مقالات

تعویض دیسک و صفحه پراید

تعویض دیسک و صفحه پراید

تعویض دیسک و صفحه پراید یکی از موضوعاتی است که بین دارندگان این خودرو همواره مطرح می‌شود و نکته‌ای که اهمیت بسیاری دارد آن است که این کار را هر چند وقت یکبار باید انجام داد، چگونه می‌توان به تعویض دیسک و صفحه پرداخت و همچنین. این مطلب توسط تیم شجاع پارت تهیه و تنظیم شده است و به شما کمک می‌کند تا بتوانید هرچه بهتر و بیشتر نسبت به این موضوع کسب اطلاعات کرده و بتوانید این کار را بهتر انجام دهید.

دیسک و صفحه پراید

دیسک و صفحه پراید یکی از قطعه‌هایی است که مربوط به گیربکس می‌شود. وظیفه اصلی این قطعه نیز در خصوص انتقال نیرو از گیربکس به چرخ‌ها است. دیسک و صفحه یکی از قطعات یدکی و مصرفی این خودرو به حساب می‌آید که تمامی فعالیت‌های چرخ اعم از ترمز گرفتن، کلاچ گرفتن و همچنین حرکات راحت چرخ‌ها به دلیل وجود دیسک و صفحه‌ها اتفاق می‌افتد.

این قطعات یدکی عمر مشخصی دارند و ممکن است در اثر مسافت‌های طی شده زیاد و یا سبک رانندگی نادرست و نامناسب، زودتر از موعد خراب شوند. در این صورت اگر به این موضوع و تعویض دیسک و صفحه پراید توجه نکنید، ممکن است خرابی دیسک و صفحه‌ها باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتر دیگری نیز شوند. در ادامه به بررسی علائمی که نشان دهنده خرابی این قطعات است، اشاره خواهیم کرد.

علائم خرابی دیسک و صفحه پراید

علائم خرابی دیسک و صفحه پراید

اما چه علامت‌هایی در خودرو پدیدار می‌شود که نشان دهنده خرابی دیسک و صفحه هستند؟ آیا این علائم می‌توانند موجب خرابی دیگر قسمت‌ها شوند؟ خرید قطعات یدکی خودرو را از چه فروشگاه هایی باید انجام داد که محصولات باکیفیتی را به ما عرضه کنند؟

۱-صدای تلق و تلق

اولین موردی که به عنوان علامت خرابی شناخته می‌شود مربوط به صدای تلق و تلق در هنگام گرفتن کلاچ است. این صدا نیز به احتمال زیاد مربوط به وجود چربی و یا روغن بر روی صفحه کلاچ است. چربی‌ها سبب می‌شود تا دیسک به صورت طبیعی ساییده نشود و مدام سر بخورد و بلغزد. صدای تلق تلقی نیز که می‌شنوید مربوط به همین سر خوردن دیسک است. البته لازم به ذکر است که این صدا می‌تواند در اثر فنر‌های شکسته و یا صفحه کلاچ ترک خورده نیز به وجود بیاید.

۲-وجود ارتعاش

این ارتعاش و لرزش معمولاً زمانی به وجود می‌آید که خودرو در حال شتاب‌گیری است و یا آن که پس از عوض کردن دنده و ر‌ها کردن کلاچ متوجه این ارتعاش می‌شوید. در هر دو صورت، نیاز است تا به تعویض دیسک و صفحه پراید خود بپردازید. البته پیش از تعویض قطعی این قطعات، باید دسته موتور‌ها و فلایول را نیز چک کنید، زیرا وجود ارتعاش می‌تواند در این موارد نیز وجود داشته باشد.

۳-مشکل در تعویض دنده

معمولاً زمانی که در شهر رانندگی می‌کنید، احتیاج زیادی به عوض کردن مدام دنده خواهید داشت. در صورتی که برای تعویض دنده مشکل داشته باشید و یا نتوانید به راحتی کلاچ را ر‌ها کنید، احتمال خرابی دیسک و صفحه وجود خواهد داشت.

علائم دیگر نیز مربوط به صدا‌های جیرجیر و یا جیغ مانند، لیز خوردن صفحه کلاچ و… می‌ شود. در صورتی که با هر کدام از این علائم برخورد داشتید، بهتر است نسبت به تعویض دیسک و صفحه پراید خود اقدام کنید تا از بزرگ‌تر شدن مشکل و یا درگیر کردن دیگر قسمت‌های خودرو بتوانید به سادگی جلوگیری نمایید.

چگونگی تعویض دیسک و صفحه پراید

چگونگی تعویض دیسک و صفحه پراید

اما چگونه می‌توانید این قطعات را تعویض کنید؟ در صورتی که خودتان از خودرو سر رشته داشته باشید، می‌توان به سادگی این کار را انجام داد؛ اما در صورتی که در این زمینه مهارتی ندارید، بهتر است کار تعویر و تعویض را به تعمیرکار ماهر و خبره بسپارید.

ابتدا خودرو را بر روی چاله سرویس برده و باتری آن را جدا کنید تا سیستم برق خودرو غیر فعال شود. باز کردن سینی پراید گام بعدی است. این سینی می‌تواند از اجزای داخلی موتور مراقبت کند. اگر گمان می‌کنید که کامپیوتر مرکزی یا همان‌ای. سی. یو را نیز باید باز کنید، می‌توانید پس از باز کردن سینی به باز کردن آن نیز بپردازید. حالا نوبت به آزاد کردن سیم کلاچ از روی گیربکس رسیده است. این سیم کلاچ ارتباط اصلی بین پدال کلاچ و صفحه و دیسک و همچنین گیربکس را فراهم می‌کند.

تمامی موارد گفته شده را که باز کردید و کنار گذاشتید، می‌توانید پیچ‌های اتصال بدنه را باز کنید. این پیچ‌های اتصال موتور را به بدنه وصل می‌کنند. قدم بعدی در خصوص جدا کردن سنسور دور موتور، خرطومی هواکش داخل کابین و خرطومی هواکش موتور است. این موارد را نیز بایستی جدا کرده و کنار بگذارید.

ماهک دنده که در عملکرد بین دسته دنده و گیربکس نقش حیاتی دارد، مورد بعدی است که باید باز شود و گام پایانی در این مرحله مربوط به باز کردن استارت می‌شود. تا اینجا تمامی مواردی که لازم بود از قسمت داخل کاپوت باز شوند را باز کرده و حالا نوبت به چرخ‌ها می‌رسد.

چرخ را باز کرده و سپس به سراغ گام بعدی می‌رویم. در گام اول پیچ‌های چرخ و مهره سر پلوس را که در دو طرف چرخ قرار دارند باز کرده و سپس ماشین را بر روی جک قرار می‌دهیم. قدم بعدی باز کردن مهره‌های مربوط به سیبک‌ها و آزاد کردن طبق از توپی چرخ می‌شود. زمانی که سینی زیر موتور را نیز باز کردید سعی کنید با احتیاط کامل و با استفاده از فلایول موتور را مهار کنید تا بتوانید به سادگی کار تعویض دیسک و صفحه را انجام دهید.

پس از اتمام کار و تعویض دیسک و صفحه پراید، می‌توانید مراحل بیان شده را مجدداً از انتها به ابتدا طی کنید تا هر کدام از قطعات یدکی را درست در جای خودش وصل کنید.

جمع‌بندی

به طور کلی در خصوص علائمی که نشان دهنده خرابی دیسک و صفحه پراید هستند و همچنین نحوه تعویض دیسک و صفحه پراید، توضیحات جامع و کاملی را ارائه دادیم. در صورتی که نیاز به خرید این قطعات یدکی دارید، بهتر است از فروشگاه‌های معتبر که اجناس با کیفیت و درجه یک ایرانی و خارجی را به فروش می‌رسانند، این وسایل را تهیه کنید. به طور کلی پیدا کردن این فروشگاه‌ها می‌تواند کمی زمان بر باشد، اما در اینجا می‌توانیم به شما فروشگاه شجاع پارت را معرفی کنیم که تمامی قطعات یدکی که به فروش می‌رسانند دارای ضمانت نامه اصل بودن کالا و همچنین قیمت‌های بسیار مناسب است.

‫1/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *