کنار فیلتر تعبیه گشته‌ است. در بعضی از سنسور ها به وارد شدن ولتاژ تغذیه نیاز دارند و بعضی فقط مقاومت مشخصی به خروجی می‌دهند.

 

خرابی سنسور فشار روغن

 

خرابی سنسور فشار روغن

ممکن است سنسور های فشار روغن دچار خرابی گردد، یا فشار روغن موتور کم شود، در این صورت تنها راه حل این است که به یک تعمیرکار تخصصی خودرو مراجعه کنید و مشکل را بیابید. در نظر داشته‌ باشید که احتمال سوختن موتور خودرو در اثر کاهش شدید روغن موتور وجود دارد. بنابراین رفع عیوب فشار روغن برای رانندگان خودرو بسیار مهم است. در صورت مشاهده  روشن شدن چراغ روغن در نمایشگرهای حرارتی، ماشین خود را فورا خاموش کنید و مشکل ایجاد شده را برطرف نمائید. کیفیت، ویسکوزیته، سطح، چسبندگی را بایستی با گیج روغن بررسی کرد. پمپ روغن، سنسور روغن، خنک‌کن روغن را نیز باید مورد بررسی قرار دهید.

اگر می‌خواهید از سالم بودن یا خرابی سنسور روغن خود مطلع شوید، سنسور را یکم شل کنید و در نهایت با استارت زدن از سالم بودن آن اطمینان حاصل فرمائید‌. به این صورت که اگر از کناره‌های سنسور روغنی بیرون ریزد، نشان‌دهنده این است که سنسور فشار روغن خراب می‌باشد و باید جهت تعمیر آن اقدام کنید. در غیر این صورت عیب و مشکل از جای دیگری است. برای مثال احتمال این وجود دارد که خنک‌کن یا فیلترها عیب داشته‌ باشند.  همچنین در زمان افت فشار روغن می‌توانید سیم‌کشی‌های سنسور را چک کنید. علائم خرابی و مشکل سنسور های فشار روغن، موارد زیر را شامل می‌شود.

  • مقدار فشار روغن در موتور خودرو

در مقدار فشار روغن، فاکتورهای گوناگونی از جمله آمپر و گیج روغن بسیار تأثیرگذار هستند. با توجه به نوع روغن و سردی و گرمی آن، میزان فشار روغن متفاوت است. این نکته را به خاطر داشته‌ باشید که مقدار فشار روغن در موتورهای کوچک و بزرگ با یکدیگر تفاوت دارند. در ابتدای روشن شدن موتور میزان فشار روغن در ماکسیموم حالت خود قرار دارد. بعد از گرم شدن موتور ماشین و روغن، فشار آن به تدریج کاهش می‌یابد. به صورت کلی وظیفه اندازه‌گیری فشار روغن بر عهده سنسور فشار روغن است. همچنین حفاظت از خرابی در لیست مسئولیت آن قرار می‌گیرد.

  • بستن سنسور روغن

به هیچ عنوان در زمان بستن سنسور روغن از نوار تفلون استفاده نکنید، زیرا بدین صورت راه ورود روغن بسته می‌شود. شما بایستی پیچ کورکنی را روی بدنه سنسور روغن پیدا کنید. با این کار سنسور فشار روغن را به صورت مستقیم یا با کمک بدنه موتور ببندید. نکته مهم در زمینه بستن ژنراتور دیزل این است که  روغن آن باید کاملا تمیز باشد تا دچار اشتباه نشوید.

 سنسور های فشار روغن به گونه‌ای طراحی گشته‌اند، که به ضربه حساس‌اند. بنابراین جهت نگهداری و حمل آن به دقت بالایی نیاز است. به نوع و مدل موتور این سنسور توجه داشته باشید، زیرا برخی  در یکی از بلوک‌های سیلندر جاسازی می‌گردند یا در کنار فیلتر روغن در موارد کمی نیز بالای موتور قرار می‌گیرد. نوع vdo  فشنگی‌های دیزل میزان و مقدار فشار روغن را نشان می‌دهند یا علائمی جهت اخطار پایین بودن فشار روغن نمایان می‌کنند. اعمال ولتاژ تغذیه که به صورت معمول سه فیش است نیز در برخی از سنسور های فشار دمای روغن اعمال می‌گردد. همان طور که دراین بخش خواندید بستن سنسور فشار روغن باید به دقت هرچه تمام‌تر انجام شود، تا دچار خرابی‌ها و عیوب دیگر نشود. اگر این کار را با بی‌دقتی انجام دهید، باید به تعمیر بیشتر و هزینه‌های بالاتری متوسل شوید.

طریقه خطایابی و رفع اشکال در فشار روغن

با اینکه بهترین گزینه برای رفع مشکلات مربوط به افت فشار روغن خودرو مراجعه به مراکز مربوط به خرید قطعات برق خودرو و تهیه قطعات مورد نیاز برا رفع عیوب آن است، اما با رعایت چند نکته می‌توانید تا حدودی مشکلات مربوط به افت فشار روغن را بلافاصله و در محل بررسی کنید و از ایجاد مشکلات و نواقص بعد از آن در خودرو جلوگیری نمایید:

 

طریقه خطایابی و رفع اشکال در فشار روغن

 

۱.اگر مشاهده کردید که نشانگر روغن کم است، سریعا موتور را خاموش کنید.

۲.سعی کنید گیج روغن را بیرون بکشید و سطح روغن را تا حد نرمال چک کنید.

۳.سنسور فشار روغن را شل کنید و با زدن استارتی کوتاه به موتور، وضعیت روغن را چک کنید.

۴.اگر دیدید که موتور و روغن سالم هستند، سعی کنید با اعمال فشار بر روی سنسور، مقاومت آن را اندازه بگیرید.

۵.در نهایت سعی کنید که وایرینگ و یا سیم‌کشی سنسور را بررسی کنید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان یابید.

جمع‌بندی

همان‌ طور که در این مقاله از وب‌ سایت اینترنتی شجاع پارت مطالعه کردید؛ دیزل ژنراتور همان سنسور فشار روغن است. مقدار فشار روغن به عواملی همچون آمپر و گیج روغن بستگی دارد و با توجه به سردی و گرمی روغن متفاوت است. در صورت افت شدید فشار روغن احتمال سوختن موتور خودرو وجود دارد، این موضوع بیانگر اهمیت ویژه سنسور روغن است. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده‌ باشید و به خوبی پاسخ سؤالات خود را در این زمینه دریافت کرده‌ باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *