مقالات

کلاچ برقی چیست

کلاچ برقی

یکی از بخش‌های مهم و پرکاربرد هر اتومبیل، کلاچ آن است که نقش بسزایی در رانندگی دارد. اگر نقص و مشکلی در این قسمت به وجود بیاید، می‌تواند موجب بروز خطراتی هم برای خودرو و هم سرنشینان آن شود. کلاچ دستی در بسیاری از خودروها به چشم می‌خورد. این نوع کلاچ در مواقعی که فرد در ترافیک یا شلوغی باشد بسیار کلافه‌کننده بوده و ممکن است موجب یک‌ معضل برای فرد شود.

با پیشرفت تکنولوژی و با نصب گیربکس اتوماتیک و کلاچ برقی بر روی خودروهای مدل بالاتر، این معضل برطرف شد و بسیاری از افرادی که توانایی مالی دارند به خرید این خودروها تشویق شدند. در این مقاله از سایت شجاع پارت می‌خواهیم شما را با این نوع کلاچ آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

کلاچ برقی چیست؟

ایده این سیستم پیشرفته توسط شرکت‌های خلاقی به تولید رسید و موجب شد طرفداران بسیاری پیدا کند. کلاچ از نوع برقی یک دستگاه الکترومکانیکی است که می‌توان آن را روی انواع مختلف خودرو نصب کرد.

 

عملکرد کلاچ های ‌برقی چگونه است؟

 

مکانیزم این سیستم شبیه گیربکس اتوماتیک است، با این تفاوت که اگر گیربکس، اتوماتیک باشد پس از حرکت خودرو دیگر نیازی به کلاچ و ترمز نیست و تعویض دنده به ‌طور کامل اتوماتیک انجام می‌گیرد. اما در سیستم کلاچ برقی فقط کلاچ‌‌گیری اتومات بوده و راننده باید تعویض دنده را انجام دهد.

عملکرد کلاچ های ‌برقی چگونه است؟

سیستم کلاچ های برقی از ECU    اطلاعات دور ‌موتور را دریافت کرده تا هنگامی که زمان این دور زیاد شد، عمل نیم کلاچ به شکل اتومات انجام بگیرد. بعد از این مرحله وقتی که دور موتور به حد بالایی رسید، بتوان دنده را تعویض کرد، آن وقت عمل نیم کلاچ به تمام کلاچ تبدیل می‌شود‌.  این عمل عکس هم اتفاق می‌افتد، به این صورت که زمانی که دور موتور پایین آمد  کلاچ به شکل اتوماتیک رها می‌شود‌.

سیستم کلاچ برقی تنها در کاهش و افزایش دنده عمل نمی‌کند، بلکه هرجا لازم باشد به طور مثال در شیب، عمل نیم کلاچ را انجام می‌دهد، یا در زمانی که ترمز ناگهانی اتفاق می‌افتد کلاچ‌‌گیری باید صورت بگیرد تا تعویض معکوس دنده اتفاق بیافتد، نقش خود را ایفا می‌کند.

برای خرید کیت کلاچ و‌گیربکس، قطعات خودرو و … می‌توانید به مراکز لوازم خودرو در سراسر شهر خود مراجعه کنید، اما قبل از اقدام به خرید با کالایی که قصد خرید دارید، آشنا شوید تا انتخاب خوبی داشته باشید.

مزایا سیستم کلاچ برقی

تا اینجا متوجه شدید که مکانیسم این سیستم چگونه است و چه میزان در راحتی و کاهش خستگی راننده کمک‌کننده است و مزایایی مانند افزایش طول عمر صفحه کلاچ، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و … دارد.

از مزایای دیگر این نوع کلاچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت مناسب

  • کلاچ‌‌گیری اتوماتیک

  • قابلیت ارتقا به گیربکس اتومات

  • عدم نیاز به تغییر سیستم گیربکس و دیفرانسیل خودرو

  • فراهم کردن شرایط مناسب رانندگی برای معلولین و جانبازان

  • پیشگیری از عوارض جسمانی راننده مانند: کمردرد و زانو درد

  • قابلیت تنظیم در مواقع نیاز به نیم کلاچ

  • نصب آسان و سریع بدون نیاز به هزینه‌های نگهداری

نحوه استفاده از کلاچ های برقی

تنطیمات این سیستم باید توسط یک تکنسین متخصص انجام شود. راننده هم می‌تواند در مواقع ضروری از این راهنما برای استفاده بهتر کمک بگیرد. نکات مهمی که در خصوص استفاده از این سیستم هوشمند باید دانست عبارت است از:

  • ابتدا راننده باید اتوموبیل را در یک حالت صاف و متعادل قرار دهد و بعد وضعیت دنده را روی ۱ قرار داده و بعد ترمز را رها کند. در این حالت سه مورد پیش می‌آید:
  1. اگر ترمز رها شود، دور موتور روی ۸۰۰ رفته و حرکت طبیعی و نرمال خورد صورت می‌گیرد و تعویض دنده در هنگام رانندگی به راحتی انجام می‌گیرد.
  2. اگر خودرو سریع حرکت کند و دنده به آسانی جا نرود، باید چند بار کلید سیستم سبز را به سمت پایین فشرد تا حرکت خودرو آهسته شود‌.
  3. اگر خودرو حرکت نکرد، باید چندین بار کلید را به سمت بالا زد تا خودرو حرکت کند.

در ادامه مواردی که باید در هنگام استفاده از کلاچ برقی به آن توجه کرد، باید به این نکته اشاره کنیم که کلیدهای این سیستم هر کدام معنا و مفهومی دارند‌. برای مثال کلید ولوم‌دار اگر به سمت چپ بچرخد، یعنی حرکت و اگر به راست بچرخد یعنی خودرو آهسته حرکت کند. کلید ۰ و ۱ هم خودرو را روشن و خاموش می‌کنند‌.

هنگامی که می‌خواهید خودرو را خاموش کنید حتما ترمز باید رها شده باشد. در هنگام روشن کردن هم سوییچ را که باز کردید، بعد از شنیدن ۲ بار صدای بوق، اقدام به استارت زدن کنید‌. هنگامی که قصد دارید خودرو را خاموش کنید، کلید را به سمت بالا یا پایین به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید تا صدای بوق از سیستم شنیده شود و بعد آن را رها کنید.

 

نحوه استفاده از کلاچ های برقی

 

اجزاء کلاچ برقی

شستی روی دنده یکی از بخش‌های این کلاچ است که راننده مرتب با آن در ارتباط است. به این صورت که با نصب کلاچ از نوع برقی روی اتومبیل، سر دنده با نوعی که در سیستم هوشمند  متناسب است تعویض می‌شود.

روی این قسمت یک شستی وجود دارد، که راننده برای حرکت کردن باید آن را فشار دهد. بعد از این مرحله راننده باید خودرو را در دنده ۱ بگذارد و پدال را فشار دهد. سپس کلاچ اطلاعات را از موتور دریافت می‌کند و با فشردن پدال خودرو را برای تعویض دنده آماده می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با تکنولوژی کاربردی کلاچ برقی آشنا کنیم. همان طور که اشاره کردیم پیشرفت تکنولوژی می‌تواند بسیاری از امور را برای افراد راحت‌تر کند‌. روی کار آمدن کلاچ های برقی هم یکی از مواردی بود که بسیار محبوبیت پیدا کرد، زیرا یکی از امور مهم یعنی رانندگی را تسهیل کرد‌.

امیدواریم مطالب گفته شده مورد استقبال شما خواننده محترم قرار گرفته باشد. برای خرید قطعات یدکی خودرو می‌توانید به سایت شجاع پارت مراجعه کنید و با مشورت کارشناسان ما نمونه موردنظر را خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید تا پاسخ سؤالات خود را دریافت نمایید.

سپاس از همراهی شما

‫0/5 ‫(0 نظر)

1 دیدگاه در “کلاچ برقی چیست

  1. بابت مطلب خوبی که در وب سایتتون گذاشتید. ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *