مقالات

معرفی وایر شمع های تقویتی شجاع پارت

وایر شمع های تقویتی شجاع پارت

وایر شمع های تقویتی شجاع پارت موضوع صحبت امروز ما طی این مقاله به حساب می‌آید. پیش از آن که بخواهیم در خصوص وایرهای تقویتی شجاع پارت چیزی بگوییم، بهتر است ابتدا در خصوص خود وایر، نکات مهم در خرید شمع موتور و یا دیگر قطعات یدکی خودرو صحبت کنیم.

وایر شمع خودرو چیست؟

وایر شمع خودرو چیست؟

اولین سوالی که به ذهن مخاطب خطور می‌کند و ممکن است پاسخ کامل و جامعی برای آن نداشته باشد آن است که وایر شمع خودرو چیست؟ در سیستم برق رسانی خودرو، منبع تامین نیروی برق خودرو باتری است. جرقه الکتریکی که در باتری زده می‌شود، توسط کابل‌ها به وایرها و شمع‌ها می‌رسد. در این قسمت شمع‌های خودرو سبب می‌شوند تا این جرقه برای سوزاندن بخار بنزین موجود در سیلندرها استفاده شود.
در واقع همان جرقه کوچک باتری به وسیله شمع‌ها دریافت شده و می‌تواند سبب روشن شدن خودرو شود. حالا وایرها در این بین در چه قسمتی قرار گرفته‌اند؟ وایرها به پوشش‌های سر شمع‌ها گفته می‌شود. در واقع در همان قسمتی که نیروی الکتریسیته باتری از کابل‌ها به شمع‌ها می‌رسد، وایرها نصب می‌شوند.
معمولا وایرها و یا حتی خود شمع‌ها پس از طی شدن مسافت 60 الی 70 هزار کیلومتر توسط خودرو دچار فرسودگی و اصطلاک شده و نیاز است که تعویض شوند. در همین قسمت است که چیزی به نام وایر شمع های تقویتی شجاع پارت به میان آمده و سبب راحتی هرچه بیشتر مشتریان می‌شود.

تفاوت وایرهای معمولی و وایر شمع های تقویتی شجاع پارت

مسلما باید تفاوتی بین وایرهای معمولی و وایرهای تقویتی باشد که تا این حد سبب معروفیت و محبوبیت این کالاها شده باشد. آن چیزی که می‌توانید بین محصولات عادی و تقویت شده وایر ایجاد تفاوت کند، به میزان مقاومت موجود در مدار وارها مربوط می‌شود.
مقاومت یک مدار الکتریکی در واقع به مقدار انرژی گفته می‌شود که در آن مدار در حین عبور انرژی الکتریسیته صرف مقابله با اتم‌های مخالف مدار می‌شود. هرقدر این انرژی بیشتر باشد، گفته می‌شود که مقاومت مدار نیز بیشتر بوده است. اگر به طور مثال میزان مقاومت را در وایرهای معمولی X در نظر بگیریم، می‌توانیم به صورت تقریبی بگوییم که مقاومت مدار در وایر شمع های تقویتی شجاع پارت حدود ½ X و یا حتی 1/3X است. کمتر شدن مقاومت نشان می‌دهد که میزان انرژی بیشتری از باتری به شمع‌ها می‌رسد و عمر وایرها نیز بیشتر خواهد شد، زیرا مقاومت کمتری را در هر بار جرقه باتری تحمل خواهند کرد.

نکات مهم در خرید انواع وایر شمع خودرو

نکات مهم در خرید انواع وایر شمع خودرو

حالا که با تعریف کلی وایرها و همچنین سیستم کاری آنها آشنا شدید، بهتر است به نکاتی بپردازیم که لازم است در هنگام خرید وایر شمع موتور از آنها غافل نشوید. وایر شمع موتور چند ویژگی بسیار مهم دارد که غفلت از هر کدام سبب می‌شود محصولی نامرغوب و یا حتی نامربوط با خودروی خودتان را خریداری کنید. در هر صورت نتیجه عدم کارکرد درست خودرو و حتی آسیب به دیگر قسمت‌ها خواهد بود.
1-توجه به جنس هسته وایرها
یکی از مهم‌ترین موارد در خرید وایر شمع های تقویتی شجاع پارت، توجه کردن به جنس هسته وایرها است. هسته وایرها معمولا از دو جنس فلز و کربن ساخته شده‌اند. هسته‌های فلزی برای خودروهای کاربراتوری قدیمی استفاده می‌شدند که می‌توان گفت امروزه تقریبا دیگر استفاده از این خودروها و همچنین تولید این نوع از وایرها تقریبا از بین رفته است. وایرهایی با هسته‌های فلزی نیز برای خودروهای انژکتوری ساخته می‌شوند.
تفاوتی که بین دو مدل هسته کربنی و فلزی است در طول عمر و همچنین نویز ایجاد شده توسط آن‌ها است. هسته‌های فلزی نویز زیادی را برای سیستم برق ماشین به وجود می‌آورند اما در عین حال عمر طولانی‌تری نیز داشتند و مدت زمان بیشتری را می‌توانستید از یک دست وایر استفاده کنید. این در حالی است که وایرهایی با هسته‌های کربنی هیچ نویزی را برای سیستم برق و همچنین ECU خودرو تولید نمی‌کنند، اما در برابر مقاومت مدار برقی خودرو توان کمتری داشته و زودتر از وایرهای فلزی امکان خرابی آن‌ها وجود دارد.
2-توان تحمل گرما
در هنگام خرید وایر شمع های تقویتی شجاع پارت و یا هر نوع وایر ساده یا تقویتی دیگری فراموش نکنید که میزان تحمل گرمایی قطعه را نیز بررسی کنید. مسلما می‌دانید که انرژی الکتریسیته میزان گرمای بسیار زیادی را نیز با خودش دارد که می‌تواند موجب سوختن بسیاری از سیم‌ها شود.
در صورتی که وایرهای خریداری شده توان تحمل این حجم از گرما و الکتریسیته را نداشته باشند، ناچارید در همان روز اول مجددا یک ست کامل دیگر وایر تهیه کنید. عموما هم سوختگی وایرها در مواردی رخ می‌دهد که محصول استفاده شده یا تقلبی و بی کیفیت است و یا آن که تاریخ مصرف محصول گذشته و دیگر از کیفیت اولیه خود برخوردار نیست.
3-توجه به مدل خودرو
گاهی اوقات نمی‌توانید برای هر خودرویی از وایر شمع های تقویتی شجاع پارت استفاده کنید. در برخی از خودروها نیاز است که میزان مقاومت وایرها بسیار بالاتر از حالت معمول و یا پایین‌تر از حالت معمول باشند. در چنین مواقعی سعی کنید یا با تحقیق کامل و یا با پرس و جو از تعمیرکار و فروشندگان قطعات یدکی از این موضوع مطمئن شوید.

سخن پایانی

در خصوص انتخاب و خرید وایر شمع های تقویتی شجاع پارت و یا خرید قطعات یدکی خودرو موضوعات بسیار زیادی وجود دارند که در مورد برخی از آنها توضیحاتی ارائه شد. در صورتی که به دنبال خرید وایر شمع و یا هر قطعه یدکی دیگری هستید بهتر است با توجه به نکاتی که گفته شد خرید خود را انجام دهید. فراموش نکنید که خرابی وایرها می‌تواند منجر به انتقال دادن مقدار بسیار بیشتر یا بسیار کمتر نیرو به شمع‌ها شود. در صورت انتقال بسیار کمتر جرقه زده نخواهد شد و ماشین نیز حتی روشن هم نمی‌شود.
اما اگر مقدار بیشتری از نیرو به شمع‌ها برسد، ممکن است سبب بروز انفجار در موتور خودرو شود که بسیار هم خطرناک است. در پایان فراموش نکنید اگر می‌خواهید عمر موتور و همچنین سیستم برقی خودرویتان افزایش پیدا کند، کافی است تا در حدود هر 60 هزار کیلومتر وایرها را تعویض نموده و از وایرهای جدید و با کیفیت استفاده کنید.

‫5/5 ‫(1 نظر)

1 دیدگاه در “معرفی وایر شمع های تقویتی شجاع پارت

  1. امیر نواب گفت:

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *