مقالات

آموزش نحوه تعویض باتری ماشین

نحوه تعویض باتری ماشین

اگر باتری خودرو شما هم خراب شده و قصد دارید خودتان در منزل آن را تعویض کنید می‌توانید در این بخش ما را همراهی کنید تا شما را با نحوه تعویض باتری ماشین آشنا کنیم.

نکات مهم قبل از تعویض باتری ماشین

هرچند که تعویض باتری خودرو کار بسیار آسانی است اما قبل از یادگیری نحوه تعویض باتری ماشین لازم است به برخی نکات توجه کنید. به‌طور مثال:

  • قبل از عوض کردن باتری ماشین از خراب بودن آن مطمئن باشید.
  • اگر روی الکترودهای خودرو سولفات می‌بینید، سولفات‌ها را بشویید، خشک کنید تا سالم بودن باتری را چک کنید.
  • اگر سرکابل‌های باتری دچار رنگ ردگی شده‌اند آن‌ها را به‌خوبی تمیز کنید.
  • همچنین با چک کردن خروجی ولتاژ خودرو از سالم بودن دینام هم مطمئن شوید.

اگر با انجام این موارد بازهم باتری خودرو مشکل داشت؛ باید به دنبال نحوه تعویض باتری ماشین باشید. اما قبل ازهر اقدامی بهتر است به دنبال خرید باتری مناسب باشید. بنابراین باید هنگام خرید باتری ماشین، نوع خودرو خود را به فروشنده بگویید.

همچنین بخوانید: بهترین برند باتری ماشین

آموزش نحوه تعویض باتری ماشین

 

آموزش نحوه تعویض باتری ماشین

 

قبل از هر کاری ابتدا کاور روی باتری را بازکنید. برای برداشتن این کاور باز کردن پیچ‌های دور کاور الزامی است. سپس بست الکترود منفی را بازکنید.

سپس الکترود مثبت را که با علامت + نشان داده‌شده است؛ بازکنید. در این میان مراقب باشید الکترود منفی به الکترود مثبت برخورد نکند. همچنین نباید الکترود مثبت با بدنه ماشین یا بخش‌های فلزی آن برخورد داشته باشد؛ چراکه خطرات بسیاری دارد.

در مرحله بعد، بست نگهدارنده باتری را بازکنید. این بست در برخی از خودروها بست نگهدارنده  در بخش کناری است و در برخی دیگر به‌صورت میله‌ای و شیاردار باتری را به‌خوبی نگه می‌دارد. بنابراین برای باز کردن هر یک از این نگهدارنده ها باید از آچار مخصوص استفاده کنید.

برداشتن باتری قدیمی ماشین

پس از یادگیری مراحل اولیه نحوه تعویض باتری ماشین، پس از باز کردن کابل‌ها و بسته‌ای نگهدارنده باتری، باتری قبلی را بردارید و باتری نو را به‌جای آن قرار بدهید. تمامی بست ها و کابل‌ها را در سوکت و جای خود محکم کنید تا با خارج شدن آن‌ها از سوکت، دچار سردرگمی نشوید.

 تمیز کردن بسته‌ای الکترود

در این بخش از نحوه تعویض باتری ماشین باید الکترودهایی را که به باتری قبلی متصل بوده‌اند خوب تمیز کنید چراکه ممکن است روی آن‌ها سولفات باشد. برای این کار می‌توانید با کمک سمباده به‌خوبی تمیز کنید. سپس با کمک یکپارچه تمیز کنید. همچنین خوب است بدانید استفاده از گیریس هم برای جلوگیری از سولفات زدن الکترودها راهکار خوبی است.

مرحله آخر بستن باتری خودرو

بعد از آموزش نحوه تعویض باتری ماشین، در مرحله نهایی باید برخلاف مرحله اول، ابتدا الکترود مثبت را وصل کنید. سپس الکترود منفی را در جای خود محکم ببندید. درنهایت توجه کنید که کابل‌ها باید به‌خوبی در جای خود محکم شوند. سپس بست نگهدارنده را به‌خوبی سر جایش محکم کنید تا از تکان خوردن باتری جلوگیری کند. درنهایت هم کاور را به‌خوبی سر جایش ببندید.

همچنین بخوانید: انواع باتری خودرو

موارد ایمنی برای تعویض باتری ماشین

 

موارد ایمنی برای تعویض باتری ماشین

 

به‌اندازه‌ای که یادگیری نحوه تعویض باتری خودرو اهمیت دارد رعایت کردن نکات ایمنی در این زمینه نیز الزامی است. پس سعی کنید در مکانی صاف، امن، بدون خطر آتش‌سوزی و جرقه یا ترافیک باتری خودرو را عوض کنید. همچنین از کشیدن سیکار خودداری کنید.

در این میان علاوه بر رعایت نکات ایمنی در زمینه برق خودرو، این نکته را به یاد داشته باشید که باتری حاوی ترکیبات اسیدی خطرناکی است. پس حتماً در زمان تعویض باتری ماشین، از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.

بیرون آوردن فندک خودرو نیز اهمیت بسیاری دارد. ضمن اینکه جدا کردن دستگاه‌های مختلف از سیستم برقی ماشین را فراموش نکنید.

سخن پایانی

تعویض باتری ماشین‌کاری ساده اما مهم است که باید با دقت بسیاری انجام شود. ازاین‌رو باید گفت هرگونه سهل‌انگاری در تعویض باتری قدیمی و جایگزین کردن باتری جدید می‌تواند عواقب خطرناکی برای شما داشته باشد. پس سعی کنید تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید و از افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برای فروش عمده با این شماره تماس حاصل فرمایید : ۰۹۳۵۲۲۴۹۳۹۵

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *