مقالات

پمپ هیدرولیک 206

پمپ هیدرولیک 206

آیا شما با قطعات خودرو آشنایی دارید؟ یکی از قطعاتی که در تجربه یک رانندگی آسان و لذت‌بخش به شما کمک ­­می‌کند، پمپ هیدرولیک خودرو می‌باشد که در این مقاله از وب سایت شجاع پارت قصد داریم شما را با پمپ هیدرولیک 206 آشنا کنیم و به سوالاتی همچون پمپ هیدرولیک چیست؟ چه کاربردی دارد؟ و از چه اجزایی تشکیل شده است ؟ طرز کار آن چگونه است؟ و … پاسخ دهیم.

پمپ هیدرولیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

این مطلب درباره پمپ هیدرولیک 206  است اما پیش از آن بهتر است درباره این پمپ بیشتر بدانید. پمپ هیدرولیک جز یکی از قطعات سیستم هیدرولیک خودرو محسوب می‌شود و در اغلب خرید قطعات یدکی خودرو می‌باشد که  بدون آن فرمان به راحتی حرکت نمی‌کند. این پمپ از پره‌هایی برگشت‌پذیر تشکیل شده‌ و در یک محفظه بیضی شکل دوران می‌کنند.همچنین به قسمت داخلی پمپ (روتور) می‌گویند که پره‌های چرخنده را درون خود جای داده است. نکته‌ی دیگر اینکه نیروی لازم جهت چرخش پره‌ها از طریق چرخش موتور خودرو تامین می‌شود و به وسیله یک تسمه به پمپ هیدرولیک انتقال داده خواهد شد.

این تسمه معمولا در خودروهای مختلف چندین پمپ و قطعه را به چرخش درمی‌آورد، که این قطعات شامل پمپ هیدرولیک، واترپمپ و دینام خودرو می‌شود. در رابطه با طرز کار پمپ هیدرولیک باید بدانید که پمپ، روغن را تحت فشار به قسمت هیدرولیک فرمان منتقل می‌کند و بدلیل این که فرمان از طریق میله فرمان به چرخ دنده متصل است به راحتی فرمان می‌چرخد.

 

پمپ هیدرولیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

کاربرد و کارایی پمپ هیدرولیک 206

فرمان‌های قدیمی مکانیکی در حین رانندگی مشکلاتی را برای رانندگان به وجود می‌آوردند، که از جمله آن‌ها می‌توان به حرکت سخت حین رانندگی، سر و ته کردن و پارک دوبل اشاره کرد. همین امر منجر شد تا پس از اختراع مکانیزم هیدرولیک و استفاده از آن در صنعت خودروسازی، داشتن فرمان هیدرولیک به امتیازات مختلف خودرو اضافه شود.اما پمپ هیدرولیک  به خاطر راحتی و نرمی که در استفاده از فرمان خودرو حین رانندگی به وجود آورد امروزه دیگر یک امتیاز خاص محسوب نمی‌شود و امری طبیعی است.

از جمله کاربردهای فرمان هیدرولیک 206 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-کاهش‌دهنده‌ نیروی دست راننده برای چرخاندن غربیلک فرمان

-افزایش‌دهنده‌ پایداری خودرو

-کاهش‌دهنده  لرزش و ارتعاشات فرمان

-کاهش‌دهنده  حساسیت فرمان در سرعت بالا و کنترل راحت آن

انواع پمپ هیدرولیک خودرو

تا به این قسمت از مطلب درباره پمپ هیدرولیک 206  مطالبی را برایتان بیان نمودیم. از پمپ های هیدرولیک در صنعت استفاده‌های فراوان و مختلفی می‌شود و تنوع بسیار زیادی دارند. اما در بین تمامی انواع آن، سه نوع اصلی وجود دارد که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود و تفاوت آنها عموما در میزان فشاری است که در روغن هیدرولیک ایجاد می‌کند و این تفاوت ناشی از تفاوت در اندازه روتر یا پره‌ها و محل قرارگیری آنها است.

انواع پمپ هیدرولیک 206 عبارتند از:

  1. پمپ دنده خارجی هیدرولیک

در این پمپ فرآیند پمپ کردن از طریق چرخ دنده‌ها انجام می‌شوند. این پمپ از دو عدد چرخ‌دنده که در کنار هم قرار گرفته‌اند، تشکیل شده است و  شامل یک ورودی و یک خروجی در کنار چرخ دنده‌ها در روتر می باشد. یکی از این چرخ‌دنده‌ها محرک و دیگری متحرک می باشد. چرخ دنده محرک با تسمه ارتباط دارد و با چرخش تسمه به حرکت در می‌آید و چرخ دنده کنارش را نیز می‌گرداند. با این حرکت نیروی مکش ایجاد شده و روغن را از مخزن می‌مکد و روغن از دریچه‌ی ورودی وارد روتر می‌شود. به این ترتیب چرخ دنده‌ها با چرخیدن یک خلا نسبی در فضای روتر ایجاد می‌کنند، این خلا افت فشار را ناشی شده و باعث می‌شود روغن از مخزن به فضای میان چرخ دنده‌ها و دندانه‌ها رانده شود.

روغن با حرکت چرخ دنده‌ها به حرکت در می‌آید و به دلیل اینکه مسیر برگشت بسته است، بر فشار آن افزوده می‌شود و از دریچه‌ خروجی پمپ به طرف شیلنگ‌های رفت با فشار خارج می‌شود.

  1. پمپ پره‌ای

در این نوع از پمپ هیدرولیک 206 از چرخ دنده خبری نیست و پره‌هایی که بر روی بدنه روتر شده‌اند، نقش دندانه‌ها و چرخ دنده‌ها را دارند. در این پمپ خود روتر بخش متحرک است، که توسط محوری که به تسمه متصل شده است به حرکت در می‌آید، با حرکت کردن روتر، پره‌ها به حرکت در می‌آیند و فرآیند ایجاد خلا مکش، تولید فشار و پمپ کردن روغن از طریق حرکت پره‌ها به همان صورت که در پمپ دنده خارجی توضیح دادیم ایجاد می‌شود.

  1. پمپ پیستونی

این نوع از پمپ کمتر در خودروسازی استفاده می‌شود و بیشتر در خودروهای پیشرفته و مسابقه‌ای به کار می‌رود. در ساختار این نوع پمپ تعداد زیادی سیلندر و پیستون وجود دارد و فرآیند مکش و پمپ شدن روغن به وسیله‌ی حرکت رفت و برگشت پیستون‌ها در داخ سیلندرها انجام می‌شود.

انواع فرمان‌های هیدرولیکی

فرمان‌های هیدرولیکی دارای انواع مختلفی به شرح زیر هستند:

-فرمان هیدرولیکی اره‌ای

-فرمان ساچمه‌ای هیدرولیکی

-فرمان هیدرولیکی از نوع میله‌بندی

-پمپ پره‌ای فرمان هیدرولیکی

فرمان هیدرولیکی امروزه در انواع خودرو همانند پمپ هیدرولیک 206 مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر سیستم فرمان هیدرولیک، در خودروهای جدید از سیستم فرمان برقی نیز استفاده می‌شود.

 

انواع فرمان‌های هیدرولیکی

 

قطعات تشکیل‌دهنده فرمان هیدرولیک 

قطعات تشکیل‌دهنده سیستم فرمان هیدرولیک در خودروهای مختلف معمولا شامل:

-شیر هیدرولیک

-تسمه هیدرولیک فرمان

-جک هیدرولیک دوطرفه

-روغن هیدرولیک

-شیلنگ‌ها و لوله‌های رفت و برگشت روغن

-پمپ هیدرولیک خودرو مانند پمپ هیدرولیک 206

-مخزن روغن هیدرولیک

-اجزای فرمان هیدرولیک

تاکنون متوجه شدیم که پمپ هیدرولیک یکی از اجزای اصلی سیستم فرمان هیدرولیک در انواع خودرو می‌باشد و کارایی آن در انواع خودروها از جمله خودرو 206 یکسان است.

سخن آخر

اساس کار تمام فرمان‌های هیدرولیک یکسان است و در تمام آن‌ها در خودروهای مختلف یک کار به انجام می‌رسد که استفاده از نیروی فشار روغن برای چرخش راحت‌تر و آسان‌تر چرخ‌های خودرو است. اکثر فرمان‌های هیدرولیک همان فرمان ساده خودرو می‌باشد، که یک تقویت‌کننده نیرو به آن اضافه شده است. در این مطلب از وب سایت شجاع پارت شما را با پمپ هیدرولیک 206 آشنا نمودیم. در صورت داشتن سوال می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید. همچنین برای خرید لوازم موتور خودرو می‌توانید به مجموعه شجاع پارت اطمینان نمایید.

‫3.5/5 ‏‫(2 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *