مقالات

آشنایی با گیربکس 206

آشنایی با گیربکس 206

یکی از محبوب‌ترین خودروهای دو دهه اخیر ایران 206 است. گیربکس این خودرو از نوع تیپ ترونیک بوده که شرکت رنو فرانسه در ساخت آن دخالت داشته است. این خودرو مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید شده و چند نمونه از ویژگی‌های آن می‌توان به شتاب بالا، قابلیت دینامیکی خوب، سازگاری خوب با محیط زیست و مصرف سوخت پایین اشاره کرد.

مهمترین قسمت موتور یک خودرو گیربکس آن است. همچنین سرعت و نیروی تولید شده موتور خودرو 206 توسط گیربکس کنترل می‌شود. در ادامه این مطلب از وب سایت شجاع پارت شما را با مشخصات گیربکس 206 و تفاوت انواع آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

مشخصات گیربکس 206 (AL4)

گیربکس اتوماتیک Al4 همان گیربکس دویست و شش است، این گیربکس، پنچ دنده عرضی محسوب می‌شود که دارای ۴ دنده حرکتی به سمت جلو و یک دنده حرکتی به سمت عقب است. این گیربکس، الکترو‌مکانیکی است که توسط یک کنترل یونیت به نام EGS کنترل می‌شود. هوشمند بوده و توانایی این را دارد که الگوی تعویض دنده هر فرد را طبق رانندگی آن فرد انتخاب کند. گیربکس ‌های Al4 در بین سایر گیربکس ‌های موجود، از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. از ویژگی‌های مثبت آن‌ها می‌توان به داشتن سیستم تعویض کلاچ سیاره‌ای، بهره بردن از سیستم دستی و اتومات برای تعویض دنده و محدوده سرعت مناسب برای دنده‌ها اشاره کرد.

مشخصات گیربکس 206 (AL4)

قسمت‌‌های اصلی گیربکس 206

این گیربکس دارای قسمت‌های اصلی به شرح مبدل گشتاور (تورک کنورتور)، پمپ روغن، مجموعه محور ورودی و بلوک هیدرولیک، دیفرانسیل و محور خروجی گیربکس می‌باشد.

روغن گیربکس خودرو 206

گیربکس al4 بسیار حساس است، بنابراین نیاز به توجه و مراقبت بیشتر و بهتری دارد. با این تفاسیر برای افزایش طول عمر و عملکرد آن، باید طی دوره‌های مشخص شده سرویس شود و تعویض روغن گیربکس اتوماتیک 206 را جدی‌تر بگیرید. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگویبم، روغن گیربکس اتوماتیک 206 ماندگاری کمی دارد و رنگ ابتدایی و مرغوب آن قرمز یا زرد شفاف است.

شما می‌توانید زمان تعویض شدن روغن گیربکس را از روی رنگ و بوی آن تشخیص دهید. هنگامی که رنگ روغن تیره باشد نیاز به تعویض دارد. یکی از مهمترین دغدغه‌های رانندگان خودروی 206 ، امروزه انتخاب بهترین روغن گیربکس است. برای جلوگیری از استهلاک جعبه دنده یا گیربکس باید به موقع از روغن آن استفاده کنید.

از کجا بفهمیم روغن گیربکس کم است؟

یکی از عواملی که باعث خرابی گیربکس اتوماتیک می‌شود گرمای بیش از حد است. این گرما می‌تواند ناشی از کم بودن مایع یا تخلیه زیاد روغن گیربکس باشد. اگر گیربکس اتوماتیک 206  شما دارای نشتی باشد، خودروی شما روغن زیادی را از دست می‌دهد و سطح مایع آن بسیار پایین خواهد آمد. در نتیجه گیربکس بسیار گرم شده و دچار لغزش می‌شود، که این امر موجب بالا رفتن دور موتورمخواهد شد. پایین بودن سطح روغن، هم بر روی گیربکس و هم بر روی اجزای داخلی آن اثر می‌گذارد و باعث اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود. با این تفاسیر تعویض روغن را جدی بگیرید.

علائمی که به ما نشان می‌دهد روغن گیربکس 206 کم است به شرح زیر هستند:

  • نشتی روغن

بهترین کار این است که پس از هر بار تعویض روغن و مراجعه جهت خرید قطعات یدکی خودرو ، یک نگاهی هم به سطح مایع بکنید. اگر در زیر خودروی خود متوجه نشتی روغن شدید بهترین کار این است که آن را سریعا برطرف کنید. در غیر این صورت گیربکس اتوماتیک 206 عملکرد بسیار ضعیفی خواهد داشت.

  • رنگ روغن

روغن سالم و مرغوب گیربکس اتوماتیک 206 دارای رنگی شفاف و بویی شبیه به نفت دارد. این روغن‌ها به رنگ زرد یا قرمز هستند. اگر رنگ این روغن قهوه‌ای تیره و یا گل‌آلود باشد، زمان تعویض کردن روغن است و در اسرع وقت آن را عوض کنید.

  • صداهای غیر عادی

اگر خودروی شما در هنگام شتاب گرفتن و یا در حرکت از خود صداهای غیر عادی می‌دهد، نشان‌دهنده کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک 206 است. با بررسی نکردن مایع گیربکس این صداها بیشتر و بیشتر می‌شود و خودروی شما آسیب شدیدی می‌بیند.

  • روشن شدن چراغ هشدار (S/*)

اغلب خودروی‌های امروزی به سیستمی مجهز هستند که عیب‌های گیربکس اتوماتیک را به شما هشدار می‌دهد. بالا بودن دمای گیربکس یکی از دلایل روشن شدن چراغ هشدار می‌باشد.

  • مشکلات در هنگام تعویض دنده

مشکلات در هنگام تعویض دنده یکی دیگر از علائم کمبود روغن گیربکس اتوماتیک 206 است. تعویض دنده مکانیزم خود را دارد. این مکانیزم وابسته به فشار روغن است، که با روشن شدن خودرو فشار پمپ روغن گیربکس و چرخش شفت تنظیم می‌شود. در صورت نامرغوب بودن روغن و یا کم بودن آن فشار روغن تامین نمی‌شود و در نتیجه دنده تعویض نخواهد شد.

  • لغزش گیربکس اتوماتیک

این نوع لغزش لزوماً به معنای عدم کارایی گیربکس نیست بلکه بیانگر نیاز به تعمیر بودن آن است. در صورتی که درحال رانندگی بودید و لغزش گیربکس اتوماتیک را احساس کردید حتماً سطح روغن را بررسی کنید. یکی دیگر از علت‌های لغزش گیربکس اتوماتیک می‌تواند، فرسوده شدن باندهای گیربکس و چرخ دنده‌‌ها هم باشد.

  • بوی سوختگی

روغن گیربکس 206 دوتا خاصیت مهم دارد اولی اینکه خاصیت روان‌کاری داشته و دومین خاصیت آن خنک‌کنندگی است. در بعضی از مواقع بوی سوختگی به علت کم بودن روغن گیربکس هم می‌تواند باشد. روغن گیربکس بر خلاف روغن موتور که با گذشت زمان کاهش می‌یابد این گونه نخواهد بود. و کم شدن روغن گیربکس به علت نشت کردن آن است.

انواع سنسورهای موجود در گیربکس 206

انواع سنسورهای موجود در گیربکس 206

گیربکس 206 دارای سنسورهایی به شرح زیر است:

  • سنسور سرعت ورودی گیربکس

اطلاعات مربوط به سرعت توربین را به EGS اعلام کرده و از این اطلاعات برای تشخیص دادن میزان لغزش توربین و لغزش ترمز استفاده می‌شود.

  • سنسور سرعت خودرو

سرعت خودرو را به ECU موتور اعلام کرده و این اطلاعات از طریق CAN به EGS ارسال می‌شود.

  • سنسور دمای روغن

دمای روغن را به EGS اعلام می‌کند.  EGS، این اطلاعات را برای تنظیم و کنترل فشار روغن گیربکس در 206 استفاده می‌کند.

  • سنسور فشار روغن

فشار روغن قبل از اعلام شدن به ترمزها و کلاچ به EGS اعلام می‌شود تا فشار مدار توسط شیرهای برقی تنظیم شوند تا در نهایت فشار کنترل شود.

تعمیر گیربکس 206

در شرایط زیر و مشاهده آن‌ها باید جهت تعمیر گیربکس اقدام نمایید.

  • تقه زدن گیربکس

در خودروهای با گیربکس Al4 هنگامی که خودرو بیش از حد گرم می‌شود ممکن است صداهایی به گوش شما برسد که معمولا این صداها به صورت تقه زدن است. دلیل اصلی گرم شدن روغن گیربکس ، رقیق شدن روغن است. لذا هنگام مراجعه جهت خرید قطعات داخلی خودرو این مورد را نیز مورد بررسی قرار دهید.

  • گاز هرز خوردن گیربکس

در حالتی که خودروی شما روی آر، دی و یا ان باشد و گاز اضافی بخورد، به احتمال زیاد فیلتر روغن خودروی شما دارای گرفتگی یا همان کیپ شدن است.

  • عدم تغییر وضعیت دنده با جابه‌جایی لیور

در این حالت راننده لیور را در حالتD قرار دهید ولی متوجه این می‌شوید که نمایشگر دنده و گیربکس آن را اجرا نمی‌کند. به دلیل خراب شدن سوئیچ چند منظوره (Selector) گیربکس است، که اغلب در تماس با آب خراب می‌شود.

سخن آخر

با توجه به مطالعه این مطلب از وب سایت شجاع پارت متوجه شدید که مهمترین قسمت یک خودرو گیربکس آن است، شتاب، سرعت و خیلی از عوامل دیگر به گیربکس و روغن آن بستگی دارد. لذا باید به گیربکس 206 اهمیت ویژه داد. در صورت داشتن هر گونه سوال، انتقاد و پیشنهاد می‌توانید با کارشناسان تیم ما تماس حاصل فرمایید.

‫2/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *