مقالات

تعویض تیغه برف پاک کن

تعویض تیغه برف پاک کن

تیغه برف پاک کن یکی از قطعات مهم در خودرو محسوب می‌شود که در هنگام بارندگی بیشترین تأثیر را در دید راننده دارد، این قطعه یدکی از چند بخش ساده تشکیل شده است که تیغه آن فقط یکی از بخش‌ها محسوب می‌شود؛ البته همین قسمت به ظاهر ساده می‌تواند تأثیر بسیار زیادی را بر روی کل عملکرد برف پاک کن‌ها برجا بگذارد. در ادامه در خصوص این قطعات توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد.

انواع تیغه برف پاک کن

انواع تیغه برف پاک کن

به طور کلی ۳ مدل تیغه برف پاک کن وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای مزیت‌های خاص خودشان هستند و می‌توان گفت با توجه به ویژگی‌هایی که دارند برای شرایط‌های آب و هوایی مختلف و همچنین خودرو‌های گوناگون می‌توانند مفید واقع شوند.

۱-تیغه ‌های فابریک

اولین مدل با نام تیغه برف پاک کن‌های فابریک شناخته می‌شوند. در واقع ساده‌ترین و همچنین رایج‌ترین تیغه‌ ها همین برف پاک کن‌های فابریک هستند. متریال اولیه تشکیل دهنده آن‌ها نیز از پلاستیک فشرده است. پلاستیک فشرده می‌تواند در دما‌های مختلفی عملکرد خوبی داشته و بسیار نیز سبک است و به شیشه جلو ماشین آسیبی وارد نمی‌کند.

قیمت تیغه ‌های فابریک نسبت به دو مدل دیگر پایین‌تر بوده و همین موضوع سبب می‌شود که این تیغه‌ ها بسیار مقرون به صرفه‌تر باشند. بسیاری از خودرو‌های تولید داخل که محصولات ایران خودرو و گروه خودرؤسازی سایپا هستند، از همین تیغه ‌های برف پاک کن برای محصولات و تولیدات خود استفاده می‌کنند.

۲-تیغه ‌های هیبریدی یا ژله‌ای

دومین مورد مربوط به تیغه‌ های هیبریدی و یا ژله‌ای می‌شود. این تیغه‌ ها دارای یک لایه لاستیک مانند بر روی خود هستند که همچون ژله بوده و مسلماً نرم‌تر از پلاستیک فشرده است. ژله‌ای بودن این تکه از لاستیک‌ها سبب می‌شود تا تیغه برف پاک کن به خوبی بر روی شیشه چسبیده و شیشه را کاملاً تمیز کند.

مسلماً میزان پاک کنندگی تیغه ‌های هیبریدی بیشتر از تیغه ‌های فابریک خودرو‌ها است. در صورتی که تمایل دارید تا برف پاک کن شما نسبت به حالت عادی، قدرت بیشتری برای پاک کنندگی داشته باشد، می‌توانید به سادگی تیغه ‌های فابریک خودرو خود را با تیغه ‌های ژله‌ای یا هیبریدی تعویض نمایید. البته لازم به ذکر است که این تیغه‌ ها قیمت بالاتری نیز نسبت به تیغه ‌های فابریک خواهند داشت، اما به همان میزان نیز کیفیت کار بالاتری دارند.

۳-تیغه ‌های برف گیردار

مورد بعدی در خصوص تیغه ‌های برف پاک کن برف گیردار هستند. مدل سوم تیغه‌ ها عموماً برای مناطق برف گیر و سردسیر مناسب هستند. اگر در شرایط سرما و بارش برف رانندگی کرده باشید، متوجه می‌شوید که در صورت سرد بودن شیشه، تیغه‌ های برف پاک کن از روی یخ شیشه سر خورده و نمی‌توانند برف را پاک کنند.

علاوه بر آن تیغه‌ های معمولی فابریک و یا هیبریدی توانایی و قدرت آن را ندارند که در هوای سرد بخوبی برف را از روی شیشه‌ها پاک کنند. در این شرایط تیغه برف پاک کن‌های برف گیر بهترین گزینه و انتخاب به حساب می‌آیند.

مقایسه ویژگی‌های تیغه برف پاک کن‌ها

تا اینجا در خصوص انواع تیغه ‌های برف پاک کن‌ها صحبت کردیم، اما مقایسه ویژگی‌های این تیغه ‌ها می‌تواند بیشتر کمک کند تا بدانیم هر کدام از آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه می‌توانیم تیغه برف پاک کن مخصوص به خود را پیدا کرده و خریداری کنیم.

۱-میزان قدرت آبگیری

اولین مورد در خصوص میزان قدرت آبگیری تیغه ‌ها از روی شیشه جلو خودرو است. معمولاً قدرت آبگیری تیغه ‌های ژله‌ای بسیار بهتر از تیغه‌ های معمولی است. این تیغه ‌ها دارای خاصیت سیلیکونی بوده و بهتر می‌توانند برروی شیشه چسبیده و ذرات آب را از روی شیشه بردارند. این میزان از آب‌گیری بدون کوچک‌ترین صدایی از شیشه انجام می‌شود و مسلماً راحتی بیشتری را فراهم می‌کند.

۲-تفاوت در طراحی و استحکام

دومین مورد در خصوص تفاوت‌های موجود در طراحی این دو مدل است. معمولاً تیغه ‌های معمولی به دلیل ساختاری که دارند مقاوم‌تر از تیغه ‌های هیبریدی بوده و استحکام و همچنین مقاومت بیشتری دارند، این موضوع در حالی است که تیغه‌ های هیبریدی به منظور آن که آب بیشتری را از روی شیشه‌ها جمع کنند، معمولاً ظرأفت بیشتری داشته و مقاومت آن‌ها نیز به تبع داشتن ظرأفت کمتر خواهد شد.

۳-طول عمر

مورد سومی که می‌توان از آن لحاظ تیغه‌ ها را بررسی کرد مربوط به طول عمر تیغه‌ ها می‌شود. طول عمر یک تیغه برف پاک کن می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون شرایط آب و هوایی مختلف، میزان استفاده از تیغه ‌ها، مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید و همچنین استفاده از تیغه ‌ها بر روی شیشه خشک و… می‌ شود. ممکن است کمی برایتان تعجب‌آور باشد که طول عمر مفید تیغه ‌های سیلیکونی بسیار بیشتر از تیغه ‌های عادی و فابریک است و همین موضوع نیز می‌تواند میزان استفاده از این مدل از تیغه‌ ها را افزایش دهد.

۴-مؤلفه قیمت

مورد بعدی که قرار است در خصوص آن دو مدل از تیغه برف پاک کن‌های معمولی و سیلیکونی را مورد بررسی قرار دهیم در خصوص قیمت آن‌ها است. همان طور که گفته شد تیغه‌ های سیلیکونی هم می‌توانند شیشه‌ها را بهتر تمیز کنند و هم آن که با وجود ظرأفتی که دارند، طول عمر بالایی نیز دارند. این موضوعات سبب می‌شود که قیمت تیغه ‌های سیلیکونی بیشتر از تیغه ‌های فابریک باشد.

زمان تعویض تیغه برف پاک کن

زمان تعویض تیغه برف پاک کن

معمولاً نیازی به تعویض زود هنگام و یا سالیانه تیغه ‌های برف پاک کن وجود ندارد. البته زمانی که تیغه‌ ها پس از گذشت مدتی دچار فرسودگی و کهنگی شوند، نیاز است تا تعویض گردند. در غیر این صورت احتیاجی به عوض کردن آن‌ها نیست.

جمع‌بندی

به طور کلی در خصوص انواع تیغه برف پاک کن باید گفت که هر کدام از مدل‌های این محصول می‌تواند ویژگی‌های خاص خودش را داشته باشد و متناسب با همین ویژگی‌ها، برای خودرو‌های مختلفی به کار رود. تفاوتی ندارد که کدام یک از تیغه ‌های برف پاک کن را خریداری می‌کنید، تنها کافی است در هنگام خرید قطعات یدکی خودرو همچون این موارد، به سراغ اجناس با کیفیت بروید.

فروشگاه شجاع پارت یکی از فروشگاه‌های قطعات یدکی خودرو است که می‌تواند هم تنوع محصولی را برای شما فراهم کند و هم آن که محصولات بسیار باکیفیتی را به شما عرضه نماید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *