مقالات

اویل پمپ پراید

اویل پمپ پراید

 اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد صاحب خودروی پراید هستید، به‌ طور قطع می‌دانید که این خودرو مانند سایر خودروها از قطعات زیادی چون پمپ بنزین، وایر شمع‌ها، باتری، دینام و … ساخته‌ شده که با عملکرد درست خود ضمن تامین امنیت راننده و سرنشینان خودرو، در نهایت موجب حرکت خودرو می‌شوند. از پیچیده‌ترین قسمت‌های خودرو می‌توان به موتور یا پیشرانه اشاره کرد. تلاش خودروسازان بهبود عملکرد و راندمان آن است. یکی از قطعاتی که به این هدف تحقق بخشیده می‌توان به اویل پمپ پراید اشاره کرد. اما اویل پمپ چیست؟ و چگونه موجب بهبود عملکرد موتور می‌شود؟ ما در این مطلب از شجاع پارت این قطعه را بررسی می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

اویل پمپ چیست

همان‌ طور که گفتیم موتور پیچیده‌ترین بخش یک خودرو است. قطعات موجود در موتور یا پیشرانه با فشار و دمای کاری بالایی مواجه هستند. همچنین سرعت این قطعات زیاد می‌باشد. با حرکت پیستون درون سیلندر، اصطکاک شدیدی در بین اجزای فلزی اتفاق می‌افتد. که در طی زمان این اصطکاک می‌تواند موجب از بین رفتن قطعات شود. اصطکاک تولید گرما می‌کند و مهم‌ترین وظیفه‌ی روغن‌ موتور از بین بردن گرما و خنک‌سازی قطعات است. روغن‌های مخصوص که توسط مهندسین طراح خودرو استفاده می‌شود، به‌ منظور جلوگیری از افزایش دما و فرسوده شدن قطعات پیشرانه صورت می‌گیرد. این روغن‌ها در دمای بالا نیز خصوصیات روان‌کنندگی خود را از دست نمی‌دهند. ما برای به جریان درآوردن این روغن در پراید و سایر خودروها نیاز به یک وسیله داریم که آن وسیله همان پمپ روغن یا اویل پمپ هست.

 

اویل پمپ چیست

 

نحوه عملکرد اویل پمپ پراید

روغن موجود در کارتر توسط یک پمپ با فشار به قطعات پیشرانه می‌رسد و از اصطکاک شدید و افزایش دما جلوگیری می‌کند. این پمپ همان اویل پمپ است، که نقش کاربردی در وسایل نقلیه به‌ عهده دارد و توسط میل‌ لنگ نیروی محرکه خود را به دست می‌آورد. عملکرد صحیح اویل پمپ پراید افزایش طول عمر موتور و قطعات موجود در آن را در پی خواهد داشت و غافل شدن از نواقص احتمالی این قطعه حیاتی باعث ایجاد خسارت در وسیله نقلیه‌تان خواهد شد. روغن توسط اویل پمپ به فیلتر روغن فرستاده می‌شود و پس‌ از عبور آن از درون فیلتر به داخل مدار روغن‌کاری هدایت می‌شود. میل بادامک یا میل‌لنگ، حرکت اویل پمپ را تأمین می‌کنند. توجه کنید در موتورهای میل بادامکی، بر روی میل بادامک چرخ ‌دنده‌ای قرار گرفته که موجب حرکت محور اویل پمپ می‌شود، سپس با حرکت محور، حرکت دلکو اتفاق می‌افتد. هنگام باز و بسته کردن اویل پمپ باید به مواردی چون موقعیت چکش برق دلکو و وضعیت قرارگیری پیستون‌ها توجه کرد.

اجزای تشکیل‌دهنده اویل پمپ

تولید اویل پمپ در انواع مختلف صورت می‌گیرد اما برخی از اجزا در تمام آن‌ها یکسان است. اجزای دیگر بسته به نوع پمپ ممکن است حذف یا افزوده شوند. این اجزا شامل چرخ‌دنده هرز گرد، پوسته، روتر داخلی، روتر خارجی، هنز روغن، محور اصلی، محور هرز گرد و پلانچر است. پوسته خارجی در انواع پمپ‌ها از جمله اویل پمپ پراید ثابت است. اما بقیه‌ی موارد گفته‌ شده را بسته به نوع پمپ مشاهده خواهیم کرد. برای خرید لوازم موتور خودرو از جمله اویل پمپ بهتر است به دلیل نقش حساس آن به نمایندگی‌های معتبر مراجعه کنید.

انواع اویل پمپ

این مطلب از وب سایت شجاع پارت درمورد اویل پمپ پراید  است. بهتر است بدانید روغن موتور یا همان اویل پمپ به شکل‌های مختلف و با کیفیت‌های گوناگون تولید شده‌ است. درهرحال مهم‌ترین ویژگی آن، این است که با افزایش دمای حاصل از اصطکاک و حرکت قطعات، قابلیت روان‌کاوی آن را حفظ کند. انواع مختلف این پمپ‌ ها در ماشین‌آلات صنعتی استفاده می‌شوند. اما در بین آن‌ها تنها سه نوع پمپ در خودروسازی کاربرد دارد. کارایی این پمپ‌ها با هم برابر است. انتخاب آن بستگی به نوع خودرو و نیاز موتور دارد.

  • اویل پمپ دنده‌ای

دو عدد چرخ‌‌دنده با نام دنده هرزگرد و دنده محرک درون پوسته‌ی این پمپ قرار گرفته‌اند، که این چرخ‌دنده‌ها تعداد دنده و قطری برابر دارند. علاوه‌برآن دو محور هرزگرد و محور اصلی نیز از درون چرخ‌دنده‌ها عبور کرده‌ است. چرخ‌دنده محرک که بر روی محور اصلی قرارگرفته، بلندتر است و از پوسته بیرون می‌آید. تحریک چرخ‌دنده سه میل‌لنگ و هرزینگ موجب حرکت این محور می‌شود. حرکت محور اصلی همراه با حرکت چرخ‌دنده محرک، روغن را از محفظه کارتر به درون پمپ هدایت می‌کند. حرکت چرخ‌دنده‌ها درون پمپ روغن را به چرخش درآورده و موجب تولید فشار می‌شود. در نتیجه روغن با فشار از لوله‌ها خارج ‌شده و به سمت فیلتر روغن حرکت می‌کند. توجه داشته باشید خرید قطعات یدکی خودرو آن‌ هم به شکل تقلبی، پمپ روغن را به شکل درست انجام نخواهد داد.

  • اویل پمپ روتری

برای حرکت درآوردن روغن در این نوع اویل پمپ پراید از دو روتر داخلی و خارجی استفاده می‌شود که هم‌ مرکز نیستند. درون روتر داخلی یک چرخ‌دنده وجود دارد. حرکت این چرخ‌دنده توسط محور اصلی صورت می‌گیرد و سپس روتر داخلی با این حرکت، چرخش را آغاز می‌کند. روتر خارجی به شکل ثابت باقی می‌ماند. این چرخش روغن منجر به ایجاد فشار و درنهایت پمپ شدن روغن می‌شود.

  • اویل پمپ سوزنی

این نوع پمپ که به نام پمپ پیستونی نیز شناخته می‌شود، به‌ جای چرخ‌دنده و روتر، پلانچر و سوزن دارد. پمپ سوزنی نسبت ‌به دو مدل دیگر قدیمی‌تر بوده و استفاده چندانی ندارد. یک سیلندر، پیستون و فنر، فشار لازم را در اویل پمپ ایجاد می‌کنند. تحریک هوزینگ که منجر به رهایی فنر شده و حرکت پیستون در سیلندر اتفاق می‌افتد، سرانجام پمپ شدن روغن صورت می‌گیرد. پلانچر به مجموعه سیلندر و پیستون گفته می‌شود.

 

علائم خرابی اویل پمپ پراید

 

علائم خرابی اویل پمپ پراید

نشانه‌های بسیاری خرابی اویل پمپ در پراید را تأیید می‌کنند. سروصدای سوپاپ‌های آن، کاهش فشار روغن، ایجاد سروصدا توسط پمپ روغن و افزایش دمای موتور از علایم رایج خرابی است. در ادامه برخی از نشانه‌ها را به‌اختصار توضیح می‌دهیم.

  • کم شدن فشار روغن: پمپ روغن، فشار روغن را تنظیم می‌کند. با خرابی پمپ روغن کاهش فشار روغن در موتور صورت می‌گیرد. با روشن‌ شدن چراغ هشدار فشار روغن پایین، اولین نشانه کاهش روغن را خواهید دید. در هنگام این اتفاق میزان سطح روغن را بررسی کنید، اگر مقدار کمی است به آن روغن بیشتر اضافه کنید تا به سطح عادی برسد. اگر فشار روغن پس ‌از انجام این توصیه هنوز پایین باشد، این نشان‌دهنده خرابی اویل پمپ روغن است.
  • موتور بیش‌ از حد داغ: روغن به‌عنوان یک روان‌کننده عمل می‌کند و موجب خنکی اجزای فلزی متحرک می‌شود. عدم دریافت روغن‌کاری توسط پیشرانه‌ی خودرو باعث تماس اجزا شده و گرمای تولیدی آن موتور خودرو را بیش ‌از حد داغ خواهد کرد. در این زمان است که موتور و اجزای آن آسیب می‌بینند.
  • ایجاد سروصدا توسط سوپاپ‌ها: قطعات مهمی در سیستم سوپاپ وجود دارد که موتور را به ادامه کار ترغیب می‌کنند. برای روغن‌کاری آن‌ها به جریان روغن توسط اویل پمپ نیاز دارند. اگر روغن‌کاری به ‌درستی صورت نگیرد، عملکرد اجزای سوپاپ مختل شده و موجب سروصدای زیادی می‌شود.
  • پمپ روغن پرسروصدا : این یک مورد نادر است، زیرا فقط هنگامی در آن‌ها سروصدا اتفاق می‌افتد که شروع به خرابی کنند. در این حالت شما صدای زیادی را می‌شنوید و این نشان‌دهنده فرسودگی چرخ‌دنده‌های پمپ است پس به تعویض کل اویل پمپ پراید اقدام کنید.

سخن آخر

در این مطلب شما را با اویل پمپ پراید آشنا نمودیم. نمایندگی شجاع پارت با ارائه‌ی قطعات اصلی خودرو در کیفیت عالی و قیمت مناسب به نیاز شما مشتریان عزیز پاسخ می‌دهد. برای خرید قطعات یدکی خودرو و خرید لوازم موتور خودرو همین حالا به سایت ما به نشانی … مراجعه کنید و با ثبت سفارش آنلاین محصولات خود را در اسرع وقت تحویل بگیرید.

‫4/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *