مقالات

تفاوت 206 تیپ 2 و 5

تفاوت 206 تیپ 2 و 5

برندهای خودروساز جهانی برای عرضه‌ی توانایی و قابلیت‌هایشان به مشتری، سعی دارند تکنولوژی‌های بروز را به‌ کار ببرند، در نتیجه برای خرید خودرو داشتن اطلاعات کافی امری ضروری است. اما در کشور ایران، تکنولوژی در صنعت خودرو جایگاه ویژه‌ای ندارد و اکثر محصولات تولیدی به چندین سال قبل تعلق دارند. پس با کم‌ترین دانش و تخصص فنی با توجه به نیازتان می‌توانید خودرویی مناسب را خریداری کنید.

با این حال خرید خودرو به انتخاب دقیق و اصولی نیاز دارد. به این منظور اشراف به مسائلی چون مشخصات فنی، امکانات رفاهی و آپشن‌ها شما را به این هدف نزدیک می‌کنند. پژو206 یکی از بارزترین نمونه‌های عرضه شده در بازار است که در تیپ‌های متنوع در طی سال‌های گذشته به فروش می‌رسد. مسائل فنی، امکانات و آپشن‌ها، تفاوت‌های موجود در این تیپ‌ها هستند. ما در این مقاله از سایت شجاع پارت به تفاوت 206 تیپ 2 و 5 که در میان تیپ‌‌های دیگر پرفروش و محبوب هستند، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تفاوت 206 تیپ 2 و 5 چیست؟

در ایران از سال ۱۳۸۰ یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار یعنی پژو206 به عرصه رقابت وارد شد. در میان جوانان هنوز یک گزینه‌ی محبوب است. ورود این خودرو با ۶ تیپ به بازار موجب شد به‌سرعت شناخته شود. اما ایران‌خودرو پس از مدتی تولید نسخه صندوقدار و هاچ‌بک در تیپ 2 و 5 را ادامه داد و بقیه‌ی تیپ‌ها را از رده خارج کرد. در ادامه به تفاوت‌های این دو نوع تیپ می‌پردازیم:

  • تفاوت در طراحی ظاهری

از اصلی‌ترین دلایل موفقیت پژو206 در بازارهای جهانی می‌توان به طراحی پویا و تطبیق‌پذیر آن اشاره کرد که مقبولیت خود را حتی پس از دو دهه در میان خریداران حفظ نموده‌ است. درواقع این خودرو برای انجام تغییرات ظاهری و تیونینگ پتانسیل بالایی دارد و با ظاهر امروزی و جوان‌پسند همواره در لیست پرفروش‌ترین خودروهای داخلی به‌ چشم می‌خورد. تا قبل از حضور206 گزینه‌ی جذابی برای خودروهای هاچ‌بک وجود نداشت؛ در نتیجه می‌توان به این خودرو عنوان سنت‌شکن را داد. پروفیل‌های حجیم جانبی بدنه از جمله درب‌ها و گلگیرها به‌ دلیل خطوط سیال و روان روی بدنه، در ظاهر آن نقش قابل‌ توجهی داشته‌اند. در قسمت جلوی خودرو چراغ‌های بزرگ و کشیده، ظاهر اسپرت و تهاجمی در آن به‌ وجود آورده‌اند.

تغییرات ظاهری این خودرو در طی سال‌ها جزئی بوده ‌است، که شامل تغییر طراحی سپر عقب، طرح کریستالی چراغ جلو و تغییر گرافیک داخل چراغ‌های عقب است. در خصوص تیپ‌های مختلف 206 می‌توان گفت، تفاوت خاصی مشاهده نمی‌شود. شما فقط با مشاهده‌ی لوگو تایپ نصب ‌شده که بر روی گلگیرهای جلو قرار دارد می‌توانید تیپ آن را تشخیص دهید. عدد درج‌ شده در نمای جانبی و در بخش انتهایی گلگیر جلو تفاوت 206 تیپ 2 و 5 است که عدد حک ‌شده ۱.۴ به تیپ 2 اشاره می‌کند و به‌ معنی کاربرد موتور ۱.۴ لیتری در این تیپ است. در تیپ 5 عدد ۱.۶ حک شده زیرا موتور ۱.۶ لیتری در آن مشاهده می‌شود.

 

 

تفاوت در طراحی ظاهری

 

  • تفاوت‌ در طراحی کابین

از دید بسیاری از خریداران و علاقمندان، فضای داخلی کابین 206 جذاب و گیرا طراحی شده. از دیگر مواردی که در جلب نظر مخاطب تاثیر داشته ارگونومی و کاربری آسان برای راننده و سرنشینان است. در تیپ 2 خودروی 206 سیستم برق هالتی‌پلکس به‌ کار رفته که این به‌ معنی بهره‌مندی آن از سیستم برقی نوین برای اجرای فرامین راننده است. خریداران از پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری آن ناخوشایند بودند که تیپ 5 توانست نظرها را به خود جلب کند. موتور ۱.۶ لیتری و امکانات رفاهی بیشتر از دلایل این محبوبیت ذکر شده‌اند.

کنسول مرکزی داشبورد نیز از تفاوت‌های 206 تیپ 2 و 5 است که در تیپ 2 به‌ شکل تهویه مطبوع دستی بوده و در تیپ 5 به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک برخورد می‌کنید. تنظیم آینه‌ها در تیپ  2 به‌صورت دستی بوده، اما در تیپ 5 تنظیم آن به ‌شکل برقی و توسط کلیدهایی که در قسمت میانی و کمی پایین‌تر از اهرم تعویض دنده قرار گرفتند، انجام می‌شود. از مزیت‌های دیگر تیپ 5 شیشه بالابرهای برقی عقب است که تیپ 2 به آن مجهز نیست. صفحه نمایش اطلاعات کامپیوتر سفری در تیپ 2 جزئیات سیستم صوتی را نشان می‌دهد، اما در تیپ 5 دمای محیط خارج کابین نیز در این صفحه نمایش داده می‌شود. 206 در صندلی‌های قسمت عقب تیپ 2 پشتی گردنی ندارد، اما در تیپ 5 به‌ صورت سه‌تایی برای صندلی‌های عقب استفاده شده‌ است.

  • تفاوت امکانات رفاهی و آپشن‌ها در تیپ 2 و5

اگر قصد تشخیص تیپ‌های مختلف 206 را دارید به لیست امکانات رفاهی و آپشن‌ها نگاه کنید. تیپ 5 پژو206  با امکانات رفاهی بیشتر فول‌ترین نسخه‌ی موجود بازار ایران است. امکانات رفاهی تیپ 2 شامل موارد زیر است:

به تعداد دو عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمز جلو آن دیسکی، سیستم ترمز به‌شکل ضدقفل، در عقب ترمز کاسه‌ای، فرمان آن هیدرولیکی است، سرعت برف پاک‌کن قابلیت تنظیم با سرعت خودرو را دارد، در قسمت جلو و هم عقب چراغ مه‌شکن دیده می‌شود، ارتفاع نور چراغ جلو به‌وسیله‌ی داخل کابین تنظیم می‌شود، یک عدد سوئیچ کنترل از راه دور رادیویی برای قفل مرکزی آن، در محیط‌های تاریک تا قسمت درب منزل چراغ همراهی دارد، آینه‌های جانبی با دست تنظیم می‌شوند، شیشه‌های جلو بالابر برقی دارند، سیستم صوتی آن از پشت فرمان کنترل می‌شود.

امکانات رفاهی تیپ ۵ موارد زیر را دربرمی‌گیرد:

به تعداد دو عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضدقفل آن به‌شکل چهار کاناله طراحی شده، هم چرخ‌های جلو و هم چرخ‌های عقب ترمز دیسکی دارند، با تعبیه بلندگو در جلو و عقب سیستم صوتی قوی دارد، سیستم تهویه مطبوع آن اتوماتیک درنظر گرفته شده، هر دو شیشه‌های جلو و عقب با بالابر برقی کار می‌کنند، سرعت برف پاک‌کن آن با سرعت خودرو تنظیم می‌شود، صندلی‌های عقب پشت‌سری دارند که با قابلیت تنظیم برای ارتفاع است، توسط سوئیچ کنترل از راه دور رادیویی قفل مرکزی انجام می‌شود، در صندلی ‌های جلو کمربندهای ایمنی قابلیت تنظیم ارتفاع دارند، آینه‌های جانبی به‌صورت برقی تنظیم شده و به حسگر دماسنج و قاب رنگی مجهز شده‌اند، علاوه‌بر چراغ مه‌شکن چراغ نقشه‌خوان نیز دارد، ارتفاع نور جلو قابل تنظیم است.

  • قوای محرکه در تیپ 2 و 5

این بخش مهم‌ترین تفاوت 206 در تیپ 2 و 5 است. موتور به‌ کار رفته در تیپ 2 تی یو سه و در تیپ 5 با کد تی یو پنج مشخص می‌شود. تیپ 2 با پیشرانه چهار سیلندر ۸ سوپاپ با حجمی به مقدار ۱۳۶۰ سی‌سی، ۷۵ اسب‌بخار در ۵۵۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند و حداکثر گشتاور آن ۱۱۸ نیوتن‌متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه ذکر شده. برای انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو از جعبه‌دنده ۵ سرعت دستی استفاده می‌شود.

طبق اطلاعات رسمی شرکت تیپ 2 دارای شتاب ۱۴.۱ ثانیه با ۶.۴ لیتر سیکل ترکیبی مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد. در تیپ 5 موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ که نیرویی معادل ۱۱۰ اسب‌بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند، ۱۵۸۷ سی‌سی حجم دارد. اعلام رسمی شرکت برای حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو مانند تیپ 2 است. با بررسی اطلاعات موجود به شتاب صفر تا صد ۹.۶ ثانیه می‌رسیم. سیکل ترکیبی مصرف سوخت تیپ 5، ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بیان شده.

 

 

تجربه‌ی رانندگی در تیپ 2 و 5

 

  • تجربه‌ی رانندگی در تیپ 2 و 5

با تجربه‌ی رانندگی در تیپ 2 و 5 شاید تفاوت چندانی در آن نبینید، اما توان خروجی بین پیشرانه‌های این دو تیپ کاملا متفاوت بوده و در نتیجه تجربه‌ رانندگی را متفاوت می‌کند. از مهم‌ترین مزیت‌های تیپ 5 مصرف سوخت یکسان با تیپ 2 است، در حالی که تیپ 5 حجم موتور بیشتری دارد. تیپ 5 با شتاب و چابکی بهتر سواری بانشاط را برای شما رقم می‌زند.

در تیپ 2 شتاب اولیه چندان مناسبی در شروع حرکت نخواهید داشت؛ زیرا موتور آن جزء موتور اقتصادی و کم‌مصرف است. اما تیپ 5 با شتاب اولیه بهتر تعجب شما را در رانندگی برمی‌انگیزد. عملکرد سیستم ترمز در تیپ 5 با وجود ترمز دیسکی جلو و عقب بسیار بهتر از تیپ 2 است. در تیپ 2 ترمز دیسکی در قسمت جلو به‌کار رفته و ترمزهای کاسه‌ای در قسمت عقب به چشم می‌خورد.

  • قیمت تیپ 2 و 5

در حال حاضر پژو206 تیپ 2 در بازار آزاد خریدوفروش با قیمت ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. تیپ 5 این خودرو قیمتی در حدود ۳۰۵ تا ۳۱۰ میلیون تومان دارد.

سخن آخر

با توجه به موارد گفته شده تیپ 2 و 5 تفاوت ظاهری چندانی ندارند و هر دو به شما وجهه اجتماعی یکسان خواهند داد. اما با توجه به نیاز و سلیقه می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. تیپ 5 با تغییرات ساختاری فنی قطعات یدکی آن در بازار کمتر به چشم می‌خورد. اما این مسئله شما را به دردسر نخواهد انداخت، زیرا فروشگاه شجاع پارت با هدف ارائه‌ی خدمات مطمئن و ارزان خرید قطعات یدکی خودرو را با اصالت و کیفیت برای شما ممکن می‌کند. همچنین در این فروشگاه خرید لوازم جلوبندی و تعلیق که مردم در تامین آن مشکل دارند فراهم شده‌است. برای این منظور به سایت ما به نشانی… مراجعه کنید و یا با شماره تلفن … تماس بگیرید.

‫3.7/5 ‏‫(3 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *