مقالات

بوستر ترمز چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

بوستر ترمز

یکی از مهم‌ترین اجزایی که در سیستم ترمزهای دیسکی قرار دارد قطعه‌ای به نام بوستر ترمز است. توجه داشته باشید که بوستر در ترمزهای کاسه‌ای وجود ندارد و به شکل یک قوطی سیاه‌رنگ بوده که تنها در ترمزهای دیسکی درست در پشت موتور جای گرفته است. بنابراین شما با باز کردن کاپوت به‌راحتی می‌توانید بوستر را از سیستم ترمز جدا کنید. معمولاً این قطعه سعی می‌کند تا نیروی واردشده به سیستم ترمز را تقویت کند. سپس با فشار راننده به پدال ترمز در اسرع وقت ماشین را متوقف نماید.‌

بوستر ترمز چیست؟

 

بوستر ترمز

 

یکی از اجزای فنی خودروها که آسایش هر چه بیشتر راننده را تأمین می‌کند بوستر ترمز است. این قطعه که بوستر خلأ هم گفته می‌شود سعی کرده تا با فشار دادن پدال ترمز توسط راننده نیز عملکردی سریع و محکم در سیستم ترمز ایجاد کند. بوستر توسط خلأ به وجود آمده از طرف موتور می‌تواند نیروی واردشده به ترمز را تا حد زیادی بالا ببرد. و این نیرو را به سیلندر اصلی ترمز انتقال دهد. پس به‌طورکلی با عملکرد صحیح بوستر شما می‌توانید با کمترین فشار به پدال ترمز به‌صورت نرم و راحت ماشین را متوقف کنید. فراموش نکنید که هنگام خاموش بودن ماشین این قطعه عملکردی نخواهد داشت و عمدتاً پدال ترمز سفت است.

همچنین بخوانید: هواگیری سیستم ترمز را چگونه انجام بدهیم؟

اجزای بوستر ترمز

بوستر در حقیقت یک قوطی فلزی است که رنگ آن سیاه است. درون این قوطی قطعاتی وجود دارد که درنهایت این اجزا می‌توانند عملکرد مناسبی را برای بوستر فراهم کنند. مهم‌ترین قطعات بوستر عبارت‌اند از:

بدنه: در بیرونی‌ترین اجزای بوسترترمز، بدنه قرار دارد که یکی از این محفظه‌ها برای فشار و دیگری برای فشار متغیر طراحی‌شده‌اند.

سوپاپ هوشمند: این قطعه سوپاپ کنترل هم گفته می‌شود و دقیقا در میان محفظه بدنه جای گرفته است.

دیافراگم: این نوع از جنس لاستیک است.

سوپاپ یک‌طرفه: این قطعه که اغلب سوپاپ هوا گفته می‌شود با فضای خارجی بدنه مرتبط است.

میله رابط: یک میله‌ای است که فنر برگشت دهنده و قطعات مهم دیگری مثل پیستون بوستر در قسمتی از آن قرارگرفته‌اند.‌

فنر بوستر: وظیفه دارد که پیستون را به‌جای اول خود برگشت دهد.

پیستون بوستر: این قطعه فشار موردنیاز را به دیافراگم وارد می‌کند.

در بین این قطعات نام‌برده تنها میله رابط می‌تواند پیستون سیلندر اصلی را با پدال ترمز مرتبط سازد و از میانه بوستر رد کند. به خاطر داشته باشید که این میله از دسته پیستون و اجزای دیگری مانند دسته پدال تشکیل‌شده است. لازم است تا سایز بوستر با اندازه پمپ ترتز مطابقت داشته باشد. بر همین اساس شما می‌توانید بوستر را در سایزهای 8، 9 و 10 اینچی تهیه کنید.

همچنین بخوانید: انواع لنت ماشین و کاربردهای آن

انواع بوسترهای ترمز خودرو

 

انواع بوسترهای ترمز

 

امروزه در اجزای خودروهای مختلف نیز بوستر ترمز در 2 نوع به‌کاربرده می‌شوند:

  1. بوستر مستقیم: در این نوع بوستر راننده با فشار دادن پدال ترمز به‌طور مستقیم فشار را به بوستر وارد می‌کند.
  2. بوستر غیرمستقیم: در این نوع بوستر ترمز فشاری که به پدال ترمز وارد می‌شود اول از همه به پمپ ترمز انتقال پیدا می‌کند. سپس ازآنجا با استفاده از روغن ترمز به سایر اجزای بوستر منتقل می‌شود.
  3. بوستر دو پیستونه: نمونه دیگری از بوسترها تنها در خودروهای پیشرفته به کار می‌روند. درواقع چون برخی خودروها سرعت زیادی دارند لازم است تا بوسترها با دقت و قدرت بیشتری ترمز گیری را انجام دهند.

معمولاً این نوع بوسترها دو پیستونه هستند. که اغلب به آن‌ها بوسترهای چند محفظه‌ای هم گفته می‌شود. زیرا مجهز به چهار محفظه فشار ثابت و فشار متغیر است. توجه داشته باشید که نحوه عملکرد بوسترهای دو پیستونه ای هیچ تفاوتی با بوسترهای دیگر ندارد تنها به دلیل داشتن چند محفظه می‌تواند فشار وارد آمده توسط پدال ترمز را افزایش دهد و در زمان کمتری خودرو رو متوقف کند.

سخن پایانی

بوسترترمز قطعه‌ای است که عمدتاً برای عملکرد خود به خلأ نیاز دارد. معمولاً این خلأ را قسمتی به نام منیفولد گاز پوشش می‌دهد. به‌این‌ترتیب بوسترها می‌توانند به دو حالت فعالیت داشته باشند. یکی وضعیت ساکن یا همان خلاص یعنی هنگامی‌که پدال ترمز آزاد است و ماشین در حال شتاب گیری است و دیگری وضعیت فعال است. یعنی هنگامی‌که به پدال ترمز فشار وارد می‌شود و ماشین کاهش سرعت خواهد داشت. فراموش نکنید که بوستر با توجه به‌اندازه دیافراگم خودرو می‌تواند فشار پدال ترمز را دو یا چهار برابر کند. بر همین اساس بیشتر خودروسازان داخلی و خارجی سعی می‌کنند در اجزای سیستم ترمزهای خودرو اغلب از بوسترهای مستقیم و بوسترهای غیرمستقیم استفاده کنند.

شجاع پارت تامین کننده قطعات یدکی خودرو در کمترین زمان ممکن میتواند بهترین محصولات را با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان قرار دهد.

برای فروش عمده با این شماره تماس حاصل فرمایید : ۰۹۳۵۲۲۴۹۳۹۵

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *