مقالات

رینگ موتور چیست؟

رینگ موتور

راهنمای خرید رینگ موتور

یکی از قسمت‌هایی که در موتور فضای کمی را اشغال می‌کند، اما نقش حیاتی در موتور ایفا می‌نماید، رینگ موتور است. این قطعه یک حلقه‌ی فلزی می‌باشد، که دور پیستون جای می‌گیرد. از این رو به جای رینگ به آن رینگ پیستون نیز می‌گویند. وظيفه اصلی این قطعه بالا بردن سطح راندمان موتور می‌باشد. در این مطلب از وب سایت شجاع پارت اطلاعاتی در مورد معرفی کامل این قطعه، انواع آن، علت شکستن و خرابی و نحوه‌ی خرید را در اختیارتان قرار می‌دهیم. پس با ما باشید.

 

دلیل وجود رینگ موتور ماشین چیست؟

همانطور که گفتیم، وظیفه اصلی رینگ در موتور بالا بردن راندمان و کارایی پیستون موتور ماشین است. در واقع با قرارگیری حلقه‌ی فلزی یا همان رینگ به دور شیار روی پیستون که از پیش طراحی شده نوسانات پیستون درون سیلندر به سهولت انجام می‌پذیرد. وجود رینگ پیستون سبب شده تا حرکت رفت و برگشتی پیستون نرم‌تر شود و درپی آن بازدهی موتور افزایش پیدا کند. نقش رینگ در این سیستم پرکردن فضای لقی بین قطعات موتور ( پیستون با دیواره سیلندرها ) در جهت روان‌سازی حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها و تنظیم موتور است.

 

دلیل وجود رینگ موتور ماشین چیست؟

 

 جنس رینگ پیستون به دلیل وجود گرمای زیادی که درون موتور وجود دارد، از چدن طراحی شده است. رینگ پیستون به سبب جنسی که دارد از مقاومت بالایی در برابر گرما برخوردار می‌باشد. از دیگر ویژگی رینگ پیستون علاوه بر مقاومت گرمایی، خاصیت ارتجاعی آن بوده که وجود این دو ویژگی سبب طول عمر مفید رینگ موتور خواهد بود. پس یکی از دلایل وجود رینگ در موتور روان‌سازی حرکت پیستون‌ها و در نتیجه کاهش اصطحکاک و فرسایش قطعاتی همچون سیلندر، پیستون‌ها و به طور کلی کاهش استهلاک موتور است.

 می‌توان گفت که از دلایل و ضرورت کاربرد رینگ پیستون  صرفه‌جویی در مصرف بنزین است. با استفاده از رینگ و روان‌سازی نوسانات پیستون، موتور تنظیم شده و کارکرد آن افزایش می‌یابد. از سوی دیگر طراحی فیزیکی سیلندر به تنهایی قادر به آب‌بندی موتور نبوده و وظیفه‌ی دیگر رینگ پیستون این است که از خروج و ورود مواد سوختی و روغن بی‌رویه جلوگیری نماید.

 

برای مشاهده ی محصولات بوش پیستون و اطلاع از قیمت ها و خرید محصول متناسب با خودروی خود بر روی این بخش کلیک کنید.

 

انواع رینگ موتور خودرو

رینگ موتور در دو نوع رینگ روغنی و رینگ فشاری تولید می‌شود. هر مدل از این رینگ‌ ها وظيفه‌ی خاصی را عهده‌دار بوده و هر دو نوع آن‌ها برای موتور خودرو لازم و ضروری است. در ادامه به توضیحاتی درباره انواع رینگ پیستون خواهیم پرداخت.

  • رینگ پیستون روغنی

رینگ روغنی خود به چند دسته تقسیم می‌شود. رینگ روغنی شیاردار، سوراخ‌دار و یا چاک‌دار از انواع رینگ روغنی هستند. رینگ روغنی وظیفه دارد تا از ورود بی‌رویه روغن به درون محفظه‌ی احتراق جلوگیری نماید. در اطراف پیستون قرار گرفته و در  زمانی که به سمت پایین حرکت کرده از جارو کردن روغن در کناره پیستون جلوگیری می‌کند. در واقع با کمک رینگ موتور روغنی ورود و خروجی روغن تحت کنترل قرار گرفته و از  مصرف بی‌رویه‌ی آن جلوگیری می‌شود. علاوه بر اینکه وجود خود رینگ روغنی در بالا بردن بازدهی نقش بسزایی دارد، ساختار تشکیل‌دهنده آن نیز به این مهم کمک می‌کند. از این رو رینگ های روغنی از سه تکه با کناره‌هایی از جنس فولاد، درجهت کاهش ساییدگی رینگ تشکیل شده است.

  • رینگ فشاری

از دیگر رینگ های موجود در موتور خودرو، رینگ فشاری است، که وظیفه جلوگیری از نشت گاز از کناره‌های پیستون به خارج از محفظه‌ی احتراق را دارد. این عمل در هنگام حرکت رفت و برگشتی پیستون موتور رخ می‌دهد. در نوسانات پیستون رینگ فشاری منبسط شده و به سطح پیستون می‌چسبد و با این کار از خروج گاز جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است که درکنار این رینگ بطور حتم باید از رینگ روغنی نیز در سطح پیستون استفاده گردد.

 

تعداد رینگ های موجود در موتور

اگر شما نیز بعد از شنیدن این توضیحات در مورد کارایی پیستون برایتان این سوال پیش آمده، که تعداد رینگ های مورد نیاز برای پیستون موتورهای مختلف چقدر است؟ باید بدانید که در موتورهای مختلف متفاوت می‌باشد. این تعداد برای هر پیستون بین 3 تا 7 عدد متغیر بوده و به میزان تراکم هوا، سوخت درون محفظه احتراق و نوع موتور وابسته است. در موتورهای بنزینی هر پیستون دو رینگ روغنی و یک رینگ فشاری نیاز دارد. در موتورهای دیزلی عموما هر پیستون بیشتر از 5 رینگ موتور می‌خواهد.

 

تشخیص خرابی رینگ پیستون

کارکرد بالای موتور یکی از دلایل برای شکستن رینگ‌ های پیستون است. معمولا این مورد یکی از شایع‌ترین مشکلات موتور بوده و به دنبال آن دلیلی برای بازکردن موتور ماشین به حساب می‌رود. اما برای تشخیص این مورد عموما وقتی که موتور خودرو شروع به ایجاد سر و صدای زیاد می‌کند و راننده متوجه کم شدن قدرت موتور می‌شود، ذهن تعمیرکار سریع به سمت شکسته شدن رینگ‌ های پیستون کشیده می‌شود. لازم به ذکر است اگر به هنگام خرابی رینگ پیستون سریع اقدام به تعمیر آن نشود موتور ماشین متحمل فشار زیادی شده و به جداره سیلندرها نیز آسیب رسیده، در نهایت هزینه‌های گزافی از تعمیر موتور و سیلندر گریبان‌گیر شما خواهد شد. پس بعد متوجه شدن خرابی رینگ ها سریعا اقدام به تعویض نمایید.

 

تشخیص خرابی رینگ پیستون

 

متداول‌ترین دلایل برای خرابی رینگ موتور

همانطور که گفتیم کارکرد زیاد و ایجاد فشار بیشتر از حد مجاز به موتور و حتی استفاده نادرست از ماشین می‌تواند سبب شکسستن و خراب شدن رینگ پیستون شود. استفاده نادرست شامل بکار گرفتن روغن موتور تقلبی و غیراصل و تعویض آن در فواصل زمانی زیاد و یا راندن ماشین با سرعت بالا در هوای گرم، هرکدام می‌تواند سبب خراب شدن رینگ‌ های پیستون شود. از آنجا که رینگ، وظایف مهمی از جمله افزایش عملکرد و بازدهی موتور، جلوگیری از ایجاد آتش‌سوزی و نشت‌گاز، کم کردن هزینه مصرف سوخت و … را برعهده دارد و نقش مهمی در هر کدام ایفا می‌کند، تعویض به موقع آن در افزایش طول عمر موتور و درنهایت ماشین شما امری‌ حیاتی است، لذا در اقدام برای آن تعلل نکنید!

سخن آخر

در این مطلب شما را با رینگ موتور و راه‌های تشخیص خرابی و اهمیت آن آشنا نمودیم، برای خرید قطعات یدکی خودرو و خرید قطعات برق خودرو می‌توانید به فروشگاه معتبر شجاع پارت مراجعه کنید.

‫5/5 ‫(1 نظر)

2 دیدگاه در “رینگ موتور چیست؟

  1. مقالات خوبی توی سایت شما خوندم
    سپاس

  2. محمد گفت:

    سلام خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *